39,9%-os piaci részesedést és komoly lobbierőt képviselnek a független kiadók

Decemberben harmadszorra jelent meg a független kiadókról szóló globális jelentés, ami bemutatja a legfontosabb 2017-es adatokat, és néhány más szempontból is szól a szektorról.

Mint azt az első és a második ilyen jelentésről is írtuk, az adatokat tekintve az a leglényegesebb, hogy itt a bevételeket aszerint számítják, hogy ki a jogtulajdonos – míg általában a független kiadók által megjelentetett, de major kiadók, vagy majorök tulajdonában lévő disztribútorok által terjesztett kiadványok bevételét a majorök piaci részesedéséhez szokás számítani. Ráadásul most a zenészek közvelten bevételeit is megbecsülte a WIN iparági szervezet megbízásából a Midia piackutató és a Music Ally. Ebben benne vannak az olyan direct to fan platformok, mint a Bandcamp, a közösségi finanszírozás, a koncerteken árult CD és vinyl.

A legfőbb adat: 2017-ben a független kiadók a teljes piac 39,9%-át tették ki, ami magasabb, mint az előző évi 38,4%. Ez annak köszönhető, hogy a függetlenek bevételei nagyobb mértékben (11,3%-kal) nőttek, mint a majoröké. Ezen belül a stream bevételek 46%-kal nőttek 2016-hoz képest. A bevezető szerint egyébként a függetlenek piaci részesedése 20 éve, 1998-ban 20% körül volt. Azt, hogy mennyire nem mindegy, hogy a jogtulajdonos vagy a terjesztő szerint számítjuk a függetlenek piaci részesedését, mutatja, hogy 6,9 milliárd dolláros összbevétel 22,4%-át olyan kiadványok hozták, amiket major terjeszt. A függetlenek összbevételének kb. 1,5%-a a zenészek fent jellemzett közvetlen bevétele, összesítve 101 millió dollár.

A “független kiadó” megjelölés persze nagyon sokféle céget jelöl. Legjobban az mutatja ezt, hogy Dél-Koreában 83% a piaci részesedésük – ez nyilván főként a K-pop cégeket jelenti; az ország piacának 17%-án osztoznak a nemzetközi majorök, no meg a többi független. A skála végpontja Spanyolország, ahol mindössze 85% a majorök részesedése. Ezt a sokféleséget tekintetbe véve kell értelmezni az olyan adatokat, hogy a független kiadók átlagos életkora 14,9 év; teljes állású alkalmazottjaik száma átlagban 13,6 fő. Érdekes, hogy ezeknek az alkalmazottaknak 42%-a olyan, aki a cég alapításától kezdve ugyanott dolgozik. A függetlenek nemcsak munkatársaik, hanem szerződött zenészeik megtartásában is jeleskednek: a lejáró szerződések 77%-át megújítják az előadók. Az egy független kiadóra jutó előadók átlagos száma 97,6.

Forrás: WIN

A független kiadók erősek a nemzetközi színtéren: az összbevételük 31%-a származik (a kiadó székhelyéhez képest) másik országból. Ez nagyrészt a streamnek köszönhető, de a jelentés egyik esettanulmánya a Berliner Philharmoniker Recordings, ami a cég nevébe foglalt zenekar kiadványaival foglalkozik. Honlapjukon elő lehet fizetni az élőben közvetített, majd archivált koncertvideókra, havi kb. másfél millió hallgatójuk van a Spotify-on, ám bevételeiket főként nem ezekből, hanem a legelkötelezettebb rajongóknak szóló különleges fizikai kiadványoknak köszönhetik. Ezeket elég magas áron adják, a Beethoven-szimfóniákat 5 CD-n és 3 Blu-ray lemezen tartalmazó díszdobozos kiadvány például 69 euró – és ebből már több mint 15 ezer kelt el.

A különféle esettanulmányok és az adatokat kiegészítő szövegek mellett az a legérdekesebb, ami a független kiadók lobbitevékenységével foglalkozik. “Brüsszeltől Washingtonig figyelnek ránk a politikusok” – írja a jelentés. Különösen fontos a függetlenek érdekérvényesítése akkor, amikor az internet szabályozásáról van szó, hiszen itt a vitákat “könnyű úgy beállítani, hogy a tech és a zenei óriáscégek állnak szemben egymással”, és ez könnyen elidegeníthet bizonyos szereplőket a zeneipar amúgy jogos érveitől is. “Ezért volt fontos, hogy az európai döntéshozók megértették, hogy az értékrés problémája minden szereplőt érint: kicsi és nagy, új és régóta működő cégeket” – jellemezte az európai lobbiszervezet, az IMPALA fellépésének jelentőségét a szervezet vezetője, Helen Smith.

A kis- és középvállalkozások mind az EU, mint az Egyestült Államok politikusai számára különösen fontosak, így ez is növeli a szektor súlyát. Továbbá az is, hogy a függetlenségnek van egyfajta “etikai” jelentése is sokak szemében.

A függetleneket képviselő szervezetek lobbitevékenysége azonban nem itt kezdődik, hanem az oktatással, felvilágosítással: gyakran azt is el kell magyarázni a döntéshozóknak, hogy mik azok a független kiadók, miben különböznek a majoröktől. Ugyanez igaz a tech cégekre is – itt nemcsak az induló startupoknak, de akár még az Amazon, Facebook szintű cégeknek is el kell mondani, hogy a függetlenek milyen súlyt képviselnek. “A major kiadók azt mondják nekik, hogy ők képviselik a piac 85%-át. Pedig ez csak a terjesztésre igaz. Nem engedhetjük, hogy a majoröknek adják a pénz 85%-át, és a piac 37%-át képviselő függetleneknek pedig a maradékon, 15%-on kelljen osztoznia” – mondja a jelentésben az amerikai A2IM vezetője, Richard James Burgess. (Ezek az adatok az amerikai piacra érvényesek.)

Hiába vannak a közös érdekképviseltnek nyilvánvaló előnyei, a nagy lobbiszervezetek létrehozása nem ment könnyen. Amerikában ennek a fő oka a kultúrába mélyen beágyazott “szenvedélyes függetlenségvágy” Burgess szerint. “Lehet, hogy túlélek a piacon, vagy akár meg is gazdagszom egy független kiadó tulajdonosaként. De ettől még vannak olyan problémák, amiket egyedül nem tudok megoldani. Akármilyen jó tárgyaló vagy, ha olyan a törvényi környezet – vagy éppen hiányzik a szabályozás -, ami általánosságban 20%-kal csökkenti a bevételeket, akkor hiába alkudtál ki magadnak 5%-kal jobb feltételeket , mint a versenytársaid, még mindig buksz 15%-ot” – így próbálja meggyőzni a “kollektív cselekvéstől” idegenkedő vállalkozókat.

Európában pedig a széttagoltság és az egyes országokra jellemző különféle fejlődés miatt. Van, ahol már 40 éve működik országos szintű szervezet a független kiadók képviseletére, és van, ahol csak mostanában kezdődik az összefogás – ilyen egyébként Magyarország is.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading