Öt év alatt minimum 90 milliárd forint: ez a Spotify fellebbezésének tétje a szerzők számára

Mint arról részletesen itt írtunk, a Spotify, a Google, a Pandora és az Amazon bejelentette, hogy megfellebbezi a Szerzői Jogi Bizottság döntését, ami 2018-tól 2022-ig rögzíti az Egyesült Államokban a digitális felhasználás utáni jogdíj mértékét, az időszak végéig fokozatosan kb. 44%-os emelést előírva. A szerzők képviseletében először az amerikai zeneműkiadókat összefogó National Music Publishers Association (NMPA) vezetője, David Israelite kelt ki keményen a döntés ellen, majd őt követte számos szerző posztja (köztük pl. Grammy-díjas slágerek írói is felszólaltak).

Azóta megszólalt az ügyben két nagy, számos világsláger jogait kezelő zeneműkiadó vezetője is. A Sony/ATV éléről hamarosan távozó Martin Bandier a cég által képviselt szerzőknek írt levelet. Úgy fogalmaz, hogy a fellebbezés “szembe megy mindazzal, amiért harcoltam a szerzők nevében”, és azt írja: “kérdés nem férhet hozzá, hogy a stream szolgáltatók sikerének legfontosabb letéteményesei a dalszerzők, és így megérdemlik a megemelt jogdíjat, amiért oly keményen megharcoltunk”. A Warner/Chappell vezetője pedig nyílt levelet írt. “Miközben értékes kapcsolatot ápolunk azokkal a cégekkel, amelyek eljuttatják a zenét a rajongókhoz, nem engedhetjük, hogy bizonyos határokat átlépjenek. Elfogadhatatlan a kísérlet, hogy megpróbálják elérni a Szerzői Jogi Bizottság által megállapított jogdíjak visszavonását. Erélyesen fel fogunk lépni, hogy megvédjük a zene értékét, szenvedélyesen képviseljük a szerzők jogait.”

A leghangosabb ellenző továbbra is az említett NMPA. A szövetség első közleménye úgy fogalmazott, hogy a “big tech bully” cégek talán azt remélték, hogy a feljebbviteli bíróságon csendben lejátszhatják az ügyet, ám mindent meg fognak tenni azért, hogy “minden szerző és zenerajongó” értesüljön a fellebbezésről. Az üzenet olyan sikeresen terjedt, hogy David Israelite megfogalmazása nyomán annyian gondolták, hogy “a Spotify beperelte a szerzőket”, hogy a Verge külön cikkben tisztázta, hogy valójában nem erről van szó.

A négy nagy fellebbező cég közül a legtöbbet támadott Spotify blogbejegyzésben magyarázta a döntését. Azt írják, hogy szerintük is fontos, hogy többet keressenek a szerzők, “a kérdés az, hogy ezt hogyan érjük el”. Még a 2022 végére kitűzött, a bevétel 15,1%-át kitevő jogdíjat is támogatják – “feltéve, ha ezek a megfelelő jogokat biztosítják. ” A Spotify szerint az a baj, hogy ebben nincsenek benne a szövegek és videók felhasználásának jogdíjai. Mint a Music Business Worldwide írja, ha ebben a 15,1%-ban ezek is benne lennének, akkor valójában a zenszerzőknek járó jogdíj jelentősen csökkenne a mostanihoz képest is. David Israelite keményen vissza is vágott: “Nem gondoltam, hogy a Spotify mélyebbre tud süllyedni, de megtették. Az egész szöveg egyetlen hatalmas hazugság. Talán azt hiszik, hogy a szerzők hülyék, de nem azok.”

A MBW azt is kiszámolta, hogy mennyi pénztől eshetnek el a szerzők, ha a tech cégek fellebbezése sikerrel jár. Csak a Spotify bevételeit nézte a lap elemzője, és azzal a bevallottan irreális feltételezéssel élt, hogy a cég bevételei 2022-ig egyáltalán nem nőnek. Ha ezalatt nem nőne a jogdíj aránya a bevétel 10,5%-áról a 15,1%-ára, hanem megmaradna a 10,5%, akkor azzal 320 millió dollárral (88,7 milliárd forinttal) kevesebb jogdíjat kellene kifizetni a Spotify-nak. Valójában ennél persze biztosan nagyobb lenne az eltérés.

A pontos számítás egyébként úgy néz ki, hogy három összeget kell nézni: a bevétel évről évre meghatározott, emelkedő hányadát- vagy a lemezkiadóknak fizetett jogdíjak meghatározott részét (ez 21%-ról 26%-ra emelkedik 2022-ig) – vagy egyszerűen azt, hogy az előfizetők számát megszorozzák 50 centtel. A Spotify-nak a három közül a legnagyobb összeget kell kifizetnie. Ezt a Billboard igen részletesen bemutatja itt, arról is spekulálva, hogy mit akarhat elérni a Spotify a feljebbviteli bíróságon (pl. az utóbbi komponens kivételét a rendszerből, vagy azt, hogy a bevételből leírhasson bizonyos költségeket, így csökkentve az alapot, ami után a jogdíjat fizeti). A lapnak nyilatkozó, a digitális szolgáltatóknak dolgozó ügyvéd egyébként azt mondta, hogy szerinte nagyon kicsi az esélye annak, hogy sikeres lesz a fellebbezés.

Közben persze a másik oldalon ott van az, hogy a Spotify a vezető stream szolgáltató, a streamnek köszönhető az elmúlt évek fellendülése – és a Spotify még mindig nem nyereséges. Hogyan többet fizetni úgy a szerzőknek? Kézenfekvő a válasz: úgy, hogy árat emel. (Egy másik válasz, amit az említett blogbejegyzésben a cég megpendít: “A Szerzői Jogi Bizottság azzal a feltételezéssel határozta meg az új jogdíjakat, hogy a kiadók erre majd a maguk jogdíjának csökkentésével reagálnak, de ez nem történt meg.” Az NMPA részletes viszontválaszában rámutat, hogy a Bizottság ennek kifejezetten ellenkezőjét írta.) Mint a blogunkon már sokszor idézett Mark Mulligan zeneipari elemző írja, az áremelés egyáltalán nem ördögtől való ötlet, hiszen a Spotify előfizetés ára 2009 óta változatlan: 9,99 dollár. Eközben a globális infláció évi átlag 2,95% volt, vagyis a tíz év múlva változatlan előfizetés reálértékben 26%-os árcsökkentés – és akkor ebben még az akciók és a (minden valószínűség szerint igen széles körben nem egészen jogosan használt) családi csomagok stb. benne sincsenek. A Netflix a 2010-es 7,99 dolláros havi előfizetési díját 2019-re 12,99 dollárra emelte, vagyis jóval, 63%-kal az inflációt meghaladó értékben. Persze a Netflixnél rengeteg az exkluzív, csak ott elérhető tartalom, így képes volt az áremelés mellett is növekedni, míg mindegyik zenei stream szolgáltatónál ugyanaz a katalógus.

Persze a Spotify attól fél, hogy ha árat emel, és a versenytársai nem, akkor komoly hátrányba kerül – és ez igaz mindegyik szolgáltatóra. “Ez klasszikus fogolydilemma” – írja Mark Mulligan, amin a közös érdek felismerése segíthetne. “Ha meglenne a bizalom abban, hogy az előfizetések jóval vonzóbbak, mint az ingyenes szolgáltatások, akkor be lehetne vezetni egy, az egész piacra érvényes áremelést.” Ezt meg lehetne toldani azzal, hogy a felárból a szolgáltatók (és tőzsdei befektetőik) számára kecsegtető módon nagyobb részt tarthatnának meg a cégek.

Kézenfekvően adódott egyébként az, hogy a fellebbezést összekapcsolják a másik, a Spotify-jal kapcsolatos hírrel, amely szerint a cég az Európai Bizottsághoz fordult az Apple szerinte versenytorzító magatartása miatt (bővebben lásd itt). Az Apple közleményében azt írta: a Spotify “megpróbál minél több pénzt keresni mások munkájából. Ez nemcsak helytelen, hanem igazi, veszélyes visszalépést jelent az egész zeneipar számára.” A Slate szerzője így fogalmaz: “a Spotify álláspontja az, hogy szeretne az előfizetésekből több pénzt megtartani (vagyis nem akar 30%-ot fizetni az Apple-nek), miközben azt megtagadja, hogy ebből többet juttasson a művészeknek.”



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading