Ne hagyd magára a zenéd! – Szerzői jogdíjakról és bevételekről szólt a 6. IZÉ

A februári IZÉ-n a zenészek számára egy nagyon fontos témát jártak körül vendégeink: a jogdíjak, koncertgázsik és online bevételek voltak terítéken.

Az este első felében Horváth Gergő, az MR2-Kultúrfitnesz műsorvezetője ismét egy inspiratív személlyel készített élő interjút: Péterfy Bori énekesnővel sok szó esett színészi munkásságáról is. Bori szerint „a színész nem ember”, de megéri a sok munkát, mert noha hihetetlen mélységekbe utazik egy szerepért, a korlátok legyőzése a színpadon rendkívül felemelő. Elmondása szerint zenekarával ez volt az eddigi legjobb telük, ami a tavalyi gyengébb időszak után dupla örömöt jelent számára. Hozzátette, hogy a klubok általában 80-20% arányban osztoznak a bevételen a zenekarral, amiből természetesen a kisebb rész a helyszíné, hiszen számukra a fogyasztás is bevételt hoz. Azt is megtudhattuk Boritól, hogy nagy különbségek érezhetők még Magyarországon belül is a közönségben: úgy látja, Nyugat-Magyarországot például a „vadság” jellemzi. Őszintén vallott az önzésről, amivel minden művész kénytelen szembenézni, hogy boldogan élhessen együtt aszenvedéllyel, amit a zenélés jelent, és így részesülhessen a legőszintébb energiaáramlásban a koncertezések során.

A koncertezés jelenti a legfőbb bevételi forrást (39%) a kezdő zenészek számára – tudtuk meg az est második felében. Lobenwein Norbert, aki többek közt a Sziget Fesztivál projektvezetője, elárulta, hogy egy kezdő zenekar gázsija 100.000Ft körül alakul, de legalább az úti költséget minden esetben állják. Amikor arról döntenek, hogy ki léphet fel rendezvényeiken, a sok szempont közt a kettő legfontosabb: megtölt-e a zenekar néhány száz fős klubokat Budapesten ill. vidéken, és ismeri-e a zenéjüket nagyobb közönség a rádió illetve tévé által. Nem a facebook lájkok és a megtekintések száma tehát a döntő.

Gallasz Enikőtől, a WM Music Distribution nevű aggregátor cég ügyvezetőjétől megtudtuk, hogy nem elegendő feltölteni a dalainkat, az interneten nagyon aktívan kell dolgozni a népszerűsítésért: tagekkel, leírásokkal kell ellátni a hangfelvételeinket, kezelni kell a szerzői és előadói jogokat, és fel kell hívni a közönség figyelmét a produktumunkra!  Ebben tud segíteni egy aggregátor cég, mely a zenei repertoárokat a lehető legtöbb digitális zenei szolgáltatásba eljuttatja, adott esetben ki is emeli azokat és tanácsokkal látja el a zenészeket.

Noha a mai digitális világban a hangfelvétel-kiadókra nincs akkora mértékben szükség, mint régen, a kiadóknál felhalmozott tudás nagyon fontos – vallja Tóth Péter Benjamin, az Artisjus kommunikációs és stratégiai igazgatója, aki elmondta azt is, hogy a szerzői jogdíjak 7 forrásból érkeznek: koncertezés, rádiós játszás, tévés játszás, online terjesztés, hangfelvétel-kiadás, gépzene, üres hordozói díj. Meglátása szerint sokkal tudatosabban kell ma a zenészeknek „dolgozniuk”, szükség van jó menedzserekre, és – látva, hogy a második legfőbb bevételi forrás a szerzői jogdíj (35%) – a dalokat a születés pillanatában be kell jelenteni.

VIDEÓ: Beszélgetés Péterfy Borival

VIDEÓ: Jogdíj + más bevételek – Sziget, WMMD, Artisjus

Szöveg: MAVRÁK KATA

Fotó: FEGYVERNEKY SÁNDOR



Categories: Hírek

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .