Innen tudja a rádió, mit szeretünk

Milyen kutatások alapján döntik el a rádióban, hogy melyik dalt játsszák? Mennyi beleszólása van a hallgatóknak a repertoár összeállításába? Hány másodpercet kell hallanunk egy dalból, hogy eldönthessük, szeretjük-e? Érdekességek a hallgatottsági felmérésekről és az auditórium vizsgálatokról.

A rádiók saját magukra vonatkozóan készíttetnek úgynevezett auditórium vizsgálatokat. Ez úgy zajlik, hogy a felhívott embereknek zenei részleteket játszanak le a telefonban, majd arról kérdezik őket, ismerik, szeretik-e az adott zeneszámot. Ez a kutatás a zenei szerkesztők munkáját segíti, és a rádiók hallgatóinak zenei ízlését hivatott felderíteni. A válaszolóknak a dalok egy emblematikus részét, egy kb. tíz másodperces (!) részletét (hook) mutatják meg. A vizsgált dalokat a kutatást finanszírozó rádiók választják ki, a stratégiájuknak megfelelően.

Fotó: Fegyverneky Sándor

A hallgatottsági kutatás során teljesen véletlenszerűen hívnak fel telefonszámokat, így mindenkinek egyenlő esélye van arra, hogy a mintába kerüljön – ettől lesz reprezentatív a felmérés. A vonal túlsó végén lévő delikvenstől megkérdezik többek között, hogy milyen rádiókat szokott hallgatni, milyen idősávban. A vizsgálatban kb. 100 rádiót mérnek, de általában csak a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete által megadott rádiókat szokták publikálni. Nyilvános hallgatottsági statisztikákat itt találsz. Azért, hogy az eredmény ne torzuljon, szabadon választható a rádióknál az „egyéb rádió” opció arra az esetre, ha a válaszadó nem a mért rádiók valamelyikét hallgatja.

A rádiók különböző szempontok szerint figyelhetik meg a közönségüket. Pl. korcsoport, nem szerint, vagy éppen iskolai végzettség, lakóhely alapján. Ezen kívül számtalan más, rádiókkal kapcsolatos kutatás készül. Például műsorokkal, rádió csatornák imidzsével, műsorvezetőkkel kapcsolatos felméréseket készítenek – a közönséget tehát nem csak a zenékkel kapcsolatban kérdezik ki. A rádiós közönségmérést (hallgatottságmérést) a TNS Hoffmann a Mediameter nevű céggel végzi a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete számára.

Az információkat köszönjük Perjés Tamásnak, a TNS Hoffmann szektorvezetőjének!

 

Szerző: MAVRÁK KATA

Fotó: Fegyverneky Sándor



Kategóriák:Hírek

Címkék:, , , , , , , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: