SUGÁRZÁSVESZÉLY – Jogok, jogdíjak és panaszok a rádiós játszások világában

Február végén figyelemfelhívó koncertet adott számos neves zenész egy New York-i lokálban, az ellen tiltakozva, hogy az előadóművészek a földi sugárzású rádiós játszások után Amerikában nem részesülnek közvetlenül jogdíjban. Jó hír: Magyarországon nem maradhatnak hoppon a muzsikusok!

„Az Egyesült Államok a világ egyetlen olyan demokratikus országa, ahol azt a sajnálatos megkülönböztetést teszik, hogy nem fizetnek jogdíjat az előadóművészeknek, ha lejátsszák dalaikat a földi sugárzású rádiók. Ebben a tekintetben olyan országokkal szerepel egy csoportban, mint Irán, Észak-Korea, Kína, Vietnam és Ruanda. Arra kérjük a kongresszust, hogy tekintse át a rádiósugárzási jogdíjak helyzetét, és támogassa az amerikai művészeket a rádiólejátszás utáni jogdíj létrehozásával” – áll a petícióban.

De hogyan is szólnak a magyar szerzői jogi szabályok?

Először azonban azt érdemes tisztázni, hogy mi a különbség szerző és előadóművész között, hiszen az amerikai szabály és gyakorlat is eltérő a két személy tekintetében. A szerző a zenemű megalkotója, tehát a dal zenéjének és szövegének írója, aki viszont nem feltétlenül maga prezentálja a művét. Az előadóművész pedig a zenész, aki előadja (énekli, vagy hangszerrel eljátssza) a zeneművet. Gyakori eset, hogy a zeneszerző a háttérben marad, míg a slágerré vált számot az énekes, együttes nevéhez köti a közönség, ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy az adott zenének más a szerzője, és más az előadóművésze, így más minőségében kapják a jogdíjat is.

 

JogiEsetek

És mi a helyzet, ha a zenémet lejátssza a rádió?

Ha szerző vagy, akkor az Artisjus szedi be a rádiótól, és fizeti ki a részedre a jogdíjaidat. Ha azonban előadóművész vagy, akkor az Előadóművészi Jogvédő Iroda érvényesít a rádióval szemben egy díjigényt. Mivel erről a díjigényről a törvény értelmében nem mondhat le, ez a díj mindenképpen a zenész-előadót fogja illetni. Még a hangfelvétel-kiadó sem szerezheti meg ezt a sugárzási díjigényt, így nem merülhet fel tehát például az a helyzet, hogy az előadóművészt egyszeri díjjal kivásárolja a hangfelvétel-kiadója, aminek garanciális a jelentősége a szorult helyzetben akár mindent átruházó zenészekre nézve.

És ha nem szeretném, hogy a zenémet lejátssza a rádió?

A hatályos szabályozás szerint a rádió nem engedélyt kér az előadóművésztől, hanem „csak” díjat fizet a lejátszás után. Ez lényegében azt jelenti, hogy a zenész a dal adásba kerülését megtiltani nem tudja, de cserébe díjazásra tarthat igényt. Az már más kérdés, hogy az előadóművész személyhez fűződő jogát sérti a zeneszám eltorzítása, megcsonkítása, más olyan megváltoztatása vagy az azzal kapcsolatos más olyan visszaélés, amely a becsületére vagy hírnevére sérelmes. Ilyen lehet a rádiós játszás sértő módja, például a zenék élvezetét súlyosan megzavaró obszcén műsorvezetői megjegyzések vagy gesztusok, amelyekért a rádió felel az előadóművésszel szemben.

Játssza a dalod a rádió. Mi a teendő?

Szerzők:
Jelentsd be minden új dalodat az Artisjusnál, lehetőleg azok első elhangzása előtt!

Előadók:
Töltsd ki az EJI honlapján a hangfelvétel adatlapot, minden olyan felvételről, amelyen előadóművészként közreműködtél!
Hangfelvétel jogtulajdonos:
A MAHASZ által kezelt jogdíjakhoz való részesüléshez a playlist.hu felületen kell megadni az új hangfelvételeid adatait.

Szerző: FODOR KLAUDIA FRANCISKA



Kategóriák:Hírek

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: