“A zene egy nagyon fontos exportcikk!” – DJ Kovary, NEO

Elmondása szerint óriási szerencséjük volt a Kontroll filmzenével, de nekik is tenniük kellett a sikerért. Kőváry Péter, a NEO gitárosa, énekese, zene- és szövegírója, aki 2006 óta DJ szóló karrierjén is dolgozik, mesélt a zeneipar változásairól, az elektronikus zenei piac egyedi vonásairól és a magyar zenészek esélyeiről külföldön. Természetesen Ő sem hagy Titeket tippek nélkül! Zenei export, 4. rész.

A kilencvenes évek végén működő The Ragdollt követte 2003-tól a NEO, amelynek szélesebb ismertségét a Kontroll című film sikere alapozta meg. Egymást követték a hazai és külföldi koncertek, Romániától kezdve Lengyelországon át Franciaországig sokfelé járt a zenekar közel egy évtizeden át. Kőváry Péter azt mondja, más volt a helyzet akkoriban, mert a közönség még vásárolt CD-t, nem volt ennyi online elérhető zene, és kevésbé volt telített a piac. Az SXSW showcase fesztiválra (ahol az Ivan & The Parazol nemrég feltűnt) két alkalommal kaptak meghívást, de pénzügyi és egyéb problémák miatt nem utaztak Amerikába – azt mondja, nem bánják, mert szerinte az amerikai még nagyobb és telítettebb piac. Ugyanakkor az európai showcase fesztiválokat végigcsinálták.

30e26ac (1)

“Ha ma lennék huszonöt éves, és lenne egy zenekarom, amiben nagyon hiszek, biztosan kiköltöznék külföldre legalább egy időre. Nem itthonról csinálnám.  Először fél-egy évre, Berlinbe, Amerikába, vagy mondjuk Amszterdamba. Szerintem sokat számítanak az emberi kapcsolatok, és az is, hogy ott tudj lenni mindenhol. Nagy előnyt jelent, ha abban a városban laksz, ahol nyitottak a zenédre.” Ezért Magyarországon a siker rengeteg idő-, energia- és pénzbefektetéssel jár – és nem árt némi szerencse sem.

Kőváry Péter szerint szomorú, hogy Magyarországon nincs egy mindenhol fogható színvonalas zenei tévécsatorna, a PANKKK programhoz hasonló zenei támogatás az NKA mellett,  és több fellépési lehetőség magyarországi fesztiválokon hazai zenekaroknak. De üdvözli a fesztiválok magas színvonalát, és örül, hogy a Petőfi Rádióban teret adnak az elektronikus zenének. Ily módon figyelem helyeződik arra a szubkultúrára, aminek tagjai néhány év alatt popsztárokká is kinőhetik magukat (mint Skrillex). Manapság egyébként egyre fontosabb, hogy a dj-k zeneszerzőként, zenészként is tudjanak funkcionálni, ne “csak” szelektorként.

Ahhoz, hogy egy dj, vagy elektronikus zenét játszó együttes a zenei palettára kerüljön, szerinte elengedhetetlen, hogy egy megfelelő kiadón keresztül a Beatport-ra feltöltse a zenéjét, bár így első körben a “kollégák” ismerik meg a dalaikat, de rajtuk keresztül azok eljutnak a közönséghez. Ha valaki már elég jó, dj / producerként, zenekarként – megfelelő kitartással – be lehet kerülni jó nevű koncertszervező cégekhez (booking agency-hez). Az elektronikus zenei scénában egyre több magyar előadó járja a világot (Jay Lumen, Crazibiza, Myon & Shane 54), akik nemzetközileg ismertek, országunkban viszont talán kevésbé. “A legjobb az volna, ha az állam felismerné, hogy a könnyűzene egy nagyon fontos exportcikk, és megéri tudatosan támogatni – ahogyan azt teszik Angliában, Svédországban” – teszi hozzá Péter.

5 tanács DJ Kovary-tól, amit mindenképpen fogadj meg!

1. Nyugat-kompatibilis zenét gyárts, tehát állja meg a helyét a külföldi piacon!

2. Image! Nem mindegy, hogy miben tűnsz fel, figyelni kell az arculatra is.

3. Legyen egy menedzsered (jó esetben menedzsmented), aki ért a szakmához, hisz a zenéd sikerében és tűzön-vízen át harcol érte!

4. Építs kapcsolatokat, és próbálj meg ott lenni, ahol igény van a zenédre!

5. Talán patetikusan hangzik, de légy alázatos! Legyenek céljaid, de ismerd a korlátaidat is!

+1: Olyan zenét csinálj, amilyent a szíved diktál!

SZERZŐ: MAVRÁK KATA

 

 



Categories: Dalszerzőkről, Hírek

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading