Reklám- és filmzenés tippek a Sync Summitról

Ahhoz, hogy egy zenét reklámfilmekhez, videojátékokhoz, játékfilmekhez használjanak, a szerző engedélye kell. Ezt az engedélyt hívja a zeneipari zsargon ’synchronization licence’-nek, röviden ’sync’-nek. Sallai Zsuzsa, egy új nemzetközi zeneműkiadó, az MMGHQ magyarországi képviselője most áprilisban a párizsi Sync Summiton járt. Megkértük, hogy ha valami hasznos tudást haza tud hozni a magyar zenészeknek, itt ossza meg mindenkivel. És tudott…! 🙂

2014. április 14-15. Párizs, a francia kommunista párt épülete. Igen, mi is feltettük azt a kérdést, amit most ti is…A bombabiztos futurisztikus gömbházban tartották az idei európai Sync Summit konferenciát. A reklám- és a zenei szakmát érintő beszélgetésekre zeneműkiadók, reklámügynökségek, cégek/márkák, zenei menedzsmentek, ’sync’ ügynökségek képviselői, valamint több neves nemzetközi zenei tanácsadó is eljött. A két napos konferencia előadói között ott volt többek között az Ogilvy NY, a Lakeshore Enterntainment, a MUTE Song, a Sony ATV Music, az Imagem, Matthew Knowles (Beyoncé apukája és menedzsere), a BMG Rights Management, a Young&Rubican, a Shazam, a PIAS stb, stb.

sazsu

Sallai Zsuzsa, MMGHQ zeneműkiadó

Volt miről vitatkozni, tapasztalatokat cserélni. A zene reklámokban, filmekben, tv produkciókban való felhasználása ugyanis egyre fontosabb bevételi forrása a szerzőknek világszerte. Az is kiderült, hogy a szerzők/előadók/menedzsmentek többsége hatalmas reklámzenei és filmlicensz szerződésekről álmodik, viszont nincs teljesen tisztában ennek a területnek a lehetőségeivel, buktatóival, és sokszor a saját jogaival sem. Úgy éreztük, a Sync Summiton legtöbbször és leghangsúlyosabban elhangzó üzenetek nektek is hasznosak lehetnek.

a2

TÉNYEK:

  • A zene nagyban befolyásolja a képi világot, a kommunikációt, azt sokkal hangsúlyosabbá, teljesebbé teszi. A külföldi reklámgyártásokban és filmprodukcióknál nagyon fontos és tudatos már a zeneválasztás.
  • A zenei tanácsadó szerepe egyre kiemeltebb a márkák zenei stratégiájának kialakításában, vagy a filmprodukciók zenei listájának összeállításában.
  • A nemzetközi reklámügynökségek átlagosan 40-50%-ban használnak alkalmazott zenét, 50-60%-ban pedig kész szerzeményekhez nyúlnak.
  • Az ügynökségeknek, zenei tanácsadóknak a zeneválasztásra a legtöbbször nagyon kevés idő áll rendelkezésükre.
  • A reklám-, filmiparban is kevesebb a büdzsé, ez lehetőség a kevésbé ismert, feltörekvő, olcsóbb előadóknak/szerzőknek
  • A zenék kiválasztása általában a rendező, producer, zenei tanácsadó közös döntése
  • Szorosabb együttműködésre lenne szükség a márkák, ügynökségek és a zeneipar között
  • A zeneműkiadók szerepe megváltozott: lemezkiadói, menedzsmenti, de akár koncertszervezői feladatokat is vállalhatnak.
  • A videójátékokban és az Androidos applikációkban való zenei felhasználás lehetőségeit jobban ki kéne használni.

NEMNEMNEM:

  • Többoldalas levelek, biográfiák küldése a kreatívoknak, zenei tanácsadóknak, A&R-osoknak! A tömör előadói portfólió a nyerő!
  • Tíz vagy még több szerzemény küldése a bemutatkozó levélben! Érdemes a három legerősebb számot kiválasztani, és azzal megkezdeni a hódítást.
  • Olyan szerzemény kiajánlása ügynökségeknek, filmgyártó cégeknek, amire nem kaptunk zöld lámpát minden jogtulajdonostól!
  • Ha női énekhangot kér az ügynökség, ne ajánljunk ki olyan zenét, amelyen rekedtes férfi rock’n’roll hang van.
  • A menedzsmentek, lemezkiadók sokszor a reklámzenei bevételekre alapozzák egy-egy album/szerzemény marketing költségeit, az előadó jövőjét. Hiba!

 

SZÖVEG+FOTÓ: Sallai Zsuzsa (MMGHQ)



Categories: Hírek

Tags: , , , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .