Music Hungary #2: Digitális zeneterjesztés

2 kiadó, 2 aggregátor és a Ustream alapítója beszélgetett a digitáls zeneterjesztés helyzetéről. Ma már elérhető Magyarországon minden lényeges nemzetközi szolgáltató – mit látnak a piaci szereplők?

 
Piaci eredmények – ma

Peremenczky Krisztina (Universal lemezkiadó): Már érzékelhető mértékűre nőtt az online bevétel: 2012-ről 2013-ra megduplázódott. („A bölcsödéből most már az iskolás kor felé haladunk.”) A legpozitívabb számokat és trendeket a streaming szolgáltatások (Deezer, Spotify) hozzák.

Gallasz Enikő (WMMD, aggregátor): A Deezer és a Spotify még nem váltotta be a reményeket. A WMMD saját programja, a „Hallgass Hazait” az általuk kizárólagosan kezelt magyar előadóknál-kiadóknál a bevételek 27%-át teszi ki (viszonyításképpen: a YouTube 28%-ot, az iTunes 14%-ot). Érdemes tehát a lokális tartalmakat előre helyezni, mert jól teljesítenek a digitális csatornákon.

Jehan Pahumero, Believe Digital Hungary: Az eladások 60%-a belföldön, 40%-a külföldön történik – ennek egyik oka a külföldre költözött magyarok vásárlási szokásaiban rejlik.

Szarka József, Hear Hungary kiadó: Tavaly a Sony lemezkiadó kivonult az országból, és a marketinget kiszervezte egy új cégnek (ez lett a Hear Hungary, amely emellett magyarországi kiadóként is működik). A Sonynál lényegében három egyenlő méretű digitális bevételi forrás van: (1) YouTube VEVO (dupla akkora árbevételt hoz, mint egy átlagos csatorna! – csak nagyon nehéz ide bekerülni, és ezt jól kezelni), (2) iTunes és (3) Deezer-Telenor. Joseph a magyar tartalmaknál egyértelműen az előfizetéses streaming modellt látja a legígéretesebbnek, de fontos, hogy a zenészek is edukálják saját rajongói bázisukat ebbe az irányba.

Fehér Gyula, a Ustream alapítója: Alapvetően nem zenei streaming szolgáltató, de egyre hangsúlyosabban megjelenik a zene is – pl. promóciós eszközként. A hazai fesztiválokról nyújtott Ustream közvetítések statisztikájából jól látszott, hogy ha egy neves külföldi előadót egy magyar előadó követett, akkor sokan ott maradtak meghallgatni ezt.
digitálisterjesztés

 

Mennyi bevétel van ma a YouTube-ból?

WMMD: A YouTube az egyik legfontosabb bevételi forrás, de ez nem működik automatikusan. Más aktivitásokra van szükség, mint a többi digitális csatornán. Optimalizálni kell a tartalmat és a metaadatokat – de aki ezzel komolyan foglalkozik, az kimagasló bevételeket tud elérni a YouTube-on. A felhasználóik által feltöltött (user generated) tartalmak és a hivatalos tartalmak aránya a YouTube-ról származó bevételekben kb. 50-50% (!).

Mi ma egy lemezkiadó szerepe? Mennyire tudatosak a zenészek?

Universal: A lemezkiadó arra is jó, hogy a digitális platformokon ne do-it-yourself alapon kezelje mindenki az ügyeit. Másrészt az aggregátorok nem finanszíroznak hangfelvételeket és videoklipeket, míg a kiadóknál ez még mindig létezik.

WMMD: A zenészek tájékozottsága folyamatosan javul, de még mindig sokan gondolják, hogy a digitális zeneáruházban való elérhetőséggel vége van a folyamatnak, pedig a kommunikáció ezt követően válik igazán fontossá.

HearHungary: A Facebook a használói körében organikusan bővült, és ezt a zenészek mindig is nagyon jól használták. Érdekes, hogy a YouTube-nál ugyanez nem működik, itt egészen máshogy kell működni. A kiadó ebben tud segíteni, és az aggregátorral is jobban tud tárgyalni. (A Hear Hungary aggregátora az Orchard.)

Ustream: A zenészek használhatnák tudatosabban a live streamet, mint a közönséget kiszolgáló prémium tartalmat! Minimális költséggel is elérhető (pl. akusztikusan előadni a másnap megjelenő lemez egyik dalát). Ez nagyon erős kapcsolódást tesz lehetővé a rajongókkal.

Moderátor: Bodrogi András (YouTube tréner)

SZERZŐ: TÓTH PÉTER BENJAMIN



Categories: Hírek

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading