Music Hungary #3: Az élőzene jövője

“Amíg a föld kerek, mindig lesznek rockerek” – szóval mindig lesz élőzene is. De hogyan alakul ez a piac? Milyen gondokkal küzdenek a koncertszervezők és fesztiválszervezők? Hogy alakult az utóbbi tíz évben a sztárzenekarok gázsija?

Brády Márton (Showtime): az elmúlt tíz évben megduplázódtak a tiszteletdíjak – ráadásul ezt kiegészíti a világ legmagasabb áfa-mértéke. Kb. 2007-ben indult el egy nagyon rossz folyamat: korábban egy szupersztár jövedelmének 55-60%-a a lemezeladásokból jött, ez mára 5-8%-ra csökkent, ezt pedig a koncertezésből próbálják pótolni. Négy-öt évvel ezelőtt megszűntek a nyári turnék – a fesztiválok miatt.

Gerendai Károly: nagy zenekarnak fesztiválon fellépni nagyon költséghatékony, ráadásul a tiszteletdíja is nagyon magas. Az elmúlt tíz évben ugyanis megötszöröződött Európában a fesztiválok száma – a sztár zenész pedig azt választja, aki többet fizet nekik. Ezzel már a koncertpromóterek nem tudnak versenyezni.

Tóth Tibor (menedzser, Sziget): A mai magyar helyzet az, hogy a zenekarok azért csinálnak lemezt, hogy tudjanak koncertezni. És azért koncerteznek, hogy játszhassanak fesztiválokon. A technológiai fejlődés új lehetőségeket hozott, a közönséghez eljutás módjai is megváltoztak, különösen a fiatalokat célzó zenekaroknál. Ennek ellenére azért továbbra is létezik olyan „ortodox” promóciós megoldás, amely az interneten kevésbé aktív közönséghez akar eljutni (pl. decemberi Illés-zenekar óriásplakátok).

elozene

Vitáris Iván (Ivan & the Parazol): Olyan zenei stílust akarnak most újból eljuttatni a fiatalokhoz, ami örökérvényü: a rockzenét. Önerőből sikerült eljutniuk a nagy koncerthelyszínek szintjéig, a menedzseri háttér csak évekkel később lépett be, és még ma sem annyira profi, mint a külföldi zenekaroknál. „Együtt kell élnünk a zeneipar változásaival: mi ezt fejjel próbáljuk megoldani.” A fiatalok számára azt is tudatosítani kell, hogy egy zenei produkció csak addig tud létezni, amíg fenn tudja magát anyagilag is tartani.

Gerendai Károly: A Nagy-Szín-Pad versennyel az volt a Sziget célja, hogy a második vonalban lévő zenekarok közül élő tévéközvetítéssel és rádiós promócióval megtámogatva a közönség választhassa ki a kedvencet. Ezzel a zenekaroknak talán sikerül megugraniuk azt a következő szintet, amit ma a nagyszínpad szimbolizál.

…és a jövő?

Brády Márton: Nagyon komoly korosztály-váltás fog most történni. Előfordulhat, hogy megszűnnek a nagy stadionkoncertek, és akkor sok kétezres-háromezres koncert fogja az élőzene gerincét alkotni.

Bognár Attila: Amire szükség lesz:

  • a kiszolgáló szakmák (pl. menedzsment) legyenek rendkívül profi módon szervezettek
  • a politikai döntéshozók felelőssége óriási abban, hogy forrásokat biztosítson. Fontos problémája a zeneiparnak, hogy a forráselosztás nagyon egyenetlen.

„Magyarország az az ország, ahol a legnagyobb piaci harc a támogatás megszerzéséért folyik”

Gerendai Károly: a magyar zenészek, szerzők, előadók semmivel sem rosszabbak, mint a külföldiek. A magyar világsztárhoz elsősorban a háttérszakmák képzésére, megerősödésére, profizmusára van szükség.

Moderátor: Jávorszky Béla Szilárd

 

SZERZŐ: TÓTH PÉTER BENJAMIN



Kategóriák:Hírek

Címkék:

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: