Három nappal az egri Music Hungary előtt jelentették be az új könnyűzenei támogatási programot, amelyet az üres hordozó díjak NKA-hoz átcsoportosított 25%-ából valósítanak meg. A hallgatóság azzal a reménnyel érkezett a konferenciára, hogy több részletet megtudnak a programról.
Szinger András (Artisjus): A magáncélú másolásokra tekintettel megállapított üres hordozó díjak az egyik legfontosabb jövedelmi tétellé váltak a zenészek számára. Mennyi pénzről is van szó? 2014-ben 1 milliárd 229 millió Ft-ot fog átutalni az Artisjus az NKA részére ebből a forrásból, ez a teljes ilyen bevétel negyede. Ennek a 77,9% százaléka, 957 millió forint a zenei jogosultakat illetné – ha felosztásra kerülne. A program sajtótájékoztatóján elhangzottak szerint ezek a források az NKA-nál is ilyen arányban lesznek felhasználva. Ennek az összegnek egyébként 90%-a könnyűzenei jogosultakhoz került eddig.
Berta András (Sziget, ex-PANKKK iroda): A régi PANKKK programnál a legnagyobb számítás szerint 400 millió forintos összegről volt szó 2005-ben. 2006-ban nem került rá forrás, utána 2007-2009-ben évi 100 millió forint körüli pénzt fordítottak erre.
Gerendai Károly: Fontos kimondani, hogy a PANKKK programot nem a 2010-ben megválasztott kormány állította le, hanem még az előző kormányon belüli feszültségek áldozatává vált. A PANKKK programnak volt 4 éves működése, ebből másfél évben érdemi működés – de ez a rövid idő a legtöbb szereplő szerint valóban hasznosnak bizonyult. Már a PANKKK-nál is felmerült, hogy akkor lehetne ezt fenntarthatóan tovább folytatni, ha az iparági szereplők is befektetnek ebbe. Most végül, ezen a furcsa módon mégis kizárólag az iparág pénzéből valósul meg a Cseh Tamás-program.
L. Simon László (országgyűlési képviselő, FIDESZ): „Nagyon köszönöm a szakma képviselőinek, hogy a megbeszéltek szerint az előzetes egyeztetések során a diszkréciót megtartották. Ilyen partnerségben még soha nem volt részem.” Mivel a jogdíjbevétel a várakozásokat meghaladja, nem látja akadályát annak, hogy 400 millió forintnál nagyobb összeggel induljon el a Cseh Tamás-program – ilyen javaslatot fog tenni a miniszternek. A 7 alprogram elfogadásra került, de még nem ért véget a szakmai egyeztetés: közösen végig kell gondolni, hogy az alprogramok közti forrásmegosztás hogy nézzen ki, és a konkrét pályázatok megszövegezésénél is kérik majd a széles szakmai kör véleményét.
Czutor Zoltán (SZERZŐK.hu): A PANKKK program állami pénzekből működött – ez a mostani összeg viszont iparági hozzájárulás. És ha az iparági hozzájárulás ilyen magas, jó lenne, ha a finn példához hasonlóan mondjuk ennek kétszeresét a Kormány hozzájárulása is kitenné majd valamikor. Jó lenne a könnyűzenei támogatási program kezelésére egy iroda – nemcsak exportiroda, hanem egy, az egész programot koordináló iroda. A jogdíjbeszedés jövőjével valóban foglalkozni kell: meg kell teremteni a törvényi alapjait annak, hogy a jövőben is lehessen jogdíjat beszedni, különben ez a támogatási forma is meg fog szűnni.
L. Simon László: Az üres hordozó díj láthatólag csak átmeneti megoldás, ami egy olyan, egyébként jogosan vélelmezett elvre épül, ami egyre inkább időszerűtlen lesz. Ezért minél előbb el kell kezdeni okosan kitalálni egy olyan jogdíjbeszedési rendszert, ami a valóságos felhasználáshoz, nézettséghez kapcsolódik. De a kulturális kormányzat is abban érdekelt, hogy a jogdíjbeszedés jól működjön – ezért is nagyon fontos a 4. alprogram, ami a jogdíjbevételek növelését szolgálja. Nem is érdemes hosszan vitatkozni ezen a kérdésen, mert egyébként ahol most tart a kormányzat és szakma viszonya, az a munkabéke állapota. „Most azzal foglalkozunk, hogy a befizetett pénzt hogy tudjuk felhasználni. És ebben a kérdésben hál’Istennek nincs közöttünk mély vita.”
Gerendai Károly: Hogy lehet elképzelni ennek a programnak a működését? Lesz egy iroda? Vagy kizárólag az NKA által kiírt pályázatokat kell elképzelni?
L. Simon László: A minisztérium szeretné, ha létrejönne egy koordináló szerv, amely most megkapná az elkövetkező 3 évre garantált 100-100-100 millió forintot. Ez egy állami cég lenne, amelyen belül rugalmasan lehet kezelni egy ilyen kérdést, és akár üzleti alapon együtt lehet működni a piaci szereplőkkel. A zenei kuratórium pedig az összeg másik részéből az altémáknak megfelelően fogja kiírni a pályázatokat. Az államnak szakítania kell azzal a hagyományos felfogással, hogy kizárólag a soha meg nem térülő kulturális projekteket támogassa; a for profit piacra jutást is támogatni kell.
Moderátor: Gerendai Károly
SZERZŐ: TÓTH PÉTER BENJAMIN
Kapcsolódó anyagunk:
Bejelentették a Cseh Tamás programot – mi is ott voltunk
Categories: Hírek
Leave a Reply