Zene és YouTube – bevételek ma

„Lassan két és fél éve döntöttem úgy, hogy felállok és hátat fordítok egy remek pozíciónak, amelyet egy hazai piacvezető digitális zenei tartalom aggregátornál (=digitális zenei nagyker) töltöttem be. Mindezt egy évvel azt követően léptem meg, hogy végre kishazánkban is elindulhatott az a YouTube Partner Program, amellyel egy addig nem létező bevételi forrás nyílt meg a hazai lemezipar számára.” – Bodrogi András írása blogunkon.

Végre megnyílt a bevételszerzés (= monetizálás) lehetősége a YouTube csatornánkra feltöltött videóinkon, vagy azok mellett megjelenő reklámok bevételeiből. Szerzőként és hangfelvétel jogtulajdonosként egyaránt.

Abban az évben, mint az egyik első YouTube Partner (= Google Prémium Partner)  egy jelentős hazai zenei katalógus jogait képviselve izgatottan álltunk egy addig teljesen ismeretlen szakmai kihívás előtt. A következő évben a YouTube már jelentős százalékát (25-30%) adta a hazai digitális zenei bevételek azon részének, amit a fent említett cég generált. Miért adtam fel? Miért nem voltam kitartóbb?

Nem segített azon bulvár napilap cikke, amely Majka állítólagos 10 millióját firtatta a ’Belehalok’ című daluk hivatalos videójának sokmilliós nézettsége után. „A Google csak kifizet 1 forintot minden egyes megtekintés után” – gondolta a tájékozott újságíró. Rosszul gondolta.

Ennek a cikknek hatására viszont sok zenész kezdte lázasan számolgatni a nem létező bankjegyeket. Az sem segített az ügyön, hogy a hazai kortárs könnyűzenészek nagy százaléka nem túlzottan volt érdekelt megismerni a saját szakmájának üzleti vetületeit. Hiányzó szerződések, bárpultnál kötött megállapodások, nem tisztázott hangfelvétel jogtulajdonok, szép sorjában estek ki a csontvázak a hosszú évtizedek óta ki nem nyitott szekrényből.

Bodrogi András

Bodrogi András

Jómagam már addig is sokszor jelentem meg a témában beszélő fejként a hazai zenész szakmát oktatni vágyó fórumokon, konferenciákon, egyetemi oktatásokon.  A „YouTube + Bevétel” kulcsszavak előretörésével ebben az időszakban úgy éreztem magam, mint egy telefonos YouTube ügyfélszolgálati diszpécser, aki mintha a Google-nál melózna, de mégsem.

Mindeközben persze egyre többet és egyre mélyebben tapasztalhattam a YouTube Tartalomazonosító rendszerének már-már ijesztő, de közben lélegzetelállító működését (=kirángat minden csontvázat a szekrényből), no meg ráláttam arra, hogy mi minden mást kellene még megtanulni, megtanítani ahhoz, hogy maximáljuk a bevételeket.

Mivel egyre nehézkesebb volt egy olyan piacon üzletet építeni, ahol a lehetséges üzleti partnerek, hazai zenészek, kiadók nagy része nem értette, csinálta, használta ki optimálisan a videó megosztóban rejlő lehetőségeket. Mára ugyan akadnak kivételek, de a többség még még mindig ugyanott tart. Szóval önképzésre és oktatásra adtam a fejem. Idővel a hazai Google is megtisztelt egy felkéréssel, hogy mi lenne, ha a Google Groundon is oktatnék, segítenék a hazai partnereiknek, és a jövő „youtuber”partnereiknek. Ugyan nem lettem „Googler” (=Google alkalmazott), de ismét egy lépés lett a távolság.

Nekem ugyan 2-3 évembe telt a YouTube rendszerét, lehetőségeit megtapasztalni, de ha bárki szeretne optimális bevételeket szerezni a YouTube szolgáltatáson, akkor nem elég csak úgy feltölteni az új videót a filmet gyártó cég csatornájára, ahogy azt pl. Majka tette a fent említett sokmilliós videóval.

Jelen állás szerint úgy tűnik, hogy a YouTube a jövő egyik fontos bevételi forrása lesz a zenei tartalmat gyártóknak, jogtulajdonosoknak, zenei alkotóknak. Ha nem akartok lemaradni erről, akkor képezzétek magatokat, hogy képben legyetek! Tudjatok meg mindent a YouTube zenei tartalom megosztási stratégiatervezésről, a csatorna-optimalizációtól a bevételszerzés minden részletéig!

4 tipp Bodrogi Andrástól:

1. Nem a sokmilliós nézettség számít igazán, inkább az, hogy lehetőleg még több milliós legyen a megnézett percek száma. A videotartalmaink reklámfelületek is!

2. A folyamatos tartalomképzés és megosztás, a feliratkozók számának növelése: újabb fontos lépések az optimális bevételek felé.

3. Ha nem vagy képes, nincs kedved vagy időd az önképzésre: válassz egy megbízható (lehetőség szerint közvetlen, személyes elérést is kínáló) Google Prémium partnert vagy Multi Channel Network (MCN) partnert. A csatornáitok legyenek összekapcsolva ezen partner által kezelt Tartalom Menedzsment rendszerrel.

4. De mindenekfölött: légy tisztában avval, hogy kik birtokolják a hangfelvételeid, a zenei műveid jogait – és ha mások, akkor optimális helyzetben legyél velük szerződéses viszonyban (= a YouTube bevételek megosztására is).

 

Bodrogi Bozán András digitális zeneüzlet szakértő, YouTube tréner írása, aki a Majdnem Híres Rocksuli rendezésében a Google Ground-on tartja a Zene és YouTube elnevezésű kurzusát 2014. június 5-6-án.

Fotó: Nagyillés Szilárd



Categories: Hírek

Tags: , , , ,

1 reply

Trackbacks

  1. Ilyen volt a zeneipar 2014-ben – ahogy a magyar szereplők látják |

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .