Már kisgyerekként is meg tudta mondani, hogy egy dal melyik része okoz számára katartikus élményt. Ugyanezt keresi ma is a zeneszerzésben, és ez az érzés hajtja előre Rakonczai Viktort, EMeRTon -és Artisjus-díjas alkotót. A zenei producer feladatairól és tippekről érdeklődtünk nála.
Noha a legnagyobb szakmai sikereket már elérte, a legfontosabb számára mégis az, hogy a közönség szeresse a dalait. Három évvel ezelőtt kezdett Sylwia Grzeszczakkal dolgozni, a lengyel énekesnő őt bízta meg a zenei produceri feladatokkal. A hölgy mára Lengyelország egyik legsikeresebb, immár platinalemezes előadója megannyi toplistás slágerrel. Dolgozott együtt többek közt Zsédával, Wolf Katival, a Vastag testvérekkel,Polyák Lillával és Az ének iskolája című műsorban szintén zenei rendező. Az előadók és az állandóan változó trendek is arra ösztönzik, hogy újabb és újabb dalokat készítsen.
Hallani az első hangtól az utolsóig
„A zenei producer feladata nagyon összetett: az első hangtól a végső hangzásig látja, hogy mit lehet megvalósítani az előadóval. Ehhez tudnia kell, hogy kinek milyen stílus áll jól, és ezt az előre hallott zenei világot kell tudnia életre kelteni” – vág bele Rakonczai Viktor a közepébe. Látni kell az utat, melynek során jó döntéseket kell hozni az énekes előadásmódjával és a végső hangzással kapcsolatban – legyen szó dalról, vagy akár egy nagylemez készítéséről. A hangszerelés minden egyes fázisában, minden hangszerrel és a végső keverésnél is arra kell törekednünk, hogy azok felerősítsék a kívánt érzést, az előadót és a mondanivalót. „A legfontosabb, hogy kívülről halld a zenét objektíven, komplexen, miközben belülről látni kell a funkciókat is. Mégsem szabad elveszni a részletekben” – és azt is hozzáteszi, hogy a kevesebb sokszor több.
Az előadó a legjobb ihletforrás
Rakonczai számára a legjobb ihletforrás az előadó inspiratív személyisége. Ő énekeltetni is szokta az előadókat. Így egyrészt kiderül, kinek milyen dal áll jól, másrészt instruálni tudja az előadót annak érdekében, hogy az is megérezze, a szöveg egyes részeit milyen érzelemmel, hangszínnel, technikával lehet a legjobban életre kelteni. Külföldön a dal elkészítésének fázisaiért (hangszerelés, keverés stb.) más-más felel. „Magyarországon majdnem mindent egy személyben csinálok” – mondja. „A zeneszerzésnél azonban sokszor jó, ha van egy partnerünk, akivel ha egy hullámhosszon vagyunk, még hatékonyabban megy a munka, így az utóbbi időben Rácz Gergővel dolgozom együtt. Ennek ellenére éves szinten nem készítünk sok dalt, mert jobban szeretünk egy-egy dalba nagy energiát fektetni” – teszi hozzá.
Letisztultság, nyitottság
Szerinte ez az a két dolog, ami a jó producert jellemzi. A letisztultságon azt érti, hogy nála van a kulcs, ami azt a stílust nyitja, amin éppen dolgozik. Így érzi, hogy mitől működik a produkció. A nyitottság pedig a stílusok megismeréséhez elengedhetetlen. Mivel képtelenség a világ összes zenéjét meghallgatni, fontos, hogy képes legyen meghallani a jó, igényes zenét – legyen szó bármilyen stílusról. Rakonczai szerint egyébként elengedhetetlen, hogy egy producer zenei múlttal rendelkezzen.
Tippek Rakonczai Viktortól
1 Megszállottan szeresd a zenét, ez legyen a mindened!
2 Légy nyitott minden stílus iránt!
3 Légy alapos, inkább kevesebb dalt készíts, de több energiát belefektetve!
4 Soha ne feledd: az előadó adja át a dalt a hallgatóknak!
5 Tanulj a pofonokból és hatásukra magadban keresd a javítani-, fejlesztenivalót!
6 A maximumot akard kihozni a dalból!
SZERZŐ: MAVRÁK KATA
Kapcsolódó anyagaink
Szükség van kidobott dalokra – Szabó Zével beszélgettünk
A producer a zenéd stylistja – Zoohackerrel beszélgettünk
Categories: Dalszerzőkről, Hírek
Leave a Reply