10. Dal+Szerző magazin – Lapozd online!

Bereményi Géza-interjúval, színészlemez-toplistával jelent meg nyári lapszámunk. Kiderül, miért Petőfi az ország legnagyobb popsztárja, és az is, hogy Pintér Béla miért gondol társulatára úgy, mint nemzeti színházra. 2012 tavaszán készült el negyedéves magazinunk első száma. Egyrészt az volt a cél, hogy az alkotókat helyezzük középpontba, másfelől az átalakuló zeneipar számára akartunk iránytűt nyújtani.

Pintér Béla saját darabokat író színházi rendező és színész. A tavaly kiadott drámáiért Artisjus irodalmi nagydíjban részesült. Tényleg nem számított a díjra, hiszen sosem szeretett volna irodalmi babérokra törni. Címlapsztorinkban kiderül, miért gondol társulatára úgy, mint nemzeti színházra. De mesél a zenés független színházról, a drámaírás folyamatáról és a zene arra gyakorolt hatásáról.

Szintén színház, de már egész más közelítésből. Mi az a színészlemez? Egy olyan album, amelyen a már színészként ismert művész nem csak énekel, hanem aktív szerzője is a daloknak. Toplistánkban megtalálod kedvenceinket. Bereményi Géza, Udvaros Dorottya Átutazó című lemezének szövegírója interjúnkban elmondja, miért örömforrás a dalszerzés, hogyan születnek a szövegek.

A képre kattintva A TELJES MAGAZIN ONLINE OLVASHATÓ!

A képre kattintva A TELJES MAGAZIN ONLINE OLVASHATÓ!

Akár a zenéről, akár a színészekről beszélünk, magyar világsztárunk egyelőre nincs, de magyar származású bőven akad. Desmond Child amerikai zeneszerző-producer is közéjük tartozik. Ő írta például Alice Cooper Poison című számát, az Aerosmith nagy slágerét, a Crazy-t, Bon Jovi Livin’ on a prayerjét vagy Ricky Martin Livin’ la Vida Loca-ját. Az ASCAP (amerikai “artisjus”) elnökségi tagjaként a dalszerzők jogait képviseli. Nekünk beszélt arról, hogyan lehet ma, 2014-ben nemzetközi áttörést elérni.

Legyen szó világra szóló bombasikerről vagy hazai slágerről – a zenének így is, úgy is vásárlást ösztönző hatása van, sőt, az adott bolt vagy vendéglátóhely imidzsét is meghatározza. Az üzlettulajdonosok ma már saját dallista összeállítása vagy a rádió bekapcsolása helyett dönthetnek úgy, hogy háttérzene-szolgáltató cégekre bízzák ezt a feladatot, akik nem csak a rádiós slágerek közül válogatnak. Mit jelent ez a zenészeknek? Jogdíjat, sőt célközönséghez való eljutást.

Ha pedig jogdíj – folytatódik Jogi esetek-sorozatunk: a kétszeres jogdíjfizetés legendájának nyomába eredtünk. Megvehetjük a CD-t, a könyvet, DVD-t, de ezzel csak egy példányt kaptunk kézhez a fizikai valóságból, nem magát a műalkotást. A szellemi termék tulajdon. Miért kell az üzletnek fizetnie, ha szól bent a rádió?

A tradicionális módszerek híve, és egy nagyon közvetlen figura. Huszár Lajos másodszor kapott Artisjus-díjat. A komolyzeneszerző mesél  a magyar prozódia zenére tett hatásáról, a darabok újraírásának vágyáról, a könnyen énekelhetőségről.

“A kiadók ma úgy működnek, mint egy bank. A zenészeknek készen be kell vinniük a teljes terméket: a dalokat, az image-et, a videót, a nézettséget, a lájkot.” Interjúnkban a Király család elmondja, hogyan változott meg a kiadók világa, miként mosódnak itthon össze a menedzseri feladatok, és kik határozzák meg a globális popzenei trendeket.

Szerző: AJ



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .