Önként és dalolva – Szabó Áron Vasaló és az SZVB

Nem kell őket bemutatni – most mégis ezt tesszük! Ismerhetjük őket szerzőként, dalszövegíróként, dj-ként, rádiósként, vagy mint barátot, de nem biztos, hogy tudjuk: ők az Artisjus Könnyűzenei Szerzői Véleményező Bizottságának tagjai. A zenepiacért, a zenei alkotók érdekeiért dolgoznak önkéntesként, elhivatottságból, szakmabeliként.  A sorozat harmadik részében: Szabó Áron Vasaló. 

Áron, akit főként a Nemjuci dobosaként ismerhetünk, az Artisjus Vezetőségének munkájában is részt vesz. Úgy látja, a Szerzői Véleményező Bizottság az igazságosabb és kiszámíthatóbb jogdíjfelosztás felé vezető úton jár, de nem szaladhat megfontolatlanul előre. „Kényes területről van szó, ahol bármihez nyúlunk, egy döntésnek nem csak nyertesei lehetnek. A jogdíj-felosztás értelmezése önmagában bonyolult feladat, de sokat segít például az, hogy az illetékes osztály vezetője évente előadást tart nekünk” – meséli Áron, aki szerint megéri a befektetett energia, mert nagy baj lenne, ha nem változtatnának a felosztási rendszer elavult részein.

Az SZVB aktivitása révén létrejött felosztási munkacsoport tagjai önkéntes munkában vállalják, hogy a Vezetőségben felmerülő javaslatokat mélyrehatóan elemzik, a felmerülő érdekeket egymásnak ütköztetik, és a munkaszervezettel elemeznek olyan javaslatokat, amikre a Vezetőségben nem volt elegendő idő. A munkacsoport létrejöttében igen nagy szerepe volt, hogy az SzVB annyi újító ötlettel állt elő, hogy ezek megvitatására külön fórumot kellett létrehozni.

IMG_0259 copy

A Szerzői Véleményező Bizottság munkájának köszönhető az is, hogy már nem csak a „nagybefizető” –vagyis legalább évi egymillió forintot fizető- rádiókban elhangzott művek után jár a jogdíj. Már negyvenöt rádió adatait dolgozza fel az Artisjus, a többletmunkát pedig úgynevezett ujjlenyomat-technológia[1] váltotta ki.

„A jogdíj-kifizetést követően rendszeresen felmerült SZVB üléseken, hogy ellenőrizzük a saját jogdíjainkon, stimmelnek-e az adatok és az összegek. Arra voltunk kíváncsiak, vissza lehet-e számítani az egy-egy dalunkra kapott jogdíjból az elhangzást. Bár ezek nem egyszerű kalkulációk, eddig sosem bukkantunk olyan esetre, ami, ha elsőre gyanús is volt, ne lett volna rendben. Szomorúan tudomásul veszem, hogy ez a kijelentés nem lesz túl népszerű sok szerzőtársam számára. Ettől még igaz”.

[1] http://dalszerzo.hu/2014/03/19/innen-tudjuk-mi-ment-a-radioban-audio-fingerprint/



Categories: Artisjus, Dalszerzőkről

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.