Janis Joplin szexszel tette volna személyesebbé a szerződését

Clive Davis a lemezipar egyik legnagyobb hatású figurája. A Columbia Recordsnál kezdett, ennek elnöki pozíciójáig vitte. Az 1967-es Monterey Pop Festival után a rock számos nagyságát szerződtette. Később megalapította az Arista kiadót, majd több más cég vezetését is megjárta, és ami a nagyvilágnak fontosabb: rengeteg sztár pályáját indította el. A legnevesebb talán a Whitney Houstonhoz fűződő szakmai és személyes viszonya, de Aretha Franklin, Santana, Alicia Keys, a Grateful Dead, a Kinks és a Eurythmics is sokat köszönhet neki. A kilencvenes évek hiphopjának egyik legjelentősebb kiadóját, a Bad Boyt is ő indította Sean “Puffy” Combsszal közösen. Részletes életrajza, számos más sztár nevével itt olvasható.

Clive Davis több könyvet is írt, legutóbb 2013-ban. Most azért szerepel sokat a sajtóban, mert Whitney Houston legjobb élő felvételeiből összeállított egy CD-DVD-csomagot. Ez az alábbi felvétellel kezdődik, a 19 éves énekesnő első, szerződésének megkötése után alig pár héttel adott tévészereplésén készült, 1983-ban.

A Guardian interjújában Clive Davis megválaszolja azt a kérdést, amely igen gyakran felmerült a pályája kapcsán: hogy a lemeziparban szokásosnál jóval szorosabb kontroll alatt tartja a művészeit. Mint mondja: “nem használnám a ‘kontroll’ szót. Ha a művész írja a dalait, akkor egészen addig csak várok, amíg le nem szállítja az albumot; így van ez a rockzenekarokkal, vagy Alicia Keysszel. Ilyenkor az együttműködésünkben az én feladatom az, hogy biztosítsam: a zene megőrzi az integritását, és eljut a közönséghez. Vannak azonban olyan művészek, akik nem írnak dalokat, mint például Aretha Franklin, Whitney Houston vagy Dionne Warwick. Ha ők megkérnek arra, hogy legyek a producere egy lemezüknek, akkor én vagyok az, aki megkeresi a szerzőket, a zeneműkiadókat, én nyálazom át számukra az anyagot. Ilyenkor jóval személyesebb az együttműködés, de nem mondanám, hogy ‘kontrollálom’ őket. Rengeteg örömet okoz, sőt, már szinte kreatív, az alkotáshoz közeli feladat, hogy megtaláljam a megfelelő dalokat a megfelelő előadóknak, szerzemények százait átnézve.”

Másfajta tanácsokkal is segítette az előadóit. Bruce Springsteennek például azt tanácsolta, hogy mozogjon többet a színpadon, “különben azt hiszik, hogy ő csak egy újabb Bob Dylan, ami abban az időben halálos lett volna.” Mint Clive Davis mondta, ha megvolt a megfelelő kapcsolat, a zenész tudta, hogy tiszteli őket, a tehetségüket – ami nélkül nem ajánlott volna szerződést -, akkor az ilyesmik beleférnek: “nem kell mindig anyáskodni, néha az ember megemelheti a hangját. A lényeg az, hogy tudják: segíteni akarsz.” Amúgy Bruce Springsteennek nagyon kevés tanácsot kellett adni, jórészt magától vált “a legjobb élő előadóvá” Clive Davis szerint.

Clive Davis (balra) és a Eurythmics

Clive Davis (balra) és a Eurythmics

A zenészekkel való kapcsolat egy furább formája az, hogy Janis Joplin azt ajánlotta neki: feküdjenek le. Ez korábban is ismert anekdota volt, de Clive Davis most megerősítette, mondván: “talán kicsit túl formális, túl vállalati volt az, hogy csak úgy aláírunk egy szerződést arról, hogy együtt fogunk dolgozni. Ezért kérdezte meg, hogy lefeküdnék-e vele, hogy személyesebb legyen a kapcsolatunk. Ezt bóknak vettem, de nemet mondtam rá.” Clive Davis amúgy tavalyi önéletrajzi könyvében vállalta, hogy biszexuális; mint az interjúban mondja, nem akart ennek nagy feneket keríteni, de reméli, hogy sikerült néhány sztereotípiával szembeszállnia. Végül kiderül az is, hogy mit bán a legjobban a pályájával kapcsolatban: hogy Meat Loafban és John Mellencampben nem látta meg a lehetőséget.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading