A nemrég Budapesten is elérhetővé vált, a taxisokat fenyegető / kiváltó „fuvarmegosztó” alkalmazás, az Uber és a Spotify együttműködési megállapodást írt alá. November 21-től tíz városban lesz elérhető a zenés Uber-utazás, később pedig máshol is. A rendszer működése egyszerű: az Ubernél regisztrált sofőröknek jelezniük kell, hogy van-e az autójukban aux bemenet, amelynek segítségével az utas okostelefonja csatlakozhat az audio rendszerhez; ha igen, akkor is dönthetnek, hogy vállalják-e, hogy az utasaik válasszák a zenét. Aki zenés fuvart rendel, és előfizetője a Spotify-nak (egyelőre csak a premium felhasználók számára elérhető a szolgáltatás egy egyhetes beetetés után), az még az utazás megkezdése előtt beállíthatja a playlistet, így már abban a pillanatban, ahogy beül az autóba, az a zene szól, amit ő szeretne.
A Spotify számára egyértelmű a megállapodás előnye. Sokan és sokat hallgatnak zenét az autóban, és erre a területre még nem igazán sikerült betörnie az online szolgáltatóknak. Noha különféle megoldások már rendelkezésre állnak, a CNET által idézett felmérés szerint az amerikai autósok 58 százaléka földi sugárzású rádiót hallgat utazás közben, és csak 6 százalékuk használ online szolgáltatást. „A következő nagy lépés számunkra, hogy ott legyünk az autókban is. Ahelyett, hogy az egyszerű integrációt választottuk volna, azon gondolkodtunk, hogy mi a közlekedés új generációs megoldása, és az Uber tökéletes partner számunkra” – mondta Daniel Ek, a Spotify vezetője.
„Még személyesebbé tettük az Uberrel való utazás élményét – egy zenerajongónak ez maga lesz a nirvána” – lelkesedett az Uber vezetője, Travis Kalanick. Kérdés persze, hogy ez hány utast érdekel valójában, pláne olyanokat, akiknek van Spotify előfizetésük – esetleg lesznek-e olyanok, akik emiatt válnak prémium felhasználókká. De, mint a Slate fogalmaz, a fuvarmegosztó szolgáltatások annyira hasonlítanak egymásra, hogy számíthat minden apró részlet, amely megkülönbözteti az Ubert a versenytársaktól.
A sofőrök viszont nagyon aggódnak. Ugyan elvben nem kötelező számukra, hogy engedélyezzék azt, hogy az utas válasszon zenét, attól félnek, hogy ha ezt nem teszik, rosszabb értékeléseket kapnak majd, és ez befolyásolhatja, hogy hány fuvart szerezhetnek, vagyis mennyit keresnek. Eleve az aux bemenet csak az újabb, drágább autókban van meg, és az Uber a járművek beszerzését, karbantartását, minden egyebet a sofőrökre (és a pénztárcájukra) bízza. Ugyan az utasok ezzel általában nincsenek tisztában, ha az Uber ötpontos értékelési rendszerében valaki 4 alá süllyed, az komoly gondba kerül – és egy ilyen rossz értékelést nem kell indokolnia az utasnak. Sokan úgy gondolják, hogy a hangos zene figyelemelterelő hatása komoly biztonsági kockázatot jelent, pláne, ha nem tetszik a sofőrnek, de el kell viselnie. (Elvben ő szabályozhatja a hangerőt, de ez az értékelési problémák miatt aligha megoldás.)
A sajtóban így összességében inkább rossz ötletnek tartják a Spotify és Uber szerint „win-win” megoldást. Már meg is jelent az első Tíz szám, amit inkább ne játssz le egy Uber autóban összeállítás, benne például ezzel a dallal.
Categories: Hírek
Leave a Reply