Site icon

A Billboard albumlistájába is beszámítják a streamet

Az egyes dalok népszerűségét mutató Billboard Hot 100 lista helyezéseinek kiszámításánál már régóta figyelembe veszik a streamelt lejátszásokat. Mostantól az átalakuló zenefogyasztási szokásoknak megfelelően az albumlista is tükrözni fogja ezeket.

Míg azonban egyes dalok lejátszásánál legalább az egyértelmű, hogy a streamet hová kell számítani (bár az viták tárgya lehet, hogy melyik fogyasztási mód milyen súllyal essen latba a helyezés kiszámításánál), addig az albumeladásoknál már inkább megállapodás kérdése, hogy hány stream feleljen meg egy vásárlásnak. A Billboard, pontosabban az iparágban meghatározó listákhoz adatokat szállító Nielsen azt választotta, hogy 1500 stream számítson egy eladásnak; a cég egyik vezetője azt mondta, már nyár óta tesztelik a formulát. Mint a Billboard hivatalos közleménye írja, egy másik változás, hogy az egyedi számeladásokat is beszámítják az albumeladásokba, a régóta elterjedt “10 szám = 1 album” megfeleltetést alkalmazva. A Billboard a listákkal, adatokkal foglalkozó alelnöke szerint “a lemezvásárlás egy egyszeri impulzust tükröz, és bár ezek száma is nagyon fontos adat, nem mutatja azt, hogy a vásárlás után valaki egyszer vagy százszor hallgatja-e meg a lemezt”.

A változtatás (amely a legkomolyabb átalakulás 1991, a Nielsen SoundScan mérési módszer bevezetése óta) az iparági szereplőkkel egyeztetve született. “A zenefogyasztás manapság a hozzáférés és a megszerzés (acces and acquisition) keveréke, és a változtatás eredményeképpen a Billboard 200 jobban megfelel annak, ahogy ma a rajongók több platformon, több formátumban hallgatják a zenét” – mondja a Sony egyik alelnöke.

A kiadók működését egyszerűbbé teszi majd az új lista. A sikeres független kiadó, a Glassnote (Mumford & Sons, Chvrches) alapítója szerint az utóbbi időben elég nehéz dolga volt, amikor egy-egy előadójának sikerességét akarta bizonyítani a rádiós szerkesztőknek: a Billboard lista mellé mindig oda kellett tennie különféle stream és egyéb szolgáltatók adatait. Mostantól ismét elég lesz egyetlen listát megküldenie.

Az ilyen változtatások többé-kevésbé át szokták alakítani a listák alakulásának dinamikáját is. Várhatóan a legnagyobb popsztárok, akik új lemezeikből a legtöbbet a megjelenés utáni néhány hétben adják el, mostantól hosszabb ideig rajta maradnak a Billboard 200 listán. Nagy nyertes lehet például Ariana Grande. Az énekesnő My Everything című albuma szeptemberben az első helyen nyitott, a legutóbbi helyezése pedig a 36. volt; az új számítási módszer szerint a 9. helyen lenne. Az átalakítás vesztesei lehetnek viszont azok, akik nem engedélyezik a lemezeik streamelését. Barbra Streisand rekordot döntő albuma, amely nem érhető így el, a héten a 7., az új számítás szerint viszont a 13. lenne.

Tekintve, hogy a listahelyezés nemcsak tükrözi, hanem a legfontosabb mérőszámként alakítja is a piacot, a várakozások szerint ez újabb előadókat ösztönözhet arra, hogy megjelenjenek ezen a platformon. “Ha mondjuk ezen múlik a különbség a második és az első hely között, akkor lehet, hogy újragondolják a dolgot” – mondta a Billboard illetékese. (Bár vigyázni kell az ilyen várakozásokkal. Amikor a Billboard Hot 100-ba elkezdték beszámítani a YouTube-lejátszásokat, többen azt jósolták, hogy mindent elárasztanak a vírusvideók és novelty dalok – ám nem történt ilyen radikális változás.)

Az új listát először november utolsó hetében alkalmazzák majd (amely szokás szerint az egyik legerősebb az évben), és december 3-án jelenik meg az első újfajta lista. A hagyományos, csak az eladásokat tartalmazó lista is megmarad, Top Album Sales néven.

Exit mobile version