Harmadik alkalommal jelennek meg a magyar zenei élet összefogó toplistái a Dal+Szerző magazinban és blogon. Az album-, single és rádiós lista mellett látható az új adatokat tartalmazó, ezáltal jelentősen átalakult stream toplista, valamint a YouTube-on legnépszerűbb magyar dalok és a Facebookon legnépszerűbb magyar előadók.
Az albumlista első helyén a Tankcsapda aligha okozhat meglepetést. A Református kórusok: Vigasztaló énekek I. című lemez pedig már az előző listán is szerepelt. A leginkább a rockzene által dominált top 20-ban három Ákos-lemez is szerepel. A második helyen az új EP, az Igazán; emellett két régebbi koncertfelvétel, az Arénakoncert 2011 és a 40+ szerepel még az első húszban. Ennek az a magyarázata, hogy októbertől a Media Marktban akciósan, 990-1990 forintért kaphatóak régebbi Ákos-kiadványok. Feltevésünk szerint azért pont a két koncertfelvétel került fel a legnépszerűbbek közé, mert a sorlemezekkel szemben ezek azok, amelyeket kevesebb rajongó vásárol meg a megjelenéskor, viszont akciós áron már számukra is vonzóbbak. Mint Fiák Krisztinától, Ákos sajtóképviselőjétől megtudtuk, az akció a meglévő árukészletre vonatkozik, ami úgy fogy, hogy még a Németországban tárolt extra készleteket is vissza kellett hozatni; feltehetően idén véget is ér az akció, elfogynak a lemezek. Ákos egyébként októberben rekordot döntött: egyszerre szerepelt a Mahasz albumlistáján (a top 40-ben 12 kiadvánnyal), a kislemezek listáján (7 maxival) és két rádiós listán is.
A rádiós és streaming listák, valamint a YouTube-nézettségek között továbbra is kevés az átfedés. Nagy kivétel a Kelemen Kabátban Maradjatok gyerekek című dala, amely a stream listán 1., a single listán 7., a YouTube-listán pedig a 3. – a rádiós listán nem szerepel az első húszban. A YouTube-os nézettségeket vizsgálva feltűnő, hogy mennyivel megugrottak az összesített számok. Még a 20. helyhez is 900 ezresnél nagyobb nézettség volt szükséges; nyáron ez 852 ezer volt, tavasszal pedig 780 ezer. Az első helyhez szükséges kattintások száma viszont ugrál. Míg előző listánk első helyéhez a Majka & Curtis duónak elég volt 1,6 milliós nézettség, addig most Boggie Parfümje 2,3 millióval nyert (ez egyébként 2013 decemberében jelent meg, és nyáron már nem volt a legnépszerűbbek között); tavasszal viszont Kállay-Saunders András majdnem 3,5 millióval nyert. (Az Eurovíziós Dalverseny által biztosított siker a YouTube-on nem volt hosszú életű: a következő két listára már nem került be a Running című dal.)
A YouTube-on legnépszerűbb előadók jó része már ismerős lehet azoknak, akik követik ezeket a listákat. Feltűnő viszont, hogy a korábban legfeljebb egy videóval szereplő Halott Pénz immár három klipje is az első húszban van.
A stream listát érintő legkomolyabb változásról már korábban írtunk. Ez egy technikai változásnak köszönhető: immár a Spotify adatai is szerepelnek a Mahasz összesítésében. Mivel ez az a stream szolgáltató, amely nem ad külön kiemeléseket a magyar előadóknak, viszont a többinél népszerűbb, ezért a magyar dalok aránya jelentősen visszaesett. Az őszi adatokban még 14 hazai szám szerepel (a változást októberben vezették be), de a jövőben ennél is jóval kevesebbre számíthatunk. A Facebook-lájkok versenyében az élvonalban lévő két előadó nem változott, és a többiek között is főként csak kisebb mozgásokat figyelhetünk meg. Az első húszból kikerült Ákos (bár alig van lemaradva a 20. Király L. Norbertől), és bekerült az Irigy Hónaljmirigy).
Categories: Hírek
sztem ezek a listák kifejezetten ártanak a magyar zenének ebben a formában. ugyanis csak adja a lovat a nagyrészt minősíthetetlen előadó alá, hogy „lám, a számok is minket igazolnak”. ha már nem lehet titkosítani 80 évre, akkor érdemes lenne jól látható helyen (magán a listán) feltüntetni legalább a hallgatók átlagéletkorát.