Több magyar lap is megírta a Page Sixre hivatkozva, hogy Miczura Mónika énekesnő beperelte Beyoncét. A manhattani bíróságra beadott kereset szerint a magyar énekesnő 1995-ös felvétele hallható 2013 egyik legnagyobb slágerében, a Drunk In Love-ban. Az amerikai kritikusok szerint „arabos” ének forrása a vád szerint egy olyan dal felvétele, amelyet Miczura Mónika még gyerekkorában, a nagymamájától tanult. A tradicionális roma dal 1995-ben az Ando Drom Kaj Phirel o Del című lemezén jelent meg, Miczura Mónika egyedül énekelte.
A vádlottak, Beyoncé, a dalban rappelő Jay Z és a producer Timbaland a vád szerint engedély nélkül használták fel a „digitálisan manipulált” felvételt. Az öt és fél perces számban összesen több mint másfél percen keresztül hallható a hangminta, amelynek a célja, hogy az „egzotikus erotika” képzetét keltse fel, a Beyoncé-Jay Z házaspár „intenzíven szexuális szövege” mellett – fogalmaz a vádirat. A Page Six szerint Miczura Mónika az okozott kár megtérítését kéri, a – bírósági ügyekben általában jól értesült – TMZ szerint pedig azt is, hogy az engedély nélküli hangmintát használó szám lejátszását tiltsák meg.
Anélkül, hogy a bírósági dokumentumokhoz hozzáférnénk, fontos tisztázni néhány részletet. Egyrészt egy tradicionális dal felhasználásakor a szerzői jog ugyan nem, viszont az előadóművészi és hangfelvétel-jogok sérülhetnek. Az, hogy a lemezkiadó mellett kell-e külön az előadótól engedélyt kérni, a közöttük lévő szerződéstől függ. (Tehát ezt a két szereplőt külön jog illeti meg, de a gyakorlatban az előadó gyakran átruházza vagyoni jogait a kiadóra.) Az 1995-ös Ando Drom-lemez kiadója az Ando Drom Alapítvány volt; az 1997-es amerikai változaté (Gypsy Life On The Road) a North Pacific Music kiadó. Ha azonban a tradicionális dallamot valaki mással énekeltették fel, akkor jog nem sérül.
Ha bebizonyosodna, hogy a Drunk In Love-hoz valóban engedély nélkül használták Miczura Mónika rögzített előadását, akkor joga van a további felhasználásokat megtiltani. Azonban – legalábbis a nemzetközi egyezményekre alapuló magyar jog szerint – a rádiós játszásokat nem állíttathatja le, viszont díjazást kaphat utána; ám a lemezkiadást (beleértve az online-t is) megtilthatja.
A Beyoncé-dalban először az 57. másodpercben hallható a szóban forgó hangminta:
Ez pedig Miczura Mónika éneke az Ando Drom-lemezről
Categories: Hírek
cigánykodás