Aki maga árulja a zenéjét, figyeljen az áfára

2015. január 1-től az Európai Unióban az áfát a fogyasztó országában kell megfizetni a távközlési, műsor- és elektronikus szolgáltatások esetén (mint ahogy az egyébként a “normális” vásárlások esetén is megszokott). Ez leegyszerűsítve, a zenére szűkítve azt jelenti, hogy ha valaki megvásárol egy zenefájlt, akkor ez után a magyar államnak kell megfizetni az itteni szabályok által meghatározott, 27 százalékos áfát, függetlenül attól, hogy az online zeneáruház maga hova van bejelentve.

Ez legalábbis közvetve mindenkit érint, viszont közvetlenül jelentős változást jelent azok számára, akik maguk is digitális eladók, vagyis egy ún. direct-to-fan szolgáltatást igénybe véve ugyan, de ők maguk árulják a zenéjüket.

A legismertebb, sok magyar előadó által használt szolgáltatás, a Bandcamp a honlapján itt részletezi a tudnivalókat. Röviden összefoglalva: a Bandcamp különféle adatokból automatikusan megállapítja, hogy egy vásárlást EU-tagállamból kezdeményeztek-e, és ha igen, akkor a megfelelő áfát automatikusan hozzáadja a zene árához. A bevalláshoz szükséges adatokat negyedévente elérhetővé teszik.

Az – elvben legalábbis – számos országból érkező vásárlók által fizetett áfa ügyintézésének megkönnyítése érdekében az EU létrehozott egy ún. Mini Egyablakos Rendszert. Erről a NAV honlapján itt lehet tájékozódni.

A Bandcamp oldalán az olvasható, hogy terveik szerint 2015 első felében úgy alakítják át a rendszert, hogy a vásárlók által kifizetett pénzek “átmenjenek” rajtuk, ami egyebek közt azt is jelenti, hogy minden áfával kapcsolatos ügyintézést ők fognak intézni. A FACT magazin felhívja a figyelmet Steve Lawson zenész blogbejegyzésére. Ő arról ír, hogy az átmeneti időben, az említett változások bevezetéséig ingyenes zeneletöltésre bíztatja majd EU-n belüli rajongóit, illetve azokat, akik nagyon fizetnének neki, CD-vásárlásra buzdítja. Nem magával az adózással van baja (“boldogan fizet”), hanem az ügyintézés bonyodalmait sokallja.

A változásokról szóló EU-dokumentum szerint egyébként a tagállamok még 2008-ban egyeztek meg az áfafizetési szabályok változásáról, csak elegendő időt akartak hagyni a felkészülésre. Továbbá érdemes megjegyezni, hogy lehet, hogy a magyar vásárlók számára hátrányosnak tűnik, hogy immár a digitális vásárlásokra is a 27 százalékos áfát kell fizetniük; ugyanakkor az intézkedés célja az, hogy megszüntesse a magasabb áfát kivető tagországokba bejegyzett szolgáltatások versenyhátrányát.



Kategóriák:Hírek

Címkék:, ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: