A Jukely alkalmazás előzenére kínál előfizetést. Havi 25 dollárért (6880 forint) a kínálatból annyi koncertet választhatunk, ahányat csak akarunk. Egyelőre csak New Yorkban és Los Angelesben, de ettől még számunkra is érdekes az elgondolás: az előfizetéses modell kiterjesztése az élőzenére.
A Jukely együttműködik több New York-i és Los Angeles-i helyszínnel, koncertszervezővel, és az általuk kínált választékot még tovább szűri. Így azt ígérik, hogy havi kb. 500 koncertből válogathat az előfizető (ez a két város összeadva). A FAQ szerint a feltörekvő zenekarok mellett ismertebbek is lesznek, kis helyszínek mellett nagyobbak – akár telt házas koncertekre, esetleg fesztiválokra is bejuthatnak az előfizetők. Szerepelt már a kínálatukban az Erasure, a Gogol Bordello, Skrillex, a Chromeo, a Thievery Corporation, James Blake, Kiesza, a Gwar, az Interpol, Hardwell, DJ Shadow, a Living Colour, valamint a magyar DJ-páros Myon & Shane 54 egy-egy fellépése is.
Egy hónapban akárhány koncert választható; mindössze egyetlen megkötés van, hogy egyszerre kettőre nem lehet feliratkozni. Az elérhető koncerteket két nappal előbb, délelőtt teszik közzé, és a show napján délután 5-ig kell jelezni, ha valaki menni akar. A Jukely-előfizetők számára elkülönített vendéglista véges, tehát lehet, hogy elfogynak a helyek. Páros előfizetés is elérhető, havi 45 dollárért. A Jukely-nak van közösségi funkciója, több városban is: ha elérheti az általunk használt zenehallgató szolgáltatásokat, akkor azok adatai alapján koncerteket ajánl nekünk illetve (potenciális) barátainknak. Így új együtteseket is felfedezhetünk általa, illetve (online és offline) barátkozhatunk azokkal, akiknek hasonló az ízlése.
A Billboardnak adott interjújában az alapító Bora Celik az üzleti modellről azt árulta el, hogy a bevételekből kapnak a helyszínek promóterei, az ügynökségek és a zenészek is. Arról is beszélt, hogy előfizetőik jóval több koncertre mennek el, mint az átlagamerikai; és többre, mint ahányra amúgy mennének: „lehet, hogy nem fizetnél ki 20-30 dollárt, hogy megnézz egy zenekart, aminek nem vagy olyan nagy rajongója – de ha az amúgy is levont előfizetésen túl ez nem kerül neked semmibe, akkor elmész, mert miért is ne.”
A Jukely partnerei számára ez több okból is megéri. Egyrészt azért, mert a modell csökkenti az el nem adott jegyek számát (feltételezve, hogy a Jukely-előfizetők jó része amúgy nem venne jegyet); másrészt mert nagyon jól használható az adatbázisuk promócióra.
Mint a Fortune elemzése írja, a Jukely megjelenése összhangban van azzal a trenddel, hogy egyre több üzletágban hódít teret az előfizetéses modell. A koncertipar azonban annyiban különleges, hogy a jegyárak között igen nagy a szórás (szemben például a CD-k, letöltések majdnem standard árazásával). Ezért aztán egy ilyen szolgáltatás biztosan nem lesz képes teljes kínálatot biztosítani, és nyilvánvalóan pont a legnagyobb sztárok fognak kimaradni. Minden azon múlik, írja a lap, hogy sikerül-e annyi koncertet bevonni a rendszerbe, hogy a felhasználók ne legyenek elégedetlenek. Ezzel Bora Celik is tisztában van, és azt ígéri: nagyon figyelnek a keresletre és a kínálatra, hogy a felhasználók tényleg úgy érezzék, hogy a lehetőségek száma tényleg korlátlan (ahogy az előfizetés neve mondja: Jukely Unlimited).
Többen látnak már fantáziát a modellben; Bora Celik és a társalapító, a korábban a Kickstarternél dolgozó Andrew Cornett néhány hónapja 2,4 millió dollárt szedett össze a befektetőktől. A terveik között szerepel egyrészt egy okostelefonos app elindítása, és ami még fontosabb: az, hogy még több helyen kínálhassanak koncerteket. Bora Celik a Billboardnak távlati tervként egyenesen 400 várost említett.
Categories: Hírek
Leave a Reply