Ez lesz a jövőben album helyett?

A Midia médiakutató cég jelentése – amelyet a Guardian is szemléz – az albumformátumot leváltó zenei termék jövőjét találgatja. Szerintük olyan “360 fokos zenei termékek” alkalmasak az elkötelezett rajongók szeretetének monetizálására, amelyek interaktívak, a közösségi kapcsolatokra is építenek, és folyamatosan új információkkal (zenékkel vagy egyebekkel) tartják fent az érdeklődést. Az anyagi alap szerintük az előfizetés és a közösségi finanszírozás keveréke lehetne.

A dinamikusan változó, a rajongókat “elmerülésre” csábító környezet a művészre lenne szabva (tehát nem a digitális bolt vagy szolgáltatás általános felületének egyik eleme volna maga a zene). A zenén kívül dalszövegek, fotók, klipek és egyéb videók is helyet kapnának a felületen, és persze különféle közösségi oldalakról bevont barátainkkal is megtárgyalhatjuk közös rajongásunk tárgyát. A Midia szerint az elkötelezett rajongók itt kaphatnának akár demóverziókat is a készülő dalokból, és visszajelezhetnének ezekről; akár maga a művész is megjelenhetne egy-egy chatre. Lehetne a felületen koncertjegyeket, merch cuccokat vásárolni, illetve a havi előfizetésen túl közvetlenül beszállni egy-egy nagyobb projektbe, például egy készülő lemez költségeibe.

midia

Természetesen a Midia nem úgy gondolja, hogy az általuk elképzelt jövőben minden előadónak saját okostelefonos appot kell fejlesztenie: mindezt a stream szolgáltatók platformján belül képzelik el. A standard havi előfizetési díjra rakódna az egy előadóknak fizetett “rajongói előfizetés”, mondjuk a 10 dollár felett plusz 1-1 dollár, és rugalmasan kiléphetnénk, vagy át- egy új kedvenchez. Ami persze a fantáziálás korlátait is megmutatja: a létező stream szolgáltatók jelenleg nem mutatnak hajlandóságot ilyesmire, és a korábban a piacra került, zenészcentrikus appok sem arattak valami nagy sikert. (Bár, jegyzi meg a Guardian, az Apple és a U2 állítólag “új formátumon” dolgozik, amiről annyit árultak el, hogy “az album bemutatásának, csomagolásának új formája” lesz.)

Ha esetleg túl futurisztikusnak tűnik az elgondolás, érdemes belegondolni, hogy számos, a zenei piacon kívüli területeken jól működő modellt ötvöz. Az appok piaca igen erős; az előfizetéses modell olyan formája, amelyben egy-egy alkotót folyamatosan támogatunk kis összeggel, szintén jól teljesít egyes területeken (és már a zenében is felütötte a fejét); utóbbiak ráadásul nagyban építenek az alkotó és a támogató rajongók erős interaktivitására.

A Midia azt is megpróbálja indokolni, hogy miért van minderre szükség: a zenei fogyasztás motorjai mindig is a leginkább elkötelezett rajongók voltak, pont azok, akiknek az egyes dalokon kívül még sok minden más is kell. Az utóbbi évek fejleményei sikeresek voltak abból a szempontból, hogy számos lehetősége van egy rajongónak arra, hogy kövesse kedvencének akár minden egyes mozdulatát; viszont a monetizálás terén komoly hiányosságok vannak. Márpedig a “super fan” réteg költései nélkül “a rögzített zenéből származó bevételek jelentéktelenné zsugorodnak” – írják.



Kategóriák:Hírek

Címkék:,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: