Majdnem ingyenes lett, aztán eladtak belőle félmilliót

Mindenféle előzetes hírverés nélkül, február 12-én éjfélkor (amerikai idő szerint), kizárólag digitális formában megjelent Drake új lemeze, a If You’re Reading This, It’s Too Late. A megjelentetés módja már nem olyan nagy meglepetés Beyoncé 2013 végén kijött albuma után. Ezzel együtt sok kétség övezte az If You’re Reading This…-t – eleve azt is, hogy teljes értékű albumról beszélhetünk-e, vagy “csak” egy mixtape. (Lásd lejjebb.) Már csak azért is, mert már korábban elkezdték beharangozni a következő nagylemezt, Views From the 6 címmel. Bonyolítja a dolgokat, hogy nem kizárt, hogy Drake szabadulna a kiadójától, viszont azt csak rendes albummal lehet.

Végül kiderült, hogy a lemezt eredetileg ingyenes mixtape-nek szánták – ez volt legalábbis Drake szándéka. Az egyik legnagyobb mixtape-gyűjtőoldal, a DatPiff vezetője, Kyle “KP” Reilly nyilatkozta azt, hogy még a megjelenés előtt két-három héttel is erről volt szó, csak a kiadó, a Cash Money nem értett egyet döntéssel. Végül Drake és a kiadó abban állapodott meg, hogy rendes lemez lesz, rendes áron (az iTuneson 11,99 euro), és beleszámít Drake szerződéses kötelezettségébe is. Viszont a kompromisszum arról szólt, hogy nem lesz hírverés, fizikai megjelenés, és a kiadó állítólag semmilyen módon nem szólt bele a zenei anyagba. A nyilatkozatot Drake és a Cash Money sem kommentálta.

Jól mutatja Drake rajongótáborának nagyságát, hogy az If You’re Reading This… az első héten 495 ezer példányban fogyott el (az aranylemez félmilliótól jár), és az egyes trackek eladásai, valamint a vásárlásra átszámított streamelések (streaming equivalent albums, SEA – tavaly november óta ugyanis ezt is beszámítják az albumlista helyezéseibe) alapján a Billboard listájának első helyén nyitott, letaszítva onnan Taylor Swiftet. A Spotify-on rekordot is döntött: a megjelenés utáni első három napban 17,3 millió alkalommal streamelték a rajta lévő számokat.

Rövid ideig a Soundcloudon is fent volt a teljes lemez

Mi a különbség a mixtape és az album között?

A mixtape az utóbbi években a hiphop műfaj egyik legfontosabb fóruma lett. Mint az elnevezés mutatja, a korábban az utcán forgalmazott kazettákból nőtt ki a forma, noha ma már jellemzően letölthető, általában erre szakosodott nagy gyűjtőoldalakról, mint az említett DatPiff, a LiveMixtapes, a DJBooth, az Audiomack. A mixtape jellemzően ingyenes, bár előfordul, hogy pénzbe kerül, de az átlagos albumnál akkor is olcsóbb.

Ma már szinte kötelező egy-egy befutni vágyó rappernek ingyenes mixtape-ekkel felhívnia magára a figyelmet. Drake maga is ezt az utat járta be; főleg a 2009-es So Far Gone szólt nagyot: a Billboard top 10-be két szám is bejutott róla, mégpedig egyszerre. A kiadói szerződéshez vezető út ma már jellemzően egy vagy több sikeres mixtape-en keresztül vezet – ha csak valaki nem tud felmutatni egy bombasikert elérő YouTube-videót.

Az egyik sláger a Drake befutását meghozó, ingyenes So Far Gone-ról

A zenei lapok közül sok rendszeresen szemlézik az ingyenes megjelenéseket, illetve ugyanolyan kritikai figyelemmel követik a a hivatalos albumokat és a mixtape-eket, már amennyiben ez utóbbiak lemez (vagy EP) értékű kiadványok, csak éppen ingyenesek. Mert azért nem mindegyik ilyen: mixtape lehet két “rendes” album között egy resztligyűjtemény, vagy akár az is, hogy ismert slágerek alapjaira rárappelve mutatja be valaki a szövegírói, -mondói képességeit. Producerek is szokták egy-egy mixtape-re összeszedni a különféle előadóknak készített számaikat. Szintén jellemző, hogy egy kiadói szerződéssel rendelkező rapper a hivatalos kiadványára a slágeresebb, poposabb dalait teszi fel, míg az ingyenes mixtape-jén a művészibb, esetleg kísérletezőbb oldalát mutatja meg.

A fenti esetek közül Drake új lemezére – amelyet ő maga is “tape”-nek nevez a kísérő, kézírásos jegyzetben – ez utóbbi leírás az igaz. Az If You’re Reading This… a rapper és fő producere, Noah “40” Shebib által kifejlesztett (és napjaink hiphopjára hatalmas hatást gyakorló) hangzást hozza, mindenféle, a rádióknak tett “kompromisszum” nélkül. A rajongók képet kapnak a rapper világáról, vívódásairól, viszont könnyen táncolható, slágeres, single-nek kiemelhető szám nem kecsegteti a Drake-nek kevésbé elkötelezett hallgatókat. Ezért is volt olyan nagy a bizonytalanság a fent idézett nyilatkozat megjelenése előtt. Bár a mixtape egy sokszínű formátum, az egyik értelme legalábbis pontosan illik a lemezre.

Drake és kiadója, a Cash Money

A másik ok, ami sok spekulációt szült, hogy nem kizárható, hogy Drake megszabadulna a kiadójától, a Cash Money-tól, hogy régebben beharangozott, Views From the 6 című albumát már máshol hozhassa ki. Eszerint az If You’re Reading This… egy gyorsan összedobott lemez volna a rapper szerződéses kötelezettségének kielégítésére. (A DatPiff vezetője azt mondja, hogy tényleg beszámít a vállalt albumok közé – de ez nem a kiadó hivatalos nyilatkozata.)

Ezt a teóriát erősíti, hogy Lil Wayne, aki az előző évtized második felében a legnagyobb és legsikeresebb rapper volt (amúgy szintén számos mixtape-pel a háta mögött), valamint Drake mentora, a nagy nyilvánosság előtt összerúgta a port a – szerinte új lemezét direkt halasztgató – Cash Money-val. Előbb a Twitteren szólogatott be, majd január végén 51 millió dollárra beperelte a kiadót, amelyhez még tiniként szerződött le. Bár Drake maga nem beszélt ilyesmiről, aki akarta, megtalálta azokat a szövegrészleteket a lemezén, amelyek állítólag arra utalnak, hogy ő sem elégedett.

A Cash Money-t 1991-ben alapította két testvér, Bryan “Birdman” Williams és Ronald “Slim” Williams. (Birdman egyébként rappel is, de a kritikai közmegegyezés szerint e minőségében a “futottak még” kategóriába tartozik.) A kilencvenes évek végén kötöttek disztribútori szerződést a Universallal, a kétezres években pedig a rap egyik meghatározó kiadójává lettek. Előbb a feketéknek szóló rádióknak szállították a slágereket, majd a nagy toplistára is felkerültek. 2008-ban a Lil Wayne: Tha Carter III volt a harmadik legkelendőbb lemez az Egyesült Államokban. Az ő népszerűségét kihasználva, a kölcsönös vendégszereplések jól bevált módszerével futott be a ma már szintén a legnagyobb sztárok közé tartozó Nicki Minaj, illetve Drake is. Általában véve igen fontos szerepe volt a kiadónak abban, hogy a rapben a régóta ismert keleti parti és nyugati parti mellé feljött a “déli hiphop” is legalább olyan fontos tényezőnek. (A “dél” alatt itt az Egyesült Államok déli államait kell érteni.)

Lil Wayne legutóbbi kiadványa az a fajta mixtape, amelyen ismert slágerek alapjaira rappel rá



Kategóriák:Hírek

Címkék:, , ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: