2013-hoz képest 20,4 százalékkal, 10 391-re nőtt azoknak a brit boltoknak a száma, ahol lemezeket lehet vásárolni. Soha még ennyi árusítóhely nem volt Nagy-Britanniában – derül ki az Entertainment Retailes Association jelentéséből. A szervezet vezetője szerint a növekedés főként annak köszönhető, hogy néhány szupermarketlánc tavaly elkezdett lemezeket és videojátékokat árusítani, igaz, csak korlátozott készleteket. Elsősorban az impulzus- és az ajándékvásárlásra számítanak – mondta Kim Bayley.
„Egy letöltést vagy egy streamet nem lehet becsomagolni” az ERA vezetője szerint, ami igaz, bár a digitális világban is vannak próbálkozások arra, hogy „ajándékozásbarátabbá” tegyék a szolgáltatásokat, a fizikai (tehát becsomagolható) letöltőkártyáktól a Bandcamp Send as Gift funkciójáig. Az impulzusvásárlás szintén jelen van a digitális felületeken, bár feltehetően másként. Míg egy boltban inkább arra lehet számítani, hogy a vásárló „nem tud ellenállni” egy lemeznek, ami a szeme elé kerül, és beteszi a kosarába; addig az online áruházakban főként akkor fontos az impulzusvásárlás, amikor egy szám vagy lemez hirtelen különös jelentőségre tesz szert. Például egy dal előkerül egy filmsorozat különösen fontos pillanatában (mint például a Journey 1981-es dala a Maffiózók utolsó epizódjában), vagy ha hirtelen meghal egy sztár. Ezekben az esetekben gyakran előfordul, hogy sokan meg akarják vásárolni a dalt, vagy az elhunyt egy vagy több lemezét, de a fizikai boltok raktárkészletén nincs elég lemez, esetleg nem csak kiszállítani, de gyártani is kell – a korlátozás nélküli digitális „polcokon” azonban ott vannak.
Egyébként miközben az eladóhelyek száma jelentősen megnőtt, a fizikai eladások száma nem meglepő módon csökkent, mégpedig 5 százalékkal. A brit piacon már alig haladja meg a fizikai eladások értéke a digitálisat: az egyik 50,2 százalék, a másik 49,8 százalék.
Az első brit lemezbolt 1921-ben nyílt meg az Oxford Streeten (fotó: Alex Lilvet)
Categories: Hírek
Leave a Reply