Világszerte pénteken jelennek majd meg az új lemezek

Már régóta világos, hogy szükség van arra, hogy mindenhol ugyanazon a napon jelenjenek meg a lemezek. Az IFPI konzultációk és kutatások alapján a pénteket jelölte meg. Az Egyesült Államokban a keddről kell átállni a nyárig.

A lemezkiadók nemzetközi szervezete, az IFPI tavaly kezdte meg a vitát arról, hogy melyik nap legyen az, amikor megjelennek az új lemezek – szerte az egész világon. A szervezet vezetője, a Frances Moore a Billboardnak azt mondta, hogy a egységesítés ideájával magával szinte mindenki egyetértett, hiszen sok problémát okozott, hogy Nagy-Britanniában hétfőnként, az Egyesült Államokban keddenként, sok más nagy piacon pedig péntekenként jelentek meg az új lemezek. Márpedig az interneten nincsenek országhatárok. Ha egy amerikai rajongó azt látta, hogy brit társai már megvehetik a lemezt, ő pedig még nem, akkor birtoklási vágyát eddig csak illegális letöltéssel csillapíthatta. Ezért a szervezet reményei szerint a globális lemezmegjelenési nap bevezetése csökkenti a kalózkodást.

Az IFPI közleményében azt írja, hogy a kutatások szerint pénteken és szombaton vannak a legtöbben a boltokban – igaz, ez kb. 3 százalékos növekedés, de ezért is megéri küzdeni Frances Moore szerint. A hétvégén a legnagyobb az impulzusvásárlások száma is (éppen néhány nappal korábban volt szó arról, hogy ezek milyen fontosak.) Pénteken és szombaton a legnagyobb a digitális szolgáltatók forgalma is; továbbá ilyenkor a legaktívabbak az emberek a közösségi oldalakon is, ami növelheti a felhajtást, lelkesedést egy új megjelenés körül.

Természetesen nem mindenki értett egyet azzal, hogy péntekre esett a választás. (Ez nem is várható az IFPI vezetője szerint, ha egyszer egy vitában ennyien vesznek részt.) A nagy független kiadói csoport, a Beggars Group vezetője, Martin Mills szerint őrültség a hét két kiugró eladási csúcsából az egyiket “kidobni”. Ráadásul a hétfői (vagy keddi) megjelenés azt is jelentette, hogy a hétvégi csúcsra is rendesen felkészülhettek a boltok, a hét tapasztalatai alapján rendezve a raktárkészletüket, javítva az esetleges tévedéseket. Az IFPI szerint azonban semmilyen adat nem mutatja, hogy lenne olyan hét közbeni csúcs, amiről Mills beszél. Igaz, Mills szerint meg gyanús, hogy a “fogyasztók megkérdezését” csak fügefalevélként használja a szervezet, amely valójában a majorök érdekeit követi.

További érv volt a péntek bevezetése ellen, hogy ez két olyan nagy piacon okoz logisztikai felfordulást, mint az Egyesült Államok és Nagy-Britannia. Az, hogy mennyibe kerül átállni a péntekre, egy jól kiszámítható, konkrét összeg, míg a nyereség oldalon csak homályos spekulációkat, jóslásokat találhatunk. Vagy éppen olyan homályos megfogalmazásokat, hogy az egységes, globális megjelenési nap “növeli a rajongók lelkesedését”. Továbbá egy Egyesült Államokban keddenként jelennek meg az új filmek, új videojátékok is.

A Beggars vezetője szerint egyébként az egységesítés a major kiadók dominanciájának növekedését hozza majd magával, elfojtva a kisebbeket, az undergroundot, amelyből pedig a mainstream is táplálkozhat. Noha nem egészen világos, ezt mire alapozta – ha jól értjük, arra, hogy minden egységesítés az eleve erősebb hangok további felerősítését, így a halkabbak elfojtását hozza magával.

A pénteki megjelenést nyáron vezetik be, és természetesen nem lesz kötelező – semmi nem történik, ha valaki nem tartja be. Bizonyos piacokon az új megjelenési nap azt is jelenti, hogy az eladási listák készítésének, megjelenésének periódusát át kell állítani; erről most folynak az egyeztetések.



Kategóriák:Hírek

Címkék:,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: