Ahányszor alkot valamit, 4 millió forintot kap a rajongóktól

Többször írtunk már a közösségi finanszírozás új formájáról, amelyben a Kickstarterrel és társaival ellentétben nem egy-egy nagy projektre (lemezre, filmre stb.) gyűjtenek pénzt az alkotók, hanem kisebb összegű, de rendszeres adakozásra kérik rajongóikat. A legrégebbi, legismertebb ilyen oldal, a Patreon most szintet lépett: a közösségi finanszírozás nagyasszonya, Amanda Palmer indított itt kampányt, rendkívül sikereset.

Az énekesnő jól ismert arról, hogy igen sikeresen tudja elérni rajongóit. Ő az, aki a legnagyobb összeget el tudta érni eddig zenei témában a Kickstarteren: 2012-ben 1,2 millió dollárt szedett össze a lemezére. A kérés művészete címmel még könyvet is írt a témáról. Most pedig megjelent a Kickstarteren, és kevesebb mint fél nap alatt majdnem elérte a 14 ezer dollárt, 1570 támogatót. Ez azt jelenti, hogy ahányszor csinál “egy dolgot”, a rajongóktól majdnem 4 millió forintnyi összeget kap majd – és biztosan lesz ez még több is. Ez a “dolog” szándékosan ilyen tág meghatározás: lehet egy új dal, új klip, költemény, egyéb szöveg, festmény, vagy ami még eszébe jut. Ezeket egyébként ingyenesen is elérhetővé fogja tenni.

Amanda Palmer akciójáról többek között a Guardian is hírt adott, vagyis a Patreon működési modelljét most új közönség ismerheti meg. Az oldal alapítója, Jack Conte ebből az alkalomból beszélt a Music Allyvel. Szerinte a reklám alapú tartalomfinanszírozással alapvető bajok vannak: azok, akik a reklámokat elhelyezik a felületeken, szépen keresnek ebből – ámde ha valaki olyan tartalmat állít elő, amit rendszeresen százezrek élveznek, még nem tud megélni ebből. Sőt, Conte szerint ha valakinek 15 ezer kitartó rajongója van (akik már szépen megtöltenének egy stadiont), és mégsem tud ebből megélhetést szerezni, akkor nagy bajok vannak a rendszerrel.

Ezért találta ki a Patreont, amely szerinte az alkotók állandó megélhetéséhez tud hozzájárulni. Így nem versenytársa, inkább kiegészítője az egyszeri projekteket finanszírozó közösségi oldalaknak. A szolgáltatást folyamatosan, a startupok és az alkotók szempontjainak figyelembe vételével fejlesztik (Conte maga is zenész, a YouTube-on népszerű Pomplamoose duó tagja). Amanda Palmer megjelenése – akivel egyébként személyes jó viszont ápol – nagy kihívás, és azt ígéri: az ő és rajongótábora igényeinek kielégítésére mindent megtesznek, akár a szoftver fejlesztésének irányát is meghatározhatják. A hosszú távú víziója pedig az, hogy valódi közösségeket kell létrehozni. Conte úgy gondolja, hogy a Facebookon, Twitteren nincs ilyesmi: lehet mérni a lájkok, kattintások, kommentek számát, de egy közösség – és annak menedzselése – ennél jóval összetettebb dolog.

Amanda Palmer a Patreonra írt adománykérő szövegében sok mindent elárul a döntése hátteréről. Szerinte a Patreon nagyszerű, talán a zenészek megélhetésének jövőjét jelentő kezdeményezés. A Kickstarter használatát, illetve albumok megjelentetését sem zárja ki a jövőben – de a két finanszírozási forma másról szól. “A Kickstarter olyan, mint egy komoly randi, a Patreon pedig… mint amikor egy kapcsolat megszilárdul. Annyira azért nem kemény, mint a házasság…” – írja. Azért sem akart újabb és újabb Kickstarter-kampányokat indítani, mert egyrészt nem akarja kifárasztani a rajongótábort, másrészt egyre nehezebb volt számára a nagyobb adományokért adott jutalmak terén kreatív ötletekkel előállni. És ami talán a legfontosabb: “függője vagyok annak, hogy amit megalkotok, azt RÖGTÖN meg is jelentessem”, és ennek a fajta alkotásnak eddig nem volt meg a megfelelő üzleti háttere. Azt is elárulja, hogy a nevezetes, 1,2 millióval megtámogatott Theater is Evil című lemezére 25 ezren adtak pénzt, nagyon jó kritikákat kapott, ám mégsem fogyott jól a boltokban (az adományozóknak járt a példány), és végül veszteséges lett.

A Patreonon van lehetőség havi rendszeres támogatásra, és arra is, hogy egyes elkészült alkotások után vonja a rendszer a pénzt a feliratkozott rajongóktól, Palmer ez utóbbit választotta. Mint más adománygyűjtő szolgáltatásoknál, itt is több szint van. Amanda Palmernél ezek így néznek ki: azok, akik 1 dollárt ajánlottak fel, hozzáférést kapnak a támogatók számára készült tartalmakhoz; akik 3 dollárt (ami már több, mint mondjuk egy dal átlagos ára), azok ezeket letölthető formában megkapják. 5 dollárért “véletlenszerű meglepetések” is járnak, mondjuk személyesebb írások, fotók, amelyek nem jutnak el a nagyközönségig; 10 dollárért már havi rendszerességű, internetes webcastot is lehet majd követni Amanda Palmerrel, akár beszélgetni is vele. Aki minden egyes Amanda Palmer-alkotásért fizetne 100 dollárt, személyes köszönetet, képeslapokat, és minden koncertre VIP-belépőt kap. Ez az exkluzív klub már meg is telt: harmincan iratkoztak be. Ketten pedig már 1000 dollárt is ajánlottak.

Amanda Palmer 213-ban járt Budapesten, az A38 hajón. Oldalán itt segít azoknak, akik gyorsan meg akarnak ismerkedni a munkásságával.



Kategóriák:Hírek

Címkék:, ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: