A sztárok visszaveszik az irányítást a tech cégektől

Amikor megjelent a Tidal, a CD minőségű streamet kínáló szolgáltatás Magyarországon, írtunk arról, hogy Jay Z megvásárolná a mögötte álló svéd Aspiro céget. Bár a részvényesek kisebbsége ezt meg akarta akadályozni, végül 56 millió dollárért az övé lett.

A hi-fi minőségű, dupla árú szolgáltatás mellé behozta a standard árú (9,99 dollár) és minőségű szolgáltatást is. Már nem elsősorban ez a fő vonzerő, hanem a Tidal mellé felsorakozott sztárok. Mint az újraindítás köré kerekített nagyszabású eseményen kiderült, nem Jay Z mellett 16 másik zenész, mégpedig a legnagyobb amerikai, kanadai és brit sztárok szintén tulajdonosok: Beyoncé (Jay Z felesége), Madonna, Rihanna, Kanye West, Jack White, az Arcade Fire, Drake, Usher, Nicki Minaj, Coldplay, Alicia Keys, Calvin Harris, a Daft Punk, deadmau5, Jason Aldean, J. Cole. Ebből, illetve az alábbi, másik videóból az derül ki, hogy a Tidalt úgy kívánják reklámozni, mint az első, a művészek tulajdonában lévő szórakoztató platformot. Egy ehhez kapcsolódó ígéret, hogy exkluzív tartalmak is elérhetők lesznek rajta.

A sajtótájékoztatón Alicia Keys nagy szavakat használt, de igen kevés konkrétumot mondott. A másik, ezután nyilvánosságra hozott, a Billboard szerint a Grammy-díjátadó előtti találkozón készült videón többen arról beszélnek, hogy jelenleg a zeneiparban a tech cégek írják a forgatókönyvet, de itt az idő, hogy a zenészek visszavegyék a kezükbe a sorsuk irányítását. A zenészek „termékek” és a „háttérbe szorultak” a tech cégek korszakában.

A nagy kérdés, hogy milyen exkluzív (vagy legalábbis először itt megjelenő, máshol csak később elérhető) tartalmakra lehet számítani – mondjuk „rendes” lemezek premierjeire, vagy csak az elkötelezett rajongókat izgató dolgokra (betekintés a stúdióba, alternatív verziók, koncertfelvételek stb.) Egyelőre annyi biztos, hogy a Spotify-jal látványosan szakító Taylor Swift tavalyi lemeze, az 1989 itt elérhető. Továbbá – mint azt itt meg lehet nézni feliratkozás nélkül is – csak itt nézhető meg a Daft Punk Electronica című filmje, a White Stripes első tévés megjelenése; Alicia Keys a Madison Square Gardenben adott koncertjének egyes részletei. Továbbá vannak a Tidal-tulajdonos sztárok (vagy a nevükben mások) által összeállított playlistek. A Billboard úgy tudja, hogy a társtulajdonosok 3-3 százalékot kaptak (összesen tehát 48 százalék az övék) az exkluzív tartalmak ígéretéért cserébe.

Nagy kérdés továbbá, hogy Jay Z és 16, tényleg hatalmas sztárnak számító társának neve mire lesz elég, amikor a zenehallgatókat pénz kifizetésére kell rávenni. (A Tidal ugyanis nem kínál ingyenes opciót, ezzel állást foglalva a mai freemium vitában – erről itt írtunk bővebben.) A CNetnek nyilatkozó elemzők egyike hajlamosak vagyunk alábecsülni, hogy a brandek milyen fontosak az olyan iparágakban, mint a zene; másikuk viszont a Beats példáját hozza fel: ez egy igen erős brand volt, mégsem sikerült elegendő előfizetőt szereznie, mielőtt az Apple felvásárolta.

A CD minőséget egyébként most mintha annyira nem hangsúlyozná a Tidal; inkább általánosabban arról van szó, hogy itt „úgy lehet majd hallani a zenét, ahogyan az a művész szándékainak megfelel.”

A művészek tulajdonában lévő szolgáltatás egyébként állítólag többet fizet a jogtulajdonosoknak egy-egy stream után, mint mások, azonban erről nem kívántak ennél többet elárulni – mindenesetre Jay Z szerint a jelenlegi rendszer „kriminális”. Mint a Billboardnak adott interjújában mondta, ez főleg azokat érinti, akik részt vesznek a tartalom előállításában, de „nem mehetnek turnézni, mint én”: a szerzőket, a producereket. Őket a jelenlegi rendszer egyáltalán nem fizeti meg rendesen. Jay Z szerint a Tidal már akkor sikert érne el, ha a többi szolgáltató az ő hatásukra jobban figyelne a kompenzációra.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.