A sztárok visszaveszik az irányítást a tech cégektől

Amikor megjelent a Tidal, a CD minőségű streamet kínáló szolgáltatás Magyarországon, írtunk arról, hogy Jay Z megvásárolná a mögötte álló svéd Aspiro céget. Bár a részvényesek kisebbsége ezt meg akarta akadályozni, végül 56 millió dollárért az övé lett.

A hi-fi minőségű, dupla árú szolgáltatás mellé behozta a standard árú (9,99 dollár) és minőségű szolgáltatást is. Már nem elsősorban ez a fő vonzerő, hanem a Tidal mellé felsorakozott sztárok. Mint az újraindítás köré kerekített nagyszabású eseményen kiderült, nem Jay Z mellett 16 másik zenész, mégpedig a legnagyobb amerikai, kanadai és brit sztárok szintén tulajdonosok: Beyoncé (Jay Z felesége), Madonna, Rihanna, Kanye West, Jack White, az Arcade Fire, Drake, Usher, Nicki Minaj, Coldplay, Alicia Keys, Calvin Harris, a Daft Punk, deadmau5, Jason Aldean, J. Cole. Ebből, illetve az alábbi, másik videóból az derül ki, hogy a Tidalt úgy kívánják reklámozni, mint az első, a művészek tulajdonában lévő szórakoztató platformot. Egy ehhez kapcsolódó ígéret, hogy exkluzív tartalmak is elérhetők lesznek rajta.

A sajtótájékoztatón Alicia Keys nagy szavakat használt, de igen kevés konkrétumot mondott. A másik, ezután nyilvánosságra hozott, a Billboard szerint a Grammy-díjátadó előtti találkozón készült videón többen arról beszélnek, hogy jelenleg a zeneiparban a tech cégek írják a forgatókönyvet, de itt az idő, hogy a zenészek visszavegyék a kezükbe a sorsuk irányítását. A zenészek “termékek” és a “háttérbe szorultak” a tech cégek korszakában.

A nagy kérdés, hogy milyen exkluzív (vagy legalábbis először itt megjelenő, máshol csak később elérhető) tartalmakra lehet számítani – mondjuk “rendes” lemezek premierjeire, vagy csak az elkötelezett rajongókat izgató dolgokra (betekintés a stúdióba, alternatív verziók, koncertfelvételek stb.) Egyelőre annyi biztos, hogy a Spotify-jal látványosan szakító Taylor Swift tavalyi lemeze, az 1989 itt elérhető. Továbbá – mint azt itt meg lehet nézni feliratkozás nélkül is – csak itt nézhető meg a Daft Punk Electronica című filmje, a White Stripes első tévés megjelenése; Alicia Keys a Madison Square Gardenben adott koncertjének egyes részletei. Továbbá vannak a Tidal-tulajdonos sztárok (vagy a nevükben mások) által összeállított playlistek. A Billboard úgy tudja, hogy a társtulajdonosok 3-3 százalékot kaptak (összesen tehát 48 százalék az övék) az exkluzív tartalmak ígéretéért cserébe.

Nagy kérdés továbbá, hogy Jay Z és 16, tényleg hatalmas sztárnak számító társának neve mire lesz elég, amikor a zenehallgatókat pénz kifizetésére kell rávenni. (A Tidal ugyanis nem kínál ingyenes opciót, ezzel állást foglalva a mai freemium vitában – erről itt írtunk bővebben.) A CNetnek nyilatkozó elemzők egyike hajlamosak vagyunk alábecsülni, hogy a brandek milyen fontosak az olyan iparágakban, mint a zene; másikuk viszont a Beats példáját hozza fel: ez egy igen erős brand volt, mégsem sikerült elegendő előfizetőt szereznie, mielőtt az Apple felvásárolta.

A CD minőséget egyébként most mintha annyira nem hangsúlyozná a Tidal; inkább általánosabban arról van szó, hogy itt “úgy lehet majd hallani a zenét, ahogyan az a művész szándékainak megfelel.”

A művészek tulajdonában lévő szolgáltatás egyébként állítólag többet fizet a jogtulajdonosoknak egy-egy stream után, mint mások, azonban erről nem kívántak ennél többet elárulni – mindenesetre Jay Z szerint a jelenlegi rendszer “kriminális”. Mint a Billboardnak adott interjújában mondta, ez főleg azokat érinti, akik részt vesznek a tartalom előállításában, de “nem mehetnek turnézni, mint én”: a szerzőket, a producereket. Őket a jelenlegi rendszer egyáltalán nem fizeti meg rendesen. Jay Z szerint a Tidal már akkor sikert érne el, ha a többi szolgáltató az ő hatásukra jobban figyelne a kompenzációra.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading