Vége az aranykornak? A stream szolgáltatók és az exkluzív kiadványok

Jay Z és a mai popzene legnagyobb sztárjai közül 16 indította újra az eredetileg Svédországból indult Tidal stream szolgáltatást. Az oldallal azóta is folyamatosan foglalkozik a zenei sajtó. Az indulásánál exkluzív tartalmakat ígértek, és azóta megérkeztek az első, tényleg sokakat érdeklő bemutatók. Ez azonban komoly problémákat is felvet.

Első körben még csak olyan, inkább csak a rajongókat izgató exkluzív videók voltak a Tidalon, mint a Daft Punk 2007-es filmje, vagy a White Stripes első tévés fellépésének felvétele. Azonban az elmúlt néhány napban újabbak érkeztek, immár olyanok, amik tényleg nagy érdeklődésre számíthatnak: Rihanna új dala, az American Oxygen (és a hamarosan megjelenő nagylemez korábbi single-je is itt volt csak elérhető), valamint Beyoncé a férjének, házassági évfordulójukra írt száma, a Die With You – mint ismeretes, az énekesnő férje Jay Z, aki a Tidal fő tulajdonosa. Maga Jay Z pedig eltávolíttatta első, a hiphop klasszikusai között számon tartott lemezét, a Reasonable Doubtot a Spotify-ról (a Deezeren, Google Playen fent van) – azt nem tudni, hogy esetleg a teljes katalógusával így akar-e majd tenni.

Mint arra sokan rámutattak, mindkét dalt feltöltötték a rajongók a YouTube-ra, majd persze ezeket leszedették, újra felkerültek stb. – számos ilyet láttunk már a videómegosztó történetében. (A Beyoncé-dalnak volt olyan változata, amit több mint 300 ezren láttak.) Ez rámutat arra, hogy az “exkluzív” mennyire viszonylagos az interneten. (Sarkosabban fogalmazva: “ami az internetre felkerül, az nem exkluzív.”)

Rihanna korábbi új számának van egy hivatalos, élő változata a YouTube-on; a stúdióverzió csak a Tidalon érhető el

A probléma másik oldala, hogy mi történik, ha a különböző szolgáltatók elkezdenek az exkluzív kiadványokkal versenyezni egymással. Hiszen az Apple által indítandó, Beats-utód stream szolgáltatóról szintén sok helyütt írják, hogy megpróbál majd exkluzív jogokat szerezni (mint ahogy az iTunes áruházban számos ilyen kiadvány volt már). Mindez “a stream aranykorának végét” jelenti az Atlantic cikke szerint. “Amíg a Spotify többé-kevésbé megkérdőjelezetlenül uralkodott ezen a piacon, a stream meglehetősen egyszerűenek tűnt. Bízhattál benne, hogy a rögzített zene történetének túlnyomó részét megtalálod itt.” Azonban egyre több olyan lemez van, amelyet itt – esetleg zavaros kiadói megállapodásoknak köszönhetően más szolgáltatóknál – nem találhatunk meg, és várhatóan a helyzet fokozódni fog: a versengő szolgáltatók katalógusa egyre inkább hézagos lesz.

Mit tesznek majd ebben a helyzetben a fogyasztók? A Bloomberg Business így foglalja össze: “a fogyasztónak vagy egynél több szolgáltatásra elő kell fizetnie, vagy lemondania néhány kedvencéről, esetleg máshonnan beszerezni a zenéjüket. Ha megvásárolja a lemezt, ami nincs annál a szolgáltatónál, amelyre előfizetett, akkor a művész még jól is jár. Ha a YouTube-on hallgat róla dalokat, akkor már kevesebbet kap. Ha pedig kalózoldalról szedi le, akkor a zenésznek nem jut semmi.”

Többen azt gondolják, hogy egyértelmű, hogy a fogyasztók mit fognak választani ezek közül. Lily Allen, aki nem arról híres, hogy becsomagolná a véleményét, azt írta: “az emberek nagy tömegekben fognak visszaözönleni a kalózoldalakra” – és így a “gazdag zenészek” tulajdonképpen a “még nem milliomos zenészekkel” tolnak ki. (Pedig a Tidal tulajdonosai sokat hangsúlyozzák, hogy a kritikák ellenére nem az a céljuk, hogy ők még gazdagabbak legyenek, hanem hogy mindenkinek segíteni akarnak azzal, hogy “visszaadják a zene értékét”.)

Jay Z egy beszélgetésen azt mondta: bár nem hiszi, hogy “csak egy maradhat” a stream piacon, de el fog jönni a pillanat, amikor választani kell majd a Tidal és a Spotify között. Azt ígéri, hogy náluk nem csak zene lesz, hanem minden egyéb is, például koncertjegyek. Egy kérdésre azt válaszolta, hogy nem tudja előre megmondani, hogy a náluk exkluzív kiadványok majd máshol megvásárolhatók lesznek-e – de mivel a letöltések száma csökken, lehet, hogy ennek nem is lesz értelme. A problémafelvetésre, hogy erősítheti-e a Tidal megjelenése, az exkluzivitás a kalózkodást, ezt mondta: “Az emberek, akik az ‘ingyenes’ zenét szeretik, valójában nem is szeretik a zenét, nem? Remélhetőleg látni fogják, hogy milyen értéket kínálunk nekik. De ha nem, hát nem, akkor ingyen szerzik be a zenét.”



Kategóriák:Hírek

Címkék:, , ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: