Tavaly indult el béta verzióban a YouTube Music Key, amely előfizetési díjért cserébe reklámmentességet, offline videónézegetést, valamint a videó nélküli zenehallgatást kínálja a felhasználóknak. A Bloomberg által közzétett, a partnereknek elküldött levél, illetve a lap névtelen forrásai szerint még idén elindulhat az általánosan hozzáférhető előfizetés a YouTube-ra, amely nem zenére fókuszál, de hasonlókat (reklámmentesség, offline tárolás) ígér. A lap szerint nincs még eldöntve sem a neve, sem az előfizetési díj.
A Verge úgy tudja, hogy havi 10 dollár körüli összegbe fog kerülni, és állítólag lesz prémium tartalom is a YouTube-on, vagyis olyan, ami csak az előfizetőknek elérhető. E cikk szerint hamarabb, néhány hónapon belül elindulhat az egész; mindenesetre június 15-ig kell a partnereknek aláírnia a megváltozott felhasználási feltételeket. Az előfizetési díj 45 %-a a YouTube-tulajdonos Google-é lesz, és 55 %-át osztják majd fel, a nézettség (a nézők száma és a videókkal eltöltött idő) alapján – ez ugyanaz az arány, mint a hirdetési bevételeknél.
Mindebből a tartalomelőállítók nem maradhatnak ki. Mint a Guardian észrevette, a YouTube frissített FAQ-ja szerint ha valaki nem akar részt venni az előfizetéses programban, akkor privátra kell állítania a videóit, vagyis a nagyközönség nem érheti el ezeket. A YouTube ugyanis úgy gondolja, hogy ha valaki fizet, annak legalább annyi tartalmat el kell érnie, mint az ingyenes felhasználóknak. (Ugyanott az is kiderül, hogy a reklámmentesség a rendszer által automatikusan elhelyezett hirdetésekre vonatkozik, vagyis például magában a videóban lehet termékelhelyezés.)
Közben a videóstream piacon egyre nő a verseny. A Bloomberg szerint a YouTube aránya a teljes webes streamekből 14 % volt 2014 második felében, az előző évi 19 %-hoz képest. Az előfizetéses módszert pedig a Vessel próbálta bevezetni a rövid, webes videók területére. Mint arról bővebben itt írtunk, ez a felhasználóknak exkluzív, több napon át csak itt elérhető videókat kínál havi 2,99 dollárért; a tartalmak előállítóinak pedig 70, illetve 60 %-os részesedést a reklámbevételekből és az előfizetési díjakból. Számos netes híresség után a Vessel legutóbb Ellen DeGeneres tévés műsorvezetőt szerezte meg támogatónak; ő is fog itt exkluzív premiereket kínálni, és egyéves ingyenes előfizetéssel is ide csábítja rajongóit.
Categories: Hírek
Leave a Reply