Összeértek a digitális és fizikai bevételek

A nemzetközi lemezipari szervezet, az IFPI által kiadott, innen letölthető Digital Music Report 2015 legfontosabb adata bizonyára az, hogy 2014-ben globálisan behozták a digitális bevételek a fizikaiakat. A letöltésekből, streamből és egyebekből az összes bevétel 46 százaléka származott, csakúgy, mint a CD-, vinyl- és egyéb eladásokból. A globális lemezipar – vagy már pontosabb lenne úgy nevezni: hangfelvételipar – összbevétele 0,4 %-kal csökkent, így bár alig, de 15 milliárd dollár alá esett (14,97 milliárd dollár = 4176 milliárd forint). Összehasonlításképpen: a csúcsévben, 1999-ben 26,6 milliárd dollár volt az összbevétel.

A bevételek megoszlása

A 2*46 fölötti maradék 8% a nyilvános előadási jogdíjakból (élőzenei, gépzenei előadások, rádiós, tévés sugárzás) és megfilmesítései jogokból (synchronization rights, vagyis reklámokba, filmekbe, tévéműsorokba, videójátékokba eladott zenékből) jött össze. A fizikai eladások túlnyomó részét a CD-k teszik ki; a vinyl reneszánsza azt jelenti, hogy globálisan 54,7 %-kal nőttek az eladások, ám így is csak az összbevétel 2 %-áért felelős a feléledt formátum. A fizikai eladások összesen 8,1 %-kal csökkentek.

Ugyanúgy, ahogy túlzás a CD “haláláról” beszélni, a letöltés “haláláról” szóló elemzések mellé is érdemes odatenni azt az adatot, hogy bár a letöltések 8 %-kal csökkentek, még így is a digitális bevételek több mint fele (52%) ezekből jött össze. 23 %-uk származott az előfizetéses stream szolgáltatásokból, és ennél jóval kevesebb a kb. 2,5-szer annyi ember által használt, reklámokkal finanszírozott ingyenes streamből: 9%. Az előfizetők száma 39 %-kal nőtt, 2014-ben már világszerte 41 millió ember fizetett elő valamilyen szolgáltatásra. A freemium stream szolgáltatások ingyenes részét kb. 100 millióan használták. 12% az egyéb digitális bevétel, és 3% a “mobiltelefon perszonalizálás”. Az IFPI több faktort is azonosít a stream növekedésében: az áttérést a mobilos zenehallgatásra, illetve a telekommunikációs cégek és a stream szolgáltatások közötti partnerségeket.

Sok helyen mindig a CD vezet

Az egyes országok között komoly különbségek vannak. A legnagyobb zenei piacon, az Egyesült Államokban a hangfelvételipar bevételei 2,1 %-kal nőttek, és már majdnem háromnegyedük (71%) digitális forrásból jön. De vannak országok, ahol még mindig a fizikai formátum vezet, így példálu a harmadik legnagyobb zenei piacon, Németországban 70% a részesedése. Japánban egyenesen 78%, Lengyelországban 71%. A jelentés néhány országot kiemel, így Németországot is: mint kiderül, itt a zenét vásárlók átlagéletkora 46 év, és a piac 16%-át teszik ki a Schlager, Alpine, Volksmusik műfajok, plusz a klasszikus zene, és ezeket jellemzően fizikai formában veszik az emberek. Alább meghallgatható 2014 legnagyobb német slágere.

Külön izgalmas a kínai országjelentés, ahol finoman fogalmazva “alulfejlett a zenéért fizetés kultúrája”. Az IFPI olyan örvendetes fejleményekről számol be, mint hogy megjelentek már a legális szolgáltatások (a legnépszerűbbnek 3 millió előfizetője van), és hogy a szerzői jogi törvény várhatóan 2016-ban életbe lépő módosítása már teljes körűen lefedi majd a nyilvános előadási jogokat. Kínában a becslések szerint 20 millió dollárnak megfelelő bevétel származik karaokéból, ám a gépek mindössze egytizede jogosított. Becslések szerint az országban a zenei fogyasztás 80 %-át helyi előadók teszik ki, 10 %-át a japán és koreai pop, és csak a maradék 10% a világ egyéb részeinek zenéje.

A zene értéke és a YouTube

A jelentés egyik fókusza az ún. “value gap” fogalma, amelyet a szerzői jogkezelők európai szövetsége, a GESAC vetett fel először. Ez – a kb. értékkülönbségnek fordítható – fogalom azt eltérést jelenti, amely a zene által megtermelt érték és a zeneiparnak jutó bevételek között van. Számos iparágban igen fontos értéknövelő a zene, a zenészek jelenléte: a közösségi oldalakon rengetegen követik őket, és a zenehallgatásra alkalmas eszközök eladásait is segítik, mégpedig pénzben kifejezhető módon (lásd e cikkünket).

Kiemelten foglalkozik az IFPI a videómegosztókkal, mint a YouTube és a Dailymotion. “Becsléseink szerint 41 millió fizető és kb. 100 millió aktív ingyenes felhasználója van a stream szolgáltatásoknak, és ezek együttvéve 1,6 milliárd dollár bevételt hoztak 2014-ben a lemeziparnak. Hasonlítsük össze ezzel a YouTube-ot: állításuk szerint havi egymilliárd felhasználó látogatja a videómegosztót, ez a legnépszerűbb zenefogyasztási csatorna. Ehhez képest a csak ingyenes hozzáférést kínáló szolgáltatások (vagyis jellemzően a videómegosztók) kevesebb mint fele akkora bevételt hoztak a kiadóknak, mint a stream: 641 millió dollárt” – olvasható a jelentésben.

Az IFPI szerint a videómegosztók az internet korábbi fejlettségi szakaszában hozott törvények mögé bújnak: azt állítják magukat, hogy ők csak “semleges tartalommegosztó szolgáltatások”, miközben valójában “aktívan terjesztik, promótálják a tartalmaikat, és komoly bevételeket szereznek belőle”. Ám elutasítják, hogy általános licencszerződést kössenek a zenei tartalmak jogtulajdonosaival. “Így a jogtulajdonosoknak két rossz választásuk marad: vagy elfogadják a videómegosztók által diktált feltételeket, hogy legalább valamennyi bevételt generáljanak, vagy drága és hosszadalmas pereket indítanak.” A zenei és filmes szerzők és jogtulajdonosok szövetségei idén kampányt indítanak ennek a helyzetnek a megváltoztatására, például megpróbálják elérni a vonatkozó európai törvények megváltoztatását is.

Aki korábban is olvasott IFPI-jelentéseket, hozzászokhatott, hogy a “kalózkodás” mindig előkerül bennük. Az most is így van, ámde mintha nemcsak a szövegben került volna hátrébb, de a problémának tulajdonított jelentőség is csökkent volna. Az IFPI becslése szerint az internetezők 20 %-a szokott rendszeresen jogsértő oldalakat látogatni. A jelentés szól az ilyen oldalak blokkolásáról, illetve arról, hogy milyen fontos, hogy a keresők eldugják a rájuk mutató linkeket; valamint arról, hogy még mindig hirdetnek komoly cégek is olyan oldalakon, amelyeket jellemzően jogsértő tartalmak letöltésére használnak.

A legnépszerűbb lemezek, előadók, dalok

A Digital Music Report közli 2014 globálisan legsikeresebb albumainak, dalainak és előadóinak a listáját is. Ezek aligha lepnek meg bárkit. A legnépszerűbb album a Jégvarázs filmzenéje volt, amely ugyan 2013 végén jelent meg, de tavaly is elkelt 10 millió példányban (ebben a stream nincs benne). A második helyen Taylor Swift 1989 című lemeze áll, 6 milliós globális eladással, a harmadikon Ed Sheeran: x. 2014 legnépszerűbb dala a letöltések és streamek alapján a Happy Pharrell Williamstől (szintén 2013-as megjelenés), aztán Katy Perry: Dark Horse és John Legend: All of Me. 2014 tíz legnépszerűbb előadója: Taylor Swift, One Direction, Ed Sheeran, Coldplay, AC/DC, Michael Jackson, Pink Floyd, Sam Smith, Katy Perry és Beyoncé.



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading