Artisjus Junior-díj jelöltek: Sebestyén Áron

Junior kategóriával bővült az Artisjus zenei díja: harminc év alatti alkotók zeneszerzői és szövegírói teljesítményét ismeri el a díj. Itt bemutattuk az öt jelöltet, most pedig alaposabban megismerhetjük mindegyiket. Elsőként Sebestyén Áront mutatjuk be.

Sebestyén Árontól leginkább Csemer Boglárkával, vagyis Boggie-val írt dalait ismeri a nagyközönség, de a magasan képzett zongorista írt dalokat Herczeg Flórának, filmekhez, reklámokhoz. Hangszerelőként, zenészként is számos produkcióban megfordult, például ő volt a zenei rendezője 2014 decemberében a Beatünnepnek. Csemer Boglárkával 2011-ben kezdett el dolgozni. Sebestyén Áron a jazzből, filmzenékből és más műfajokból táplálkozó, dallamos, érzelmes szerzői világa találkozott Csemer Boglárka francia zene iránt érzett vonzalmával, és ebből sajátos zenei világ jött létre. Első nagylemezükről a Parfüm klipje megjárta a nemzetközi sajtót, és több külföldi koncertfelkérést is hozott. A második albumon hallható Wars For Nothing című dal pedig megnyerte A Dalt, és kijutott az Eurovíziós Dalfesztiválra.

A jelölteket megkérdeztük legsikeresebb szerzeményükről, valamint legkedvesebb olyan dalukról, amely nem lett ennyire ismert; valamint példaképeikről és arról, hogy szerzőként mit tanultak tőlük.

Legsikeresebb szerzeménye

„Eddig a Parfüm című szerzeményem vált a legsikeresebbé. A dalhoz készült klip sikerének köszönhetően az elmúlt évben nagyon sok helyre eljutott a világon, aminek szerzőtársammal, Csemer Boglárkával nagyon örültünk. Kaptunk levelet és gratulációt olyan helyekről is, ahol az internet is luxus. Nagy szerencsénk volt, hogy egy olyan ötlet született a klip elkészítéséhez, ami a legtöbb ember számára újdonságként hatott és ezáltal a dalt is rengetegen megismerték. Úgy gondolom, egy klipnek pont ez a szerepe.

A dalt már a lemez készítésekor kiemelt helyen kezeltük, ezért is írtam hozzá szimfonikus hangszerelést, mellyel elnyerte végleges formáját. Ez volt az első dalom, ahol tudatosan próbáltam megteremteni egy hangzást. Általában kész dallamhoz és akkordsorhoz szokott hangszerelés készülni, ennél a dalnál viszont egy kész hangszerelést és zenei szerkezetet készítettem, amire később írtunk énekdallamot. A dal erőssége szerintem ebben a karakteres hangulatban rejlik. Szerettem volna Boginak egy olyan dalt és hangzást létrehozni, amiben megjelenik a francia zene, a filmzenei hatások és a popzene egyszerűsége. Nagyon szeretem, ha egy dal következetesen építkezik és egy szép tetőponthoz vezet. Hallgatóként is szeretem a zenei katarzisokat. Úgy gondolom, hogy az ilyen katarzisok másokra is nagy hatással vannak, és ezért szerették meg a dalt.”

Legkedvesebb szerzeménye

„Van egy kedvenc dalom, de még készül. Akiknek eddig megmutattam, azokra nagy hatással volt, ezért szeretnék rá több időt szánni, és olyan énekest felkérni, aki szívből énekli majd. Van egy-két énekes a nagyvilágban, akiknek nagyon örülnék. Remélem megtalálja majd a helyét. Azért ez most a kedvencem, mert úgy érzem, olyan érzelmi töltete van, ami nagy hatással lesz másokra is.”

Dalszerző példaképei

„Szerzőként nagyon sok zenei stílus érdekel, ezért elég sok példaképem van. Dalszerzőként nagy hatással voltak rám Presser Gábor, Lovasi András, Jamie Winchester és Hrutka Róbert is. Presser dalaiban nagyon szeretem az érzékenységet, a szép dallamokat és az akusztikus hangszerek finom megszólalását. Talán az idősebb korosztályból ő volt rám a legnagyobb hatással. Nagyon szeretem a filmzenéket és a kreatív új hangzásokat is, így sok külföldi filmzeneszerző is inspirál egy-egy dal szerzése során. Ilyenek Hans Zimmer, John Williams, de nagyon szeretem Yann Tiersen vagy Ludovico Einaudi műveit is.

A zeneszerzés technikai részét, az összhangzattani összefüggéseket, a hangszerelést és a dallamalkotást a zenei tanulmányaim során tanultam. Megfigyeltem más szerzők dalait is, próbáltam rájönni, mitől olyan jók. Viszont szerintem a legfontosabb, hogy alkalmasak legyünk befogadni az inspirációt. Amikor eszembe jut egy szép dallam, belül érzem, hogy nem miattam szép, amit írtam, hanem ajándékba kaptam. Olyan érzés, mintha egy láthatatlan kottát tennének elém, és nekem csak el kéne játszani. Varázslatos dolog. Szerintem ezt minden szerző megtapasztalta már. Nekem a technikán kívül ez a legfontosabb, és nagyon érdekel, hogy honnan érkezik ez az inspiráció.”

Sebestyén Áron



Categories: Artisjus, Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.