Artisjus Junior-díj jelöltek: Petruska András

Junior kategóriával bővült az Artisjus zenei díja: harminc év alatti alkotók zeneszerzői és szövegírói teljesítményét ismeri el a díj. Itt bemutattuk az öt jelöltet, most pedig alaposabban megismerhetjük mindegyiket. Másodikként Petruska Andrást mutatjuk be.

Petruska András kilencéves kora óta gitározik, korán kezdett dalokat is írni. Több zenekar után 2010-ben kezdett szólóban zenélni; ebben az évben került be véletlenül a Megasztárba, majd önként ki is szállt. Szakmai díjak, fesztiválfellépések után 2014-ben jelent meg Metropolita című debütáló albuma, komoly elismerést aratva. A 4-es metró állomásairól elnevezett, ám valójában a városlakókról, életünkről szóló, személyes és szellemes dalokban az énekes-dalszerzői hagyományt a magyar népzenével, cigányzenével, sanzonnal keveri. Úgy támaszkodik a nagy elődökre, hogy közben eredeti hangot alakít ki. Honlap, Facebook, YouTube.

A jelölteket megkérdeztük legsikeresebb szerzeményükről, valamint legkedvesebb olyan dalukról, amely nem lett ennyire ismert; valamint példaképeikről és arról, hogy szerzőként mit tanultak tőlük.

Legsikeresebb dala

“Noha a Szent Gellért tér a számadatokban talán még csak nem is dobogós helyezés a szerzeményeim sorában, azt hiszem, ez az a dal, amire a legtöbben hivatkoznak velem kapcsolatban, nem utolsósorban a hozzá készült jellegzetes videoklip miatt is. A komponálás során az volt a célom, hogy egy ismerős világra nyissak ajtót a saját kifejezéskészletemmel. Az ismerős világ jelen esetben Cseh Tamás, aki mióta eltávozott közülünk, talán még mélyebben beköltözött az emberek szívébe, átvitt értelemben pedig az esendő nagyvárosi polgár, aki gyakorlatilag bármelyikünk lehet. Igyekeztem sallangmentesen és őszintén állást foglalni a témában, és úgy érzem, ez minden tökéletlensége ellenére is utat tört magának a közönségem lelkében.”

Legkedvesebb szerzeménye

“A Metropolita albumon a Szent Gellért tér trackbe van ágyazva egy rejtett bónusz dal, a Híd-ének. Szerintem a zene nagyon jól szolgálja a Babarci Bulcsú által formába öntött, számos értelmezési lehetőséget nyújtó, érzékeny szöveget. Voltaképp elég megterhelő érzelmileg ennek a dalnak az előadása, ilyenkor szinte megszűnik számomra a koncertszituáció, csak a dallal maradok valami megfoghatatlan űrben.”

Dalszerző példaképei

“Paul Simon. Mert mindig is rezonált a korszellemre mind tartalmi, mind formai eszközökkel. Mert úgy közérthető, hogy közben hihetetlenül mély. Mert a különböző kultúrák népzenéinek transzcendens érzékenységét az átlag zenehallgató számára elérhetővé, emészthetővé tette és teszi a mai napig. De az alma mater Lennon-McCartney, így együtt. Mert egyszerre illeszkedtek a trendbe és formálták is azt, nem csupán zenei, hanem kulturális, szociológiai és történelmi szinten is. Mai szemmel nézve szinte felfoghatatlan teljesítmény. Mind Simon, mind a Beatles a legnagyobb mesterei a hatásos, figyelmet felkeltő és fenntartó dallamoknak, hangszereléseknek és struktúráknak. Legyen szó dalról, vagy egy kiváló ízléssel felépített albumról, a munkásságuk a mai napig érvényes és izgalmas.”

Petruska András

Fotó: Karmatik



Kategóriák:Hírek

Címkék:,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: