Mégis kit izgat, hogy többet keressenek a zenészek?

Ha minden, a Tidal körüli fejleményt követni akarnánk, akkor a Dal+Szerző Tidal-bloggá alakulhatna. Azonban egy újabb cikk nagyon pontosan és szellemesen rávilágít egy fontos problémára: kit izgat az, hogy többet keressenek a zenészek, és mi az, ami ehelyett az emberek többségét érdekli?

A rengeteg toplistás hírességgel beharangozott stream szolgáltatás kezdettől fogva rengeteg kritikát kapott. Eleve nem volt világos az üzenet sem, hogy mire jó ez az egész. Igaz ugyan, hogy az „új” Tidal a korábbi – itt bemutatott – verzióhoz képest már nemcsak CD-minőségű streamet kínál dupla áron, hanem a megszokott hangminőséget is a megszokott, havi 10 dolláros előfizetési díjért – ám ezt még az újságírók közül sem értette meg mindenki, és hosszan magyarázta, hogy a 20 dollár milyen sok valamiért, amit a legtöbben nem is hallanak. Az exkluzív tartalmak terén meginduló harc pedig többek szerint az illegális oldalak felé tereli a felhasználókat – erről itt írtunk.

Továbbá sokan írtak arról, hogy mennyire rossz volt az üzenete annak, hogy a „több pénzt, több hatalmat a művészeknek” jelszóval az elitklub milliomos, netán milliárdos tagjai kampányolnak. A zenészek közül is sokan háborogtak emiatt – és leghangosabban pont azok, akik amúgy igen sikeresek, éppen csak egy-két kategóriával vannak a Tidal arcai és résztulajdonosai alatt. Nagy figyelmet kapott például Lily Allen, illetve a Mumford & Sons kirohanása.

Azonban ez a kérdés nem ilyen egyszerű. Mint arra a BGR cikke rávilágít, a reklámok nagyon régóta alkalmaznak hírességeket, akikről amúgy pontosan tudjuk, hogy rengeteg pénzük van, és sokkal drágább – az átlagember számára elérhetetlen – cuccokat használnak, mint amiket nekünk ajánlgatnak. Azonban nézzük csak meg Beyoncé alábbi képét: egy olyan iWatch órát visel, amilyet meg sem lehet vásárolni. Az Apple ilyen exkluzív ajándékokat osztogatott A-listás celebeknek, akik pedig büszkén mutogatják a különféle közösségi oldalakon. „Nézd csak meg Beyoncét. Hát nem tökéletes? Pedig csak éli az életét. De várj csak… neked is lehet iWatchod! Gondolj csak bele, mennyire menőn fogsz kinézni vele!” – a cikk szerint ez a kampány hatásmechanizmusa.

Beyoncé

Nagyon egyszerű a különbség a Tidal és eközött (Beyoncé a Tidal arca is, valamint a cég új vezetője, Jay Z felesége). „Rihanna és Beyoncé rajongói nem arra vágynak, hogy Rihanna és Beyoncé több pénzt keressen. A rajongók olyanok akarnak lenni, mint Rihanna és Beyoncé.” Az óra megvásárlása segít ebben – illetve nyilvánvalóan nem, de ez a kampány üzenete, ami akkor is hat, ha amúgy az eszünkkel tudjuk, hogy mi az igazság. Azonban ugyanez egy Tidal-előfizetéssel nem működik. „Nincs a világon olyan ember, akit tényleg izgatna, hogy Rihanna száz stream után 6 vagy 12 centet kap.”

A cikk szerint igenis vannak olyanok, akiknek fontos, hogy kedvenc zenészeik rendesen megélhessenek a zenélésből – ám ők nem az egyszeri Rihanna- és Beyoncé-rajongók. Hanem „idősebb, stabil állással bíró emberek, akik értékelik, hogy mennyi munka van a zene mögött; a mindig újra sóvárgó elkötelezett zenerajongók, akik minden hétvégén koncertre járnak, hogy újabb és újabb együtteseket ismerjenek meg; valamint azok, akik maguk is reménybeli zenészek.” Ezt a nem olyan nagy, ámde fontos közönségréteget viszont egyáltalán nem sikerült megszólítania a Tidalnek: pont ők voltak azok, akiknél az egész úgy csapódott le, hogy „a milliomosok még többet akarnak keresni.”

Pedig egyébként a Tidal az indulás után igyekezett a feltörekvő zenészek barátjának mutatkozni. Bevezettek például egy Rising kategóriát is, ahol független zenészeket ajánlanak a felhasználók figyelmébe. Mi több, Jay Z azt állítja, hogy unokatestvére Nigériába utazott, ahol felfedezésre váró tehetségek után kutat. (További promóció volt, hogy Jack White és Jay Z személyesen hívott fel előfizetőket, hogy megköszönje a támogatásukat.)

A legtöbben úgy vélik, hogy az ilyen próbálkozások ellenére a Tidal napjai meg vannak számlálva. A végső csapás az a hír volt, hogy az iTunes App Store-jának 750 legnépszerűbb alkalmazása közül is kicsúszott a Tidal. Ezután a legtöbben már csak temetik, illetve a bukás tanulságait veszik számba.

Jay Z viszont azt állítja, hogy „a Tidal a hírek ellenére jól van”, és hogy 770 ezer előfizetője van, pedig kevesebb mint egy hónapja működik. (Ami amúgy nem igaz; és az sem derül ki, hogy ebbe a 770 ezerbe beleszámít-e az a néhány százezer, akik még azelőtt iratkoztak fel, hogy Jay Z megvette volna a céget – főként a skandináv országokban, ahonnan indult.) Továbbá hangsúlyozta, hogy a bevételek 75 százalékát fizetik ki a jogtulajdonosoknak (ez a Spotify-nál 70 százalék); valamint a független zenészek, akik közvetlenül a Tidalra töltik fel a zenéiket, 100 %-ban jogtulajdonosok maradnak. „Az iTunes sem egy nap alatt épült fel, a Spotify-nak pedig 9 év kellett, hogy sikeres legyen. Nem vagyunk tökéletesek, de eltökéltek vagyunk, és hosszú távra tervezünk” – írta Jay Z a Twitteren.

Egy kissé gyanús üzenetben pedig „nagy cégeket” gyanúsított azzal, hogy „milliókat költenek arra, hogy befeketítsenek minket”. Azt azonban nem írta meg, melyek ezek a cégek. Mindenesetre a New York Post bulvárlap meg nem nevezett, ki tudja, hogy valójában mennyire létező forrásai azt állítják, hogy az Apple eltökélte, hogy „megöli” a Tidalt még a Beats-utód stream szolgáltatásának indítása előtt. Eszerint direkt késlekedtek az iPhone app frissítéseinek engedélyezésével, mi több, a Tidalra exkluzív számot adó Rihanna zenéinek technikai problémái sem véletlenül adódtak. Az Apple ez utóbbit határozottan tagadta. Egy kissé reálisabbnak tűnő értesülés szerint a Tidal mellett exkluzív tartalmakkal is elköteleződő művészek aligha számíthatnak kiemelt promócióra az iTuneson.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.