Évek óta először nem csökkent a magyar kiadók bevétele, a digitális piac erősödése miatt

Nem sokkal az IFPI globális adatai után a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége is közzétette a 2014-es statisztikáit a kiadók bevételeiről. A legfontosabb eredmény az, hogy 2006 óta először történt meg, hogy nem csökkent a hangfelvétel-kiadók összbevétele. A fizikai eladások ugyan 3 %-kal visszaestek, de egyrészt ez is jóval kevesebb a korábbi évek rendszeres 20-25 %-os csökkenéseihez képest; másrészt a digitális szegmens 49 %-kal erősödött (az előző évben pedig hatvannal).

A globális piacon immár egyenlőek a fizikai és a digitális bevételek, de ezen belül nagy eltérések vannak egyes országok között. Nálunk 2:1 az arány a fizikai javára, amiben nagyjából a harmadik legnagyobb piachoz, a némethez hasonlít a magyar (amely amúgy globálisan a 39. legnagyobb zenei piac).

Érdemes megvizsgálni, hogy a digitális bevételeket mi adja. Míg globálisan még a visszaesés ellenére is a letöltések itt a nagyobbak, addig Magyarországon ezek csak 23,9 %-ot tesznek ki. A stream adja a digitális bevételek nagy részét, kb. háromnegyedét. Ezen belül nagyjából egyenlő az előfizetési díjak, illetve az ingyenes hozzáférés mellé rakott reklámokból érkező bevételek mértéke. Globálisan viszont az előbbiek jóval erősebbek. Mindez azt jelenti, hogy nálunk a letöltések soha nem tudtak igazán megerősödni, és az ingyenes streamről az – egyes lejátszások után jóval több bevételt hozó – előfizetésre áttérők aránya is jóval alacsonyabb, mint a nemzetközi átlag. (Ez 41 millió fizető – kb. 100 millió ingyenes.)

A fizikai eladásokban nem meglepő módon magasan a CD vezet (darabszámra 87%, értékre 80,7%). Jelentős még a DVD-k fogyása (darab 8%, érték 11,7%). Érdekes, hogy míg a “reneszánszát élő” vinyl a globális kiadói bevételek 2 %-áért felelős, nálunk ez 4,1%. Az értékesítések 79 %-a magyar zene, bár ez értékben (mivel a hazai CD-k jellemzően olcsóbbak, mint a nemzetköziek) csak 56%.

A Mahasz további érdekességként kiemeli, hogy a bevételek 96 %-át a piac tíz legnagyobb cégéhez köthető, vagyis majorökjöz és erős magyar függetlenekhez, míg a maradékon több száz jogosult osztozik.

Ezek az adatok tehát a hangfelvétel-kiadók bevételeit jellemzik. A szerzői és szövegírói díjakban 2014-ben a digitális terület jogdíjbevétele már meghaladta a fizikai eladások ún. mechanikai jogdíjait. Ennek az az oka, hogy az előbbiben az audiovizuális felhasználások jogdíjai is benne vannak.

Az ábrák forrása a Mahasz

(1) Hanghordozók értékesítése típus szerint 1999-2014 (db)

1

(2) Hanghordozótípus szerinti megoszlás 2014 (db)

2

(3) Hanghordozók értékesítése típus szerint 1999-2014 (Ft)

3

(4) Hanghordozótípus szerinti megoszlás 2014 (érték szerint)

4

(5) Hanghordozó-értékesítések besorolás szerint 1999-2014 (db)

5

(6) Hanghordozó-értékesítések besorolás szerint 1999-2014 (Ft)

6

(7) Repertoár szerinti megoszlás 2014 (db)

7

(8) Repertoár szerinti megoszlás 2014 (érték szerint)

8

(9) Digitális zenei piac megoszlása 2014

9



Kategóriák:Hírek

Címkék:

1 hozzászólás

Visszakövetés

  1. Digital Music Report 2015 - COPY21

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: