„Régen jobb volt a zene” – mikortól érzik így az emberek, vagyis mikor hagyják abba az aktuálisan legnépszerűbb, legmenőbb popzene aktív hallgatását? Erre a kérdésre kereste a választ Ajay Kalia, a Spotify, illetve az általa felvásárolt Echo Nest elemzőcég munkatársa, a Spotify adatai alapján.
Az egyes előadók népszerűségi adatait és az életkor szerinti hallgatási szokásokat összevetve azt találta, hogy a tizenévesek túlnyomó része szinte kizárólag a legnépszerűbb előadókat streameli. Huszonéves korban kezdenek eltérni az emberek a közízléstől, és harmincas éveik közepére elérik tőle azt a távolságot, amely később is jellemző marad. („Távolság” alatt itt az általuk hallgatott előadók átlagos népszerűségét kell érteni.)
Kalia megnézte a nemek szerinti megoszlást, és itt komoly eltérést talált. A nők minden életkorban inkább népszerűbb előadókat hallgatnak, mint a férfiak. Míg a nők tinédzser koruktól kezdve nagyjából egyenletesen távolodnak az aktuális mainstreamtől, addig a férfiak viszonylag gyorsan ejtik a popsztárokat, és harmincas éveik elejére már „beáll” az ízlésük. Viszont férfiak és nők ugyanúgy viselkednek zenehallgatási szempontból, amikor gyermekük születik (vagyis az adatok szempontjából: amikor elkezdenek gyerekdalokat streamelni a Spotify-on): nagyjából négy év öregedésnek megfelelően távolodnak az aktuális poptól.
A kör közepe reprezentálja a legnépszerűbb előadókat, és az életkorok az óramutató járásának megfelelően vannak rendezve az ábrán.
Persze kérdéses, hogy az, ahogyan az amerikaiak a Spotify-on zenét hallgatnak, reprezentálja-e a teljes zenefogyasztásukat – tehát lehetséges, hogy mondjuk az idősebbek nem utálják meg annyira a slágereket, mint a stream adatok mutatják, csak éppen elég nekik belőlük annyi, amennyit a rádióban hallanak. Nem az adatok, inkább az értelmezés kérdése az, hogy Ajay Kalia az aktuális mainstreamtől való távolodást azonosítja azzal, hogy az emberek az új sztárok helyett fiatalkoruk – népszerűségüket egyre inkább elvesztő – sztárjait hallgatják. Vagyis nem számol azzal, hogy az ízlésük esetleg az eleve kevésbé népszerű rétegstílusok felé mozdul el a popzene helyett. Persze ez csak a zenehallgatók kisebbségére jellemző. Mint arról mi is írtunk, egy tavalyi felmérés szerint az amerikai felnőttek 77 százaléka mondta azt, hogy a kérdést megelőző egy hétben nem hallott új zenét (vagy nem tudott erről), vagyis nem az a fajta hallgató, aki folyamatosan új felfedeznivalókat keres magának. Ugyanakkor a Spotify-felhasználók között közismerten magasabb az ilyen elkötelezett zenerajongók száma. Mindezzel együtt is tanulságos azért Ajay Kalia statisztikája.
Categories: Hírek
Leave a Reply