A Guitar Hero és a nyomában járó, hasonló játékok – amelyek közül a legsikeresebb a teljes rockzenekart szimuláló Rock Band volt – 2005 és 2008 között hatalmas népszerűségnek örvendtek. Ez a zeneiparra is komoly hatással volt (lásd lejjebb). Ezért lehet egyszerű játékos hírnél több az, hogy mindkét említett széria visszatér 2015-ben.
A Guitar Hero új változata új kontrollerrel, Guitar Hero Live néven tér vissza. Két játékmódot kínál: a GH Live-ban közönség előtt kell bizonyítanunk, de nem csak ők fordulnak ellenünk, ha elrontjuk a szólót, hanem a zenésztársak is. A GHTV egyfajta „játszható zenetévé” lesz, vagyis videoklipek futnak majd rajta, és közben kell a megfelelő ritmusban lenyomni a megfelelő gombokat. Több csatornát. több száz klipet, bővülő katalógust ígérnek.
A Guitar Hero-val kapcsolatos legújabb hír az, hogy nyilvánosságra hozták a kezdő – később bővülő – számlistát. Vannak rajta klasszikusok (Rolling Stones, Red Hot Chili Peppers, Green Day, Megadeth, Pantera), újabb zenekarok; a játék nyitott az indie rock felé (The War on Drugs), mi több, a rockon kívülre is: Ed Sheeran és Skrillex szereplése a legnagyobb meglepetés.
A Rock Band 4 újítása a már korábban megjelent, „történetmesélős” elem továbbfejlesztése lesz. „Az élő fellépés élményét” akarják megragadni, úgyhogy meg kell majd nyerni a közönséget, illetve a zenekar rendszeres időközönként szavazhat arról, hogy mely számok következzenek a setlistben. Az elérhető számok listáját még nem hozták nyilvánosságra, de azt lehet tudni, hogy a korábbi játékokhoz letöltött zenék ebben is elérhetők lesznek.
https://www.youtube.com/watch?v=6SnIZgESm4c
A Guitar Hero első sikereinek idején nagy hatással volt a zeneiparra – egyesek akkoriban egyenesen forradalomról írtak. A játékba bekerülő számok eladásai jelentősen megugrottak, az újabb zenekarok sztárrá lettek, régebbiek iránt újra megélénkült az érdeklődés. illetve általában a rockzene egésze is profitált a sikerből. A Guitar Hero: Aerosmith speciális játék több bevételt hozott a zenekarnak, mint bármelyik albumuk. Mégsem volt mindenki elégedett, főleg a Warner vezetője, Edgar Bronfman panaszkodott, hogy a – természetesen jogosított – zenékért túl kevés pénzt kapnak a kiadók, pedig azokra épül a játék.
Ám 2009 körül elkezdődött a hanyatlás, aztán el is halt az őrület. A Guardian elemzése szerint többek között azért, mert nem sikerült előállni jelentős újítással – egyszerűen annyira jó volt a kiinduló termék; a válság miatt is csökkent a kereslet; ráadásul leáldozott a gitárzenének, jött a pop, a játékokban pedig az éneklős és táncolós őrület.
Mindkét játék fejlesztő cégétől nyilatkozott egy-egy vezető a Gamasutra oldalnak. Mint mondták, az új fejlesztéseket egyrészt a konzolok technológiai fejlődése tette lehetővé, másrészt a zenefogyasztási szokásokat is igyekeztek követni. „Emlékszem, amikor a korábbi Guitar Hero kijött, iPoddal járkáltam, amin ugye véges mennyiségű zene fér el. Ma ha zenét akarsz hallgatni, bármi rendelkezésedre áll, akár a telefonodon, akár az autóban, akár a számítógépen” – mondta egyikük. Részleteket ugyan nem árultak el, de valószínűnek tűnik, hogy a dalvásárlás helyett valamiféle stream megoldáson dolgozik mindkét cég. Azonban, mint a cikk írja, kérdéses, hogy a játékok – tehát a szoftverek és a „hangszerek” – megvásárlása után lesznek-e valamiféle fizetési lehetőségek a játékokban, ha nem a letöltésben gondolkodnak. (Mint ahogy sok játékban a jobb fegyverekért, a karakter fejlesztéséért, egyes pályák eléréséért fizetni kell.)
Az első Guitar Hero megjelenése körül a fizikai eladások folyamatos csökkenése volt jellemző a zeneiparra, és legfeljebb reménykedni lehetett abban, hogy a digitális eladások növekedése valaha majd kompenzálja ezt a folyamatot. Azóta viszont általános elvvé vált, hogy sok lábon kell állni, sok bevételi forrásra támaszkodni. Akkoriban kezdtek el terjedni a 360 fokos szerződések. Az élőzene, a fesztiválok jelentősége is nagyot nőtt. A közönség oldalán pedig a zenefogyasztás minél korábbinál több platformon zajlik. Mindez azt jelenti, hogy még ha sikeresek is lesznek a feltámasztott konzoljátékok, olyan drámaian valószínűleg nem fognak hatni a zeneiparra, mint annak idején – inkább egy bevételi forrás lehetnek majd a sok közül.
Categories: Hírek
Leave a Reply