Itt vannak az előzetes összesítő eredmények a májusi nagyfelosztásról! Írtunk már az élőzenei és a rádiós jogdíjfelosztásról – minisorozatunk záró részében most a 2014 végéig befolyt televíziós jogdíjakról lesz szó. Bár a pénzügyi munkálatok zajlanak, az első statisztikákat már el tudtuk készíteni. Mutatjuk!
Az Artisjus szedi be és osztja fel a zeneszerzők, szövegírók részére a zenei művek televízióban történt elhangzásai után járó úgynevezett sugárzási jogdíjakat.
A jogdíjkifizetésben a televíziós elhangzások adatait nemcsak a sugárzási jogdíjak kiszámításakor használjuk, hanem a gépzenei és az üreshordozó-díjak egy részét is a televízióban elhangzott zeneművekre osztjuk fel (ráosztás).
Eredmények:
- 4.533.539 db elhangzási adat került pontos beazonosításra
- 13.295 db magyar zenemű szerepel a jogdíjfelosztásban
- 4.156 magyar dalszerző és jogutód számára történik jogdíjfelosztás
Mennyit ért egy dal egy elhangzása a televízióban?
Ez évről évre változik, ezért bármilyen tendencia megállapításához egyszerre több évnyi adatot szükséges megvizsgálnunk. Példaként most egy 3,5 perc körüli könnyűzenei művet veszünk, megnézve, hogy a VIVA TV-ben ennek egy elhangzása mennyi jogdíjat jelentett a szerzőknek:
- 2010-ben: 3306 forint
- 2011-ben: 4242 forint
- 2012-ben: 3900 forint
- 2013-ban: 2775 forint
- 2014-ben: 2896 forint
Az egy azonos elhangzásra eső összegek évenkénti változását a következő tényezők együttese határozza meg:
- a televíziós jogdíjalap nagysága (mennyi jogdíj folyt be tavaly a televízióktól)
- a beazonosított elhangzások száma (mennyi elhangzási adatra osztjuk fel a befolyt pénzt)
- az elhangzott zeneművek műfaja, elhangzási időtartama, felhasználásuk jellege (konkrét-, szignál-, háttér-, reklámzene)
Jogdíjak beszedése: a televíziók nem művenkénti, hanem bevételeik százalékában meghatározott (százalékos) jogdíjat fizetnek.
Adatszolgáltatás: ma már kizárólag elektronikusan szolgáltatnak adatot a televíziók.
2010 óta megháromszorozódott a feldolgozott televíziós csatornák száma: ma már 39 csatorna adatait veszi figyelembe az Artisjus a jogdíjak felosztása során.
Az alábbi televíziós csatornák 2014-es műsoranyagai szerepelnek a felosztásban:
ATV | COMEDY CENTRAL | COOL | DOQ |
DUNA TV | DUNA WORLD | ECHO TV | FEM3 |
FILM+ | FILM+2 | FILM MÁNIA | FISHING & HUNTING |
HÍR TV | HIT MUSIC CHANNEL | LIFE NETWORK | MINIMAX |
M1 | M2 | M3 | MUSIC CHANNEL |
MUZSIKA TV | OZONE NETWORK | PRIZMA TV | PRO4 |
RTL II | RTL KLUB | SOROZAT+ | SPEKTRUM |
SPEKTRUM HOME | SPORT 1 | SPORT 2 | SPORT M |
STORY4 | STORY5 | SUPER TV2 | TV PAPRIKA |
TV2 | VIVA TV |
Felosztás:
A televíziós felosztás pont-alapú. Ez azt jelenti, hogy minden elhangzási adatot először lefordítunk pontokra, és a felosztásba kerülő teljes jogdíjösszeget ezen pontok alapján osztunk szét. A pontok száma függ a mű:
- hosszúságától
- műfajától
- elhangzási jellegétől (konkrét-, szignál-, háttér-, reklámzene)
Az elhangzásokra jutó jogdíj összege természetesen függ az adott televízió befizetésétől is. Ugyanazon mű ugyanolyan hosszúságú elhangzása egy nagyobb bevételt elérő, tehát magasabb jogdíjat befizető televízióban arányosan több felosztott jogdíjat eredményez a szerzőnek.
Az elhangzás jellege alapján a Felosztási Szabályzat különbséget tesz:
- alkalmazott zenék (pl. műsorokhoz írt szignál és háttér zenék, reklámokhoz írt zenék, stb.) és
- konkrét zenék (pl. videoklip, koncertfelvétel) között.
Utóbbiakat, tehát amikor a zene hangsúlyosan, önálló szerepben jelenik meg, Felosztási Szabályzatunk jobban honorálja. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az alkalmazott zenéknél degresszív, csökkentő szorzókkal számoljuk ki az elhangzásokra jutó jogdíjat, amivel végső soron a konkrét zenei elhangzásokat hozzuk kedvezőbb pozícióba.
A Felosztási Szabályzatot maguk a szerzők fogadják el, választott testületei útján. Tehát a Felosztási Szabályzat azt a többségi szerzői véleményt juttatja kifejezésre, hogy a konkrét zenei elhangzások értéke nagyobb, mint az alkalmazott zenéké.
Míg az alkalmazott zenéknél már több, mint 10 éve használunk degresszív szorzókat, addig a konkrét zenei elhangzásoknál csak a 2013-as elhangzásoktól kezdődően. Ennek oka, hogy az új zenei csatornák megjelenésével az Artisjus Küldöttgyűlése szükségesnek tartotta, hogy a jelentős mértékben megnövekedett konkrét zenei elhangzások elszívó hatását degresszív szorzóval szabályozza. Ez a változás csak a konkrét zenei elhangzások egymás közötti helyzetét befolyásolja, a konkrét elhangzások értékét az alkalmazott zenék viszonylatában nem.
A gépzenei jogdíjak felosztásakor a 2015 májusában elszámolt televíziós elhangzások adatait vesszük alapul. A gépzenei jogdíjak egy külön felosztásban szerepelnek: RATNY
Felosztási időszak:
- sugárzási jogdíjak (AT+RATM): évente (májusban)
- ráosztások:
- gépzenei jogdíjak (RATNY): évente (májusban)
- üreshordozó-díj (RATUK): évente (júniusban)
ÚJ! Zenei jogdíjfelosztás – érthetően
Az Artisjus-füzetek legújabb részében sorra vesszük és részletesen elmagyarázzuk az Artisjus által kezelt összes jogdíjtípust: élőzene, rádió, televízió, hangfelvételek, online, gépzene, üreshordozó-díj.
Szerzői Információs Rendszer (SZIR)
Az idei nagyfelosztás részletes adatait 2015. május 15-én töltjük be a szerzők személyes SZIR-oldalára, majd megkezdjük a kifizetést.
Hogy hogyan is érdemes elemezni, figyelni a SZIR-ben a jogdíjakat, arról itt írtunk bővebben.
Leave a Reply