MÁJUSI NAGYFELOSZTÁS – #3 Televíziós jogdíjak

Itt vannak az előzetes összesítő eredmények a májusi nagyfelosztásról! Írtunk már az élőzenei és a rádiós jogdíjfelosztásról – minisorozatunk záró részében most a 2014 végéig befolyt televíziós jogdíjakról lesz szó. Bár a pénzügyi munkálatok zajlanak, az első statisztikákat már el tudtuk készíteni. Mutatjuk!

Az Artisjus szedi be és osztja fel a zeneszerzők, szövegírók részére a zenei művek televízióban történt elhangzásai után járó úgynevezett sugárzási jogdíjakat.

A jogdíjkifizetésben a televíziós elhangzások adatait nemcsak a sugárzási jogdíjak kiszámításakor használjuk, hanem a gépzenei és az üreshordozó-díjak egy részét is a televízióban elhangzott zeneművekre osztjuk fel (ráosztás).

 fazekas8

Eredmények:

  • 4.533.539 db elhangzási adat került pontos beazonosításra
  • 13.295 db magyar zenemű szerepel a jogdíjfelosztásban
  • 4.156 magyar dalszerző és jogutód számára történik jogdíjfelosztás

 

Mennyit ért egy dal egy elhangzása a televízióban?

Ez évről évre változik, ezért bármilyen tendencia megállapításához egyszerre több évnyi adatot szükséges megvizsgálnunk. Példaként most egy 3,5 perc körüli könnyűzenei művet veszünk, megnézve, hogy a VIVA TV-ben ennek egy elhangzása mennyi jogdíjat jelentett a szerzőknek:

  • 2010-ben: 3306 forint
  • 2011-ben: 4242 forint
  • 2012-ben: 3900 forint
  • 2013-ban: 2775 forint
  • 2014-ben: 2896 forint

 

Az egy azonos elhangzásra eső összegek évenkénti változását a következő tényezők együttese határozza meg:

  • a televíziós jogdíjalap nagysága (mennyi jogdíj folyt be tavaly a televízióktól)
  • a beazonosított elhangzások száma (mennyi elhangzási adatra osztjuk fel a befolyt pénzt)
  • az elhangzott zeneművek műfaja, elhangzási időtartama, felhasználásuk jellege (konkrét-, szignál-, háttér-, reklámzene)

 

Jogdíjak beszedése: a televíziók nem művenkénti, hanem bevételeik százalékában meghatározott (százalékos) jogdíjat fizetnek.

 

Adatszolgáltatás: ma már kizárólag elektronikusan szolgáltatnak adatot a televíziók.

2010 óta megháromszorozódott a feldolgozott televíziós csatornák száma: ma már 39 csatorna adatait veszi figyelembe az Artisjus a jogdíjak felosztása során.

Az alábbi televíziós csatornák 2014-es műsoranyagai szerepelnek a felosztásban:

ATV COMEDY CENTRAL COOL DOQ
DUNA TV DUNA WORLD ECHO TV FEM3
FILM+ FILM+2 FILM MÁNIA FISHING & HUNTING
HÍR TV HIT MUSIC CHANNEL LIFE NETWORK MINIMAX
M1 M2 M3 MUSIC CHANNEL
MUZSIKA TV OZONE NETWORK PRIZMA TV PRO4
RTL II RTL KLUB SOROZAT+ SPEKTRUM
SPEKTRUM HOME SPORT 1 SPORT 2 SPORT M
STORY4 STORY5 SUPER TV2 TV PAPRIKA
TV2 VIVA TV  

 

Felosztás:

A televíziós felosztás pont-alapú. Ez azt jelenti, hogy minden elhangzási adatot először lefordítunk pontokra, és a felosztásba kerülő teljes jogdíjösszeget ezen pontok alapján osztunk szét. A pontok száma függ a mű:

  • hosszúságától
  • műfajától
  • elhangzási jellegétől (konkrét-, szignál-, háttér-, reklámzene)

Az elhangzásokra jutó jogdíj összege természetesen függ az adott televízió befizetésétől is. Ugyanazon mű ugyanolyan hosszúságú elhangzása egy nagyobb bevételt elérő, tehát magasabb jogdíjat befizető televízióban arányosan több felosztott jogdíjat eredményez a szerzőnek.

Az elhangzás jellege alapján a Felosztási Szabályzat különbséget tesz:

  • alkalmazott zenék (pl. műsorokhoz írt szignál és háttér zenék, reklámokhoz írt zenék, stb.) és
  • konkrét zenék (pl. videoklip, koncertfelvétel) között.

Utóbbiakat, tehát amikor a zene hangsúlyosan, önálló szerepben jelenik meg, Felosztási Szabályzatunk jobban honorálja. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az alkalmazott zenéknél degresszív, csökkentő szorzókkal számoljuk ki az elhangzásokra jutó jogdíjat, amivel végső soron a konkrét zenei elhangzásokat hozzuk kedvezőbb pozícióba.

 

A Felosztási Szabályzatot maguk a szerzők fogadják el, választott testületei útján. Tehát a Felosztási Szabályzat azt a többségi szerzői véleményt juttatja kifejezésre, hogy a konkrét zenei elhangzások értéke nagyobb, mint az alkalmazott zenéké.

Míg az alkalmazott zenéknél már több, mint 10 éve használunk degresszív szorzókat, addig a konkrét zenei elhangzásoknál csak a 2013-as elhangzásoktól kezdődően. Ennek oka, hogy az új zenei csatornák megjelenésével az Artisjus Küldöttgyűlése szükségesnek tartotta, hogy a jelentős mértékben megnövekedett konkrét zenei elhangzások elszívó hatását degresszív szorzóval szabályozza. Ez a változás csak a konkrét zenei elhangzások egymás közötti helyzetét befolyásolja, a konkrét elhangzások értékét az alkalmazott zenék viszonylatában nem.

A gépzenei jogdíjak felosztásakor a 2015 májusában elszámolt televíziós elhangzások adatait vesszük alapul. A gépzenei jogdíjak egy külön felosztásban szerepelnek: RATNY

 

Felosztási időszak:

  • sugárzási jogdíjak (AT+RATM): évente (májusban)
  • ráosztások:
    • gépzenei jogdíjak (RATNY): évente (májusban)
    • üreshordozó-díj (RATUK): évente (júniusban)

 

ÚJ! Zenei jogdíjfelosztás – érthetően

Az Artisjus-füzetek legújabb részében sorra vesszük és részletesen elmagyarázzuk az Artisjus által kezelt összes jogdíjtípust: élőzene, rádió, televízió, hangfelvételek, online, gépzene, üreshordozó-díj.

 

Szerzői Információs Rendszer (SZIR)

Az idei nagyfelosztás részletes adatait 2015. május 15-én töltjük be a szerzők személyes SZIR-oldalára, majd megkezdjük a kifizetést.

Hogy hogyan is érdemes elemezni, figyelni a SZIR-ben a jogdíjakat, arról itt írtunk bővebben.



Kategóriák:Tények az Artisjusról

Címkék:, , , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: