Az Apple bejelentette Apple Music elnevezésű alkalmazását, ami elsőre kicsit bonyolultnak tűnhet, de ez a lényegéhez tartozik: a cél az, hogy mindent, ami zenéhez kapcsolódik, de (mostanáig) különféle alkalmazásokban vagy weboldalakon volt elérhető, most egy helyen legyen. Prezentációjában Jimmy Iovine producer azt mondta, hogy jelenleg a zenei világ „széttöredezett és kaotikus”, és egyedül az Apple képes a rá jellemző „eleganciával és egyszerűséggel” rendet vinni bele. Tehát egy olyan „ökoszisztémát” építettek, amelyben minden benne van.
Felfedezés, rádió, kapcsolattartás a rajongókkal
A Wordwide Developers Conference-en tartott bejelentésen, vagy a hivatalos sajtóközleményben pont az Apple korábbi nagy erősségéről, a letöltésről nem esett sok szó – mi több, a cég nyugdíjba küldte az iTunes elnevezést is. De még a több mint 30 millió streamelhető dal sem volt olyan hangsúlyos, mint az új zenék felfedezése, a program For You nevű része. A műfajok vagy a felhasználó különféle tevékenységei, hangulatai szerint rendezett playlistek összeállítását nem csak (tanulni, a felhasználó ízlését követni képes) algoritmusokra bízták, hanem „valódi, zenerajongó szakértők” ajánlásai is szerepet játszanak bennük.
Az Apple rádiója Beats 1 névre hallgat majd, és nem egy megszokott internetes rádió lesz, hiszen ez Eddy Cue (az Apple szoftverekért, szolgáltatásokért felelős vezetője) szerint általában igazából nem több mint egy playlist. A Beats 1 jobban hasonlít majd a megszokott rádiókhoz. Vezetője a BBC-től átcsábított Zane Lowe, valamint Ebro Darden és Julie Adenug. A 24 órás műsorfolyamban lesznek exkluzív interjúk, vendég műsorvezetők.
A Connect nevű részben pedig az egyes előadókat lehet követni, ők pedig mindenfélét megoszthatnak: képeket, videókat, szövegeket, exkluzív hanganyagokat. Ez egyfajta féloldalas közösségi háló: csak a zenészek posztolnak, de a felhasználók kommentelhetnek azért. A rap egyik legnagyobb sztárja, Drake arról beszélt a bemutatón, hogy már karrierje kezdetén nagyon fontos volt a zenészek és rajongók közvetlen kapcsolata, és ez az Apple Musicban teljesedik ki. Nem kell végre ezer helyen posztolni, elég egyen, és emellett lehet koncentrálni a zenélésre. (Egyes újságírk úgy értették, hogy itt akarja megjelentetni majd új lemezét.)
A bemutatón arról is volt szó, hogy feltörekvő művészek feltölthetik a zenéjüket, és mivel egy „ökoszisztéma”, akármi történhet vele – ezt nem tudni pontosan, mit jelent (talán azt, hogy így lehet bekerülni a különféle ajánlókba), és a feltöltés vagy az előadói profil létrehozásának mikéntjéről sem közöltek részleteket.
Mindezt az Apple készülékein június 30-tól lehet elérni, több mint 100 országban, az első három hónapban ingyen, utána havi 10 dollárért. Androidos és Windowsos környezetben ősszel jelenik majd meg.
A hangsúly a válogatáson, nem a katalóguson és az exkluzivitáson
Mint mindent, amit az Apple csinál, a zenei szolgáltatás megújítását is rengeteg spekuláció előzte meg. A legtöbb arról szólt, hogy képes-e megszorongatni a vezető stream szolgáltatót, a Spotify-t. Úgy tűnik, hogy az Apple üzenete nem az, amivel a stream szolgáltatók általában reklámozzák magukat, hogy „30 millió dal érhető el egyetlen kattintással” – ami az átlagos felhasználót nem izgatja annyira, illetve rémisztő is: na de ebből a 30 millióból melyiket hallgassam meg -, hanem az, hogy hogyan segítenek majd abban, hogy mindig a nekünk legjobban tetsző zene szóljon.
Nem került elő az sem, ami pedig a megelőző spekulációk egyik fő témája volt: hogy az Apple bizonyára sok exkluzív kiadvánnyal kíván majd versenyelőnyhöz jutni. Ehelyett csak utaltak arra, hogy a rádióban lesznek exkluzív dolgok.
Ebből lett az Apple Music
Az Apple Music streaming szolgáltatója a Beats Musicból nőtt ki. Ezt a Beats Electronics cég indította el, amelynek vezetői Jimmy Iovine (producer, az Interscope kiadó vezetője) és Dr. Dre (legendás hiphop-producer). A hamar népszerűvé lett Beats by Dre fejhallgatókat és egyéb eszközöket is árusító (valamint az utóbbi idők talán legtöbb videoklipes termékelhelyezéséért felelős) cég Beats Music stream szolgáltatása arra tett, ami most az Apple Music egyik központi eleme is lesz: hogy a tapasztalt kurátorok által összeállított listák sok felhasználót vonzanak majd.
Rövid távon nem ez történt, és csak 300 ezer előfizetőig jutottak. De nem is volt sok ideje kinőni magát a szolgáltatásnak, mert a fejlesztése, promóciója leállt, amikor az Apple 3 milliárd dollárért felvásárolta a Beats Electronicsot. Ettől kezdve terjedtek a pletykák, hírek, találgatások és elemzések arról, hogy mi lesz, mikor és milyen hatással lesz az az iparág egészére.
Várható hatások: a stream további növekedése
Az előzetes elemzések szerint valószínűleg nem az Apple Music lesz az Apple fejőstehene. A Financial Timesnak nyilatkozó szakértő számítása szerint ha sikerülne ugyanannyi, vagyis 15 millió előfizetőt előszedni, mint amennyi a Spotify-nak összejött kilenc év alatt, az a cég tervezett éves bevételét kevesebb mint egy százalékkal növelné meg. Igaz, a Billboard információja szerint az Apple ennél jóval nagyratörőbb tervvel lép be a piacra: a céljuk a 100 millió előfizető.
Sokan azt várják, hogy az iparág egészére komoly hatása lesz a lépésnek, tekintve az Apple komoly tartalékait (ami azt jelenti, hogy nyugodtan költhetnek a termékre anélkül, hogy a gyors megtérülés miatt kellene aggódniuk), és rengeteg meglévő felhasználóját. „Van 178 milliárd dollárjuk a bankban. Az iTunes 800 millió felhasználó bankkártyájának adatait ismeri. A Spotify soha nem hirdetett igazán, mert nem termelt profitot. Azt tippelem, hogy az Apple viszont őrült pénzeket fog reklámra költeni, és ez az egész stream üzletre ki fog hatni” – mondta a Midemen Doug Morris, a Sony vezetője. Ugyanis míg a zenei sajtót olvasva úgy tűnhet, hogy „mindenki” streamel, valójában sokan még mindig nem is tudnak erről a lehetőségről. Ezzel magyarázható, hogy míg az, hogy Taylor Swift visszavonta a katalógusát a Spotify-ról, elvben nagyon rossz kellett volna hogy legyen nekik, valójában új előfizetőket hozott, akik Amerika vezető popsztárjától értesültek először a Spotify-ról.
Emiatt aztán a rivális cégek vezetői általában azt mondják, hogy nem aggódnak, mert nem egy fix méretű tortán kell osztozni, hanem hatalmas növekedési potenciál van a piacon. Igaz, azért az sem véletlen, hogy a Spotify új fejlesztéseit (videók, új playlistek minden hangulathoz, futáshoz optimalizált mód) nem sokkal az Apple eseménye előtt jelentette be.
Viszont ha hihetünk (az Egyesült Államok és az EU versenyhivatalai által is vizsgált) értesüléseknek, akkor az Apple a háttérben komolyan áskálódott a Spotify ellen: állítólag ők próbálták rábírni a kiadókat arra, hogy próbálják meg megszüntetni, vagy legalább korlátozni a Spotify ingyenes szolgáltatását — az Apple Musicban a három hónapos próbaidőt leszámítva nincs lehetőség ingyenes zenehallgatásra.
Egy további valószínű hatása az új szolgáltatásnak az lesz, hogy a letöltések tovább csökkennek. A Financial Times idézett cikkében egy szakértő egy-másfél évre tippeli azt, amikor az igazán nagy visszaesés elkövetkezik. Egy másik számítás szerint egyébként több mint 30 millió előfizető kellene ahhoz, hogy ugyanannyi bevételt termeljen az Apple-nek, mint most az iTunes-letöltések.
Categories: Hírek
Leave a Reply