Jó lesz-e a zenészeknek az Apple Music?

Maga az alkalmazás csak június végén lesz elérhető, de már most se szeri, se száma az elemzéseknek, megfejtéseknek. Most azt próbáltuk meg összeszedni, hogy a zenészekre milyen hatással lehet az Apple Music – amelyről részletesen itt írtunk.

Mi lesz, ha tovább nő a stream?

Akárhogy értékelik magát a bemutatott alkalmazást, az elemzők egyetértenek abban, hogy a stream további erősödése várható. Lehet, hogy az Apple Music összességében nagyon hasonlít az összes többi hasonló szolgáltatásra, de hatalmas előnye, hogy ott lesz minden iPhone-on és iPaden – írja a Verge. Ráadásul, mint korábbi cikkünkben is írtuk, feltehetően nagy kampány övezi majd a bevezetését, így sokan először értesülnek majd a streamről mint olyanról.

A zenészeknek ez első látásra nem olyan jó, hiszen a letöltések és a CD-eladások után több pénzt keresnek, mint a stream után. Azonban az Apple Musicon nem lesz lehetőség ingyenes streamre, mint a Spotify-on, ahol közismerten a felhasználók háromnegyede ingyen hallgat zenét, a cserébe meghallgatott reklámokból viszont a bevételek kevesebb mint egytizede jön. Ráadásul, mint azt a Spotify hangsúlyozta (igaz, ők pont a freemium modell védelmében), a stream akkor lesz igazán jó üzlet, ha a felhasználók száma eléri a kritikus tömeget. Ha az Apple Music sikeres lesz, akkor remélhetőleg a stream utáni bevételek is jelentősen megnőnek.

Az iTuneson a felhasználók évi átlag 48 dollárt költöttek el zenére. A havi 10 dolláros előfizetés évi 120 dollárt jelent. Ebből sokan azt a következtetést vonják le, hogy a modell, legalábbis a jelenlegi árazással, halálra van ítélve. Ha mégis sikeres lesz, akkor az azt eredményezi, hogy megnő a zenére elköltött összes pénz. Ebből pedig jut a zenészeknek is – bár azt nem tudni, hogy az Apple Music milyen módon fizet majd a jogtulajdonosoknak; és persze további kérdés, hogy a kiadók és a zenészek közötti szerződés hogyan szabályozza a stream utáni kifizetéseket.

Úgy tűnik tehát, hogy a zenészeknek érdemes drukkolnia az Apple Musicnak. Bár – mint arra David Lowery (Cracker, Camper Van Beethoven) felhívta a figyelmet – az sem lenne jó, ha túl nagyra nőne: egészségesebb, a zenészeknek is jobb, ha több nagy szolgáltató van egy piacon, mintha egyetlen nagyon nagy.

Még egy közösségi platform, amit gondozni kell?

Az Apple Music egyik nagy felhajtással beharangozott része a Connect, amely a zenészek és a rajongók közötti kapcsolattartásra szolgál. Ezt nagy szkepticizmussal fogadták az elemzők – hiszen ugyanezt a funkciót már betölti a közösségi oldalak egész hada. Ráadásul úgy tűnik, hogy a Connect nem annyira közösségi oldal, inkább egyoldalú üzenetküldő szolgáltatás, amely nem igazán fogja tudni bevonni a rajongókat – értékeli a bemutatón látottakat a Billboardnak egy major kiadó elégedetlen marketingese. Rossz előjel, hogy az Apple egy hasonló szolgáltatást már bevezetett korábban: a Ping 2010-ben indult, 2012-ben pedig be is zárták, annyira nem érdekelt senkit. (A Daily Beast még a Myspace sikertelen feltámasztási kísérletével is lát párhuzamokat.)

Lehet, hogy egy darabig mindenki úgy érzi majd, hogy a Connectet is használni kell, legalábbis amíg ki nem derül, hogy lesz-e belőle valami. De ha nem lesz igazán nagy, akkor feltehetően csak egy plusz teher lesz a zenészek számára, akiknek amúgy is számos közösségi oldalon “jelen kell lenniük” – hiszen aligha fogja ezért valaki otthagyni a Facebookot, Twittert, Instagramot és a többit.

Az Apple egyébként azt hangsúlyozza, hogy itt “semmi nem áll” a zenészek és rajongók közé. Mindenről a zenész és/vagy kiadója dönt: az ide feltöltött zenéket ingyen letölthetővé tehetik, árulhatják, vagy ha akarják, csak az Apple Music előfizetői számára lesz elérhető – mondják egy interjúbanA Connect FAQ-jában az olvasható, hogy mindenkinek lehet itt profilja, akinek van zenéje az Apple Musicon, vagyis vagy kiadója, vagy egy aggregátor segítségével elhelyezte ott. (Az aggregátorokról itt írtunk részletesen.) Akinek nincs még zenéje fent, az külön megkeresheti őket.

Az is kiderül, hogy a Connect profil, és az ide feltöltött zenék, videók, szövegek nem csak az Apple Music előfizetői, hanem mindenki számára elérhetők lesznek. (Kivétel az, ha a zenész egy lemezt vagy egy playlistet megoszt az Apple katalógusából.) Mint arra a Billboard felhívja a figyelmet, az nem derül ki, hogy a Connecten keresztül megosztott zenék, mondjuk demóverziók, koncertfelvételek meghallgatásai után fizet-e jogdíjat az Apple.

Aki itt van, azt bármikor felfedezhetik?

A bemutatón sok szó esett arról, hogy az Apple Music egy “ökoszisztéma”, ahol minden mindennel összeér, minden megtörténhet, és Trent Reznor szavaival “meglesznek az eszközök egy zenészi karrier gondozásához”. Ez, és más hasonló, homályos megfogalmazások nagyjából azt az ígéretet rejtik, hogy akár egy teljesen ismeretlen zenész is sikert érhet el, a kurátorok (akik, ezt sokat hangsúlyozták, többek és jobbak, mint az algoritmusok) rátalálhatnak és berakhatják egy számát a globális közönségnek szóló rádióműsorba, vagy a zenét felfedezni vágyóknak kínált playlistekre.

Azonban a homályos megfogalmazásokon túl más nem utal erre egyelőre. (Illetve ott vannak még azok az időről időre, most is előkerülő találgatások, hogy az Apple egyszer majd kikapcsolja a kiadókat a zeneterjesztési láncból, és maga fog kiadóként viselkedni.) Ellene szól viszont, írja a Death and Taxes, hogy az Apple a zenében nem a kis, feltörekvő zenekarokból szerzi a jelentős bevételt, hanem a kevés nagyon népszerű előadó hatalmas eladásaiból. Valószínűbb, hogy valami eldugott oldalt adnak a felfedezésre vágyó ismeretleneknek, mint hogy nagy pénzeket tegyenek arra, hogy valamelyikük talán majd nagyon befut – írja a lap.

Rossz előjel, hogy a bemutató során a lemezszerződés nélküli zenészek számára kínált előnyök illusztrálására egy olyan zenészt használtak, Loren Kamart, aki valójában nem is zenész – legalábbis abban az értelemben, hogy volna legalább egy megjelent száma. Mindössze egy, csak a bemutató után elindult Twitter-profil a nyoma a neten, valamint néhány régebbi újságcikk. (Igaz, talán van kapcsolata az Interscope-hoz, amit korábban Jimmy Iovine vezetett.) Nagy elszalasztott lehetőség ez az Apple részéről – írja Forbes -: ha tényleg komolyan gondolnák a feltörekvő művészek felkarolását, akkor találhattak volna egyet, akinek ez hatalmas lehetőség lett volna; pláne, hogy állítólag nagyon jó kurátoraik vannak.



Kategóriák:Hírek

Címkék:,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: