Mint arról mi is írtunk, az Apple a független kiadóknak felajánlott szerződése tartalmaz egy kitételt, amely szerint a három hónapos ingyenes próbaidő alatt nem fizetne jogdíjat. Mióta ez napvilágra került, újabb és újabb szervezetek, nagy független kiadók vezetői is felszólaltak ez ellen. A tét nem kicsi, hiszen a legnépszerűbb előadók közül sok független kiadónál van: Adele, a Prodigy, a Radiohead, Björk, a Queens of the Stone Age, Jack White, az Arctic Monkeys és az Alabama Shakes, valamint számos kisebb, de elkötelezett rajongótáborral bíró előadó.
Két nagy, független kiadókat tömörítő szervezet, az amerikai A2IM és a brit AIM, illetve a hasonló megegyezésekben a függetleneket általában képviselő Merlin egyaránt kritizálta a szerződéstervezetet, amelyet a velük történt egyeztetés nélkül készített elő az Apple. Ezek a szervezetek azért jöttek létre, mert a független kiadók egyenként kisebb piaci súlyt képviselnek, ám együttvéve már kb. a piac negyedét ők adják. Nem írhatják elő tagjaiknak, hogy mit tegyenek, de mindegyik „erősen ajánlotta” nekik, hogy „jól fontolják meg”, hogy aláírják-e a szerződést – és kritikai megjegyzéseik sejtetik, hogy inkább a nem felé hajlanak. A fő gond az, hogy nem csak hogy az új szolgáltatásokból nem számíthatnak bevételekre, hanem feltehető, hogy a iTunes-letöltések csökkennek a próbaidőszak alatt, illetve legalábbis amíg ingyen használhatják az Apple Musicot, addig a felhasználók kevesebbet streamelnek majd más – a kiadóknak fizető – szolgáltatóknál.
A Merlin vezetője elismerte, hogy vannak olyan esetek, amikor belemennek, hogy a próbaidőszakban ne kapjanak a jogtulajdonosok jogdíjakat, ám ez új piaci szereplőknél van így – az Apple pedig egyáltalán nem az. Ráadásul a három hónapos időszak sokkal hosszabb, mint amire eddig precedens volt. Ha ebbe belemennének, akkor félő, hogy más szolgáltatók is ugyanezt akarják majd elérni. A brit AIM szerint „lényegében arról van szó, hogy az Apple a független kiadókkal akarja megfinanszíroztatni azt, hogy felhasználókat szerezzen”, és a szerződés „jelenlegi formájában sajnos nem felel meg a korrekt piaci viselkedés normájának”. Az A2IM nyílt levelében az olvasható, hogy „nehezünkre esik megérteni, hogy mi okuk lenne a jogtulajdonosoknak engedélyezni a zenéik felhasználását október előtt”. (Az általánosan osztott feltevés szerint az Apple meglévő felhasználóinak nagy tömege június 30-án meg is kezdi az ingyenes próbaidőszakot, amely így szeptember végén jár le.) A legkeményebben a kanadai CIMA vezetője fogalmazott: „az Apple vajon nem fizet a saját alkalmazottainak, a beszállítóinak, a reklámügynökségeknek sem a próbaidőszak alatt?”, vagyis szerinte a zenészeket másodrendű szerepbe kényszerítenék.
Az egyik legnagyobb kiadócsoport, a Beggars vezetője úgy fogalmazott: az – általuk amúgy támogatott – freemium modellből az ingyenes és jogdíjfizetés nélküli próbaidőszak „a freemiumból kihagyja a -miumot”. Ő felhívta a figyelmet arra is, hogy az Apple Music közösségi része, a Connect – úgy tűnik legalábbis – szintén nem fog jogdíjat fizetni az oda feltöltött tartalmak után, ami szintén aggasztó, „különösen annak fényében, hogy nemrég a Soundcloud is elindult a jogosítás irányába.”
A legtöbb közlemény, nyilatkozat néhány mondatban kitér arra, hogy az Apple korábban milyen jó üzleti partner volt, és remélhető, hogy sikerül leküzdeni az akadályokat. Bár igen szűkös az idő a bejelentett június 30-i indulásig. A legjobban ezt a részt egy másik nagy független kiadócsoport, a PIAS egyik vezetője hangsúlyozta írásában. Szerinte is aggasztó a próbaidőszak, pláne, hogy nagyon valószínű, hogy a major kiadókra ez nem vonatkozik (és biztos, hogy valami ki fog szivárogni a velük kötött szerződésből, hiszen mostanában minden kiszivárog). Ám hiba lenne csak erre koncentrálni, hiszen az Apple Music hatalmas lehetőség is. Olyan piacokat hódíthat meg magának, illetve általában a streamelt zenének, mint például Kína, ahol „csak a legutóbbi negyedévben 60 millió iPhone-t adtak el”. Ez különösen jó hír a független kiadóknak, amelyek a streamből nagyobb arányban részesednek, mint más formátumok esetén, és nagyban támaszkodnak az új zenék felfedezésére. „Reméljük, hogy az Apple tartja magát ahhoz, ami a múltban jellemző volt rá, hogy együttműködik és korrekt módon tárgyal a független kiadókkal, és reméljük, hogy a józan ész fog győzedelmeskedni.”
Categories: Hírek
Leave a Reply