Taylor Swift is megszólalt, az Apple Music fizet

Mint arról már többször is írtunk, az Apple Music olyan szerződést ajánlott a független kiadóknak, amely szerint a három hónapos próbaidőszak alatt nem fizettek volna jogdíjakat. Ez ellen sok független kiadó, illetve nagy szervezeteik is felszólaltak (bővebben lásd itt), majd a legnagyobb mai popsztár, Taylor Swift is beszállt a vitába. Az Apple szerint ő győzte meg őket arról, hogy tényleg fizetni kell. Lehet, hogy ez több milliárd dollárba kerül a cégnek.

Taylor Swift nyílt levelét blogján tette közzé. Bejelentette, hogy 1989 című, világverő albumát visszatartja az Apple Musictól a fenti okból, noha egyébként az Apple-t szereti és tiszteli, úttörő, bőkezűen fizető cégként ismeri. Nem róla van szó elsősorban – írta -, hiszen ő a koncertezéssel el tudja tartani nem csak magát, de teljes csapatát is; hanem a kezdő zenészekről, szerzőkről, producerekről. „Nem ingyenes iPhone-okat kérünk. De ti se kérjétek tőlünk a zenéket, ha nem fizettek érte semmit” – írta az énekesnő, aki szerint egyébként az Apple Music lehet az a platform, amely jó oldaláról fogja meg a streamet, mert (a próbaidőszak után) csak előfizetéssel érhető el.

Ezután jelentette be az Apple, hogy korábbi elhatározását módosítva fizetni fog a próbaidőszak alatt is. A történet a legtöbb lapban úgy jött le, hogy Taylor Swift meghátrálásra kényszerítette a hatalmas céget. Az Apple is kb. így adja el: az Apple Music egyik vezetője és arca, Eddy Cue a Billboardnak azt mondta, hogy az énekesnő levelét olvasva „kristályosodott ki” benne, hogy változtatni kell, és személyesen neki mondta el telefonon, hogy fizetnek.

Persze említi azt is, hogy előtte már számos független zenésztől hallottak hasonlókat, illetve az interjú végén említi, hogy az Apple vezetőjével, Tim Cookkal hamar döntésre jutottak, hiszen előtte már egy héten keresztül tárgyaltak e kérdésről. Vagyis a piac kb. negyedét kitevő független kiadók ellenállása komoly szerepet játszhatott a döntésben, de a történet rövid összefoglalójából ők már kimaradnak. (Ismeretes, hogy Taylor Swift távozása a Spotify-tól még előfizetőket is hozott a szolgáltatónak, mert sokan tőle értesültek a létezéséről. Az Apple-lel való vitája, aminek ráadásul szép vége lett, szintén komoly PR-értékkel bír.)

Eddy Cue a Billboardnak azt mondta, hogy azért gondolták, hogy a kiadók majd belemennek az eredeti megállapodásba, mert az előfizetésekből befolyt pénznek viszont nagyobb részét adják majd tovább jogdíjként, vagyis „soha nem akartunk kibújni a fizetés alól”.

Kérdéses – és pontosan előre megállapíthatatlan -, hogy mibe kerül majd a próbaidőszak az Apple-nek. A Music Business Worldwide a nagyon vad 4,4 milliárd dolláros becslést idézi egy meg nem nevezett bennfentestől. A Forbes szerint az is szép lenne, ha az – állítólag – vágyott 100 millió előfizető tíz százaléka, 10 millió ember használná rendszeresen az új szolgáltatást, ami több százezer dolláros nagyságrendet jelent.

Mindeközben a major kiadók hallgattak, és csak sejteni lehet, hogy velük másfajta megállapodást kötött az Apple; mindenki biztosnak tartja, hogy tőlük nem kérték, hogy az ingyenes próbaidőszakban mondjanak le a jogdíjakról.



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.