A Sony a Spotify-ban szerzett több mint 5 %-os részesedése sokat érhet, ha egyszer a cég a tőzsdére megy – amit sokan már régóta várnak. Kérdés azonban, hogy a várható pénzből jut-e a zenészeknek; valamint az, hogy a major kiadó a tárgyalásokon, amelyeket egy olyan céggel folytatott, amelynek maga is a résztulajdonosa, jól képviselte-e a zenészek érdekeit. Az American Idol tehetségkutató műsorban feltűnt sztárokat (a képünkön látható Carrie Underwood, Kelly Clarkson, a Daughtry stb.) képviselő 19 Recordings vádirata szerint nem.
A Hollywood Reporter által megszerzett vádkiegészítés szerint a Sony a tárgyalásokon a korrekt piaci jogdíjak alá ment. A – részben a zenészeknek járó – fizetség alacsonyan tartásáért cserébe kérte a tulajdonrészt, illetve alkudott ki olyan, szintén nem a zenészeket gazdagító megoldásokat, mint pl. az ingyenes vagy kedvezményes reklámhelyek. Tehát a kiadó „rosszhiszeműen csökkentette a jogdíjkifizetéseket, amelyeken a zenészekkel kellett volna osztoznia, olyan bevételek növelése érdekében, amelyeket megtarthat magának” – olvasható a vádiratban. A Sony ezzel egyben arra is törekedett, hogy a Spotify értékét növelje (amivel a saját tulajdonrészének az értéke is nő), ámde ismét csak a zenészek bevételeinek csökkentése árán.
A Hollywood Reporter szerint öt éve lehet sejteni, hogy a major kiadók kb. 20 százalékos tulajdonrésszel bírnak a Spotify-ban, és iparági körökben régóta vártak egy hasonló perre. A 19 Recordings ügyvédje úgy fogalmazott, hogy tudomása szerint mindegyik kiadó hasonló tárgyalási taktikát követett, és feltehető, hogy a probléma más művészeket is érint. Ugyan a jelenlegi per csak a Sonyt és az American Idol sztárjait érinti, ám a Hollywood Reporter szerint várható, hogy csoportos keresettel élnek majd a zenészek. A vádiratban megfogalmazottakhoz hasonló felvetéseket tartalmazott például a Zenei Menedzserek Nemzetközi Fórumának nagy nyilvánosságot kapott levele is. Sőt, a tévés iparágban is előkerült egy hasonló probléma, hogy a műsorkészítők kellő arányban részesülnek-e a streamelt videók utáni bevételekből.
Az esetleges, a zenészekhez el nem jutó bevételekről a Sony és a Spotify közötti szerződés kiszivárgása után a major kiadó azt közölte, hogy az előlegekből, minimális garantált kifizetésekből származó bevételeit megosztja a művészekkel; a reklámhelyekről, illetve az esetleges bevételről, ha a Spotify tőzsdére megy, nem ejtettek szót. A 19 Recordings egyébként egy korábban indított perében egészítette ki a keresetet; eredetileg azzal vádolta a Sony-t, hogy a streamet szándékosan olyan jogi kategória alá sorolta, amely alacsonyabb kifizetésekkel jár a zenészeknek. 20 millió dollárt, valamint a perköltségek megtérítését követelik.
Categories: Hírek
Leave a Reply