Sokan szkeptikusan várták az Apple Music elindulását; mások azt várják tőle, hogy – majdhogynem függetlenül attól, hogy milyen a többi zenei szolgáltatáshoz képest – nagyságrendekkel megnöveli azok számát, akik átállnak a streamelésre. Azt, hogy mi fog történni, majd három hónap múlva tudjuk meg, ekkor derül ki ugyanis, hogy azok közül, akik most a próbaidőszakban feliratkoznak, hányan fognak fizetni havi 10 dollárt vagy fontot, vagy a családi csomagra 15 dollárt.
Az első reakciókat több helyen is összefoglalták: a CBS, a Billboard, a Business Insider és a Time. Úgy tűnik, hogy a tesztelőket leginkább az nyerte meg, hogy milyen jó zenéket felfedezni (esetleg újrafelfedezni) az Apple Musickal. Legtöbben úgy érezték, hogy a pusztán algoritmusokra alapozott más szolgáltatásoknál jobb, az ízlésüknek inkább megfelelő zenéket kínált nekik az alkalmazás. Ebben egyrészt a felhasználók már meglévő zenéire támaszkodik (az iTunes könyvtárukat beolvassa és felhőbe tölti), valamint a bejelentkezésnél – sokak szerint kissé nehézkesen – megadott kedvenc stílusaikra, előadóikra. és persze arra, hogy mikről jelzik, hogy tetszik vagy nem tetszik nekik.
A különféle műfaji, korhoz vagy tevékenységekhez kötött playlistek mellett vannak bevezetők egy-egy előadó életművébe, vagy playlistek a hatásaikról. Az új zenék menüpontjában nem csak a friss, illetve a népszerű megjelenések kerülnek elő, hanem ízlésformálók, DJ-k, válogatott zenei lapok szerkesztői szintén válogatnak.
A playlisteket – és nagyjából minden mást is – a felhasználók eltehetik a saját könyvtárukba, megoszthatják, offline hallgatásra kijelölhetik. Itt az Apple nem tesz különbséget a már korábban letöltött, és csak a streamben elért zenék között. Úgy tűnik tehát, hogy egy előfizetőnek nem nagyon lesz miért pénzért megvásárolnia a zenéket; sőt, többeknek még az iTunes ikonját is nehéz volt megtalálniuk az új iOS környezetben.
Az Apple nagy hangsúlyt helyez a Beats 1 rádióra, amely Zane Lowe vezetésével „rádiószerűbb”, mint a legtöbb internetes rádió. Azt, hogy egy ilyen „globális adás” tényleg kultúraformáló tényező lesz-e, majd később lehet megmondani. A különféle sztárműsorvezetők (pl. Elton John, Dr. Dre, Pharrell) műsorainak értékelésére is várni kell.
A legtöbb kritikus szerint a iOS környezetben, illetve bizonyos Windows PC-ken elérhető alkalmazás legfőbb baja, hogy bár szép, de túlzsúfolt. A rengeteg – egyenként már máshonnan ismerős – funkciót kissé nehéz áttekinteni, tanulni kell a használatát. Kérdéses, hogy így valóban meg tud-e nyerni új tömegeket magának, vagy azokat, akik a részükről aktivitást nem igénylő zenehallgatásra vágynak, csak a Beats 1 akarja-e megfogni (ehhez nem kell előfizetni az egész Apple Musicra).
https://www.youtube.com/watch?v=Y1zs0uHHoSw
Pharrell Williams új dala mellett csak itt streamelhető Taylor Swift tavalyi lemeze, valamint Dr. Dre: The Chronic című hiphop-klasszikusa. (A producer az Apple Music-előd Beats alapítója.) Az új szolgáltatás elindulásának napján került fel ide és több más szolgáltatóhoz az egyik korábbi nagy digitális szkeptikus, az AC/DC katalógusa. Van néhány hiányzó is, köztük Prince, de itt vannak a nagy Spotify-ellenes Thom Yorke zenéi.
A legnagyobb mai streamszolgáltatókról és online rádiókról a Verge közölt alapos összehasonlító táblázatot.
Fontos technikai tudnivaló, hogy a próbaidő lejárta után az Apple automatikusan levon egy havi díjat, hacsak valaki be nem állítja, hogy ezt ne tegye – itt lehet elolvasni, hogyan kell ezt megtenni.
Categories: Hírek