Felfedezni jó, átlátni nehéz: az első reakciók az Apple Musicról

Sokan szkeptikusan várták az Apple Music elindulását; mások azt várják tőle, hogy – majdhogynem függetlenül attól, hogy milyen a többi zenei szolgáltatáshoz képest – nagyságrendekkel megnöveli azok számát, akik átállnak a streamelésre. Azt, hogy mi fog történni, majd három hónap múlva tudjuk meg, ekkor derül ki ugyanis, hogy azok közül, akik most a próbaidőszakban feliratkoznak, hányan fognak fizetni havi 10 dollárt vagy fontot, vagy a családi csomagra 15 dollárt.

Az első reakciókat több helyen is összefoglalták: a CBS, a Billboard, a Business Insider és a Time. Úgy tűnik, hogy a tesztelőket leginkább az nyerte meg, hogy milyen jó zenéket felfedezni (esetleg újrafelfedezni) az Apple Musickal. Legtöbben úgy érezték, hogy a pusztán algoritmusokra alapozott más szolgáltatásoknál jobb, az ízlésüknek inkább megfelelő zenéket kínált nekik az alkalmazás. Ebben egyrészt a felhasználók már meglévő zenéire támaszkodik (az iTunes könyvtárukat beolvassa és felhőbe tölti), valamint a bejelentkezésnél – sokak szerint kissé nehézkesen – megadott kedvenc stílusaikra, előadóikra. és persze arra, hogy mikről jelzik, hogy tetszik vagy nem tetszik nekik.

A különféle műfaji, korhoz vagy tevékenységekhez kötött playlistek mellett vannak bevezetők egy-egy előadó életművébe, vagy playlistek a hatásaikról. Az új zenék menüpontjában nem csak a friss, illetve a népszerű megjelenések kerülnek elő, hanem ízlésformálók, DJ-k, válogatott zenei lapok szerkesztői szintén válogatnak.

A playlisteket – és nagyjából minden mást is – a felhasználók eltehetik a saját könyvtárukba, megoszthatják, offline hallgatásra kijelölhetik. Itt az Apple nem tesz különbséget a már korábban letöltött, és csak a streamben elért zenék között. Úgy tűnik tehát, hogy egy előfizetőnek nem nagyon lesz miért pénzért megvásárolnia a zenéket; sőt, többeknek még az iTunes ikonját is nehéz volt megtalálniuk az új iOS környezetben.

Az Apple nagy hangsúlyt helyez a Beats 1 rádióra, amely Zane Lowe vezetésével “rádiószerűbb”, mint a legtöbb internetes rádió. Azt, hogy egy ilyen “globális adás” tényleg kultúraformáló tényező lesz-e, majd később lehet megmondani. A különféle sztárműsorvezetők (pl. Elton John, Dr. Dre, Pharrell) műsorainak értékelésére is várni kell.

A legtöbb kritikus szerint a iOS környezetben, illetve bizonyos Windows PC-ken elérhető alkalmazás legfőbb baja, hogy bár szép, de túlzsúfolt. A rengeteg – egyenként már máshonnan ismerős – funkciót kissé nehéz áttekinteni, tanulni kell a használatát. Kérdéses, hogy így valóban meg tud-e nyerni új tömegeket magának, vagy azokat, akik a részükről aktivitást nem igénylő zenehallgatásra vágynak, csak a Beats 1 akarja-e megfogni (ehhez nem kell előfizetni az egész Apple Musicra).

Pharrell Williams új dala mellett csak itt streamelhető Taylor Swift tavalyi lemeze, valamint Dr. Dre: The Chronic című hiphop-klasszikusa. (A producer az Apple Music-előd Beats alapítója.) Az új szolgáltatás elindulásának napján került fel ide és több más szolgáltatóhoz az egyik korábbi nagy digitális szkeptikus, az AC/DC katalógusa. Van néhány hiányzó is, köztük Prince, de itt vannak a nagy Spotify-ellenes Thom Yorke zenéi.

A legnagyobb mai streamszolgáltatókról és online rádiókról a Verge közölt alapos összehasonlító táblázatot.

Fontos technikai tudnivaló, hogy a próbaidő lejárta után az Apple automatikusan levon egy havi díjat, hacsak valaki be nem állítja, hogy ezt ne tegye – itt lehet elolvasni, hogyan kell ezt megtenni.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading