Miért csökkent ekkorát a zene értéke?

A Kevesebb pénz, több zene és egy csomó probléma című hosszú írás átfogó képet fest a zeneipar átalakulásáról. A számtalan adatot és provokatív állítást tartalmazó cikk talán legizgalmasabb meglátása arra vonatkozik, hogy miért csökkent annyit a zene értéke az 1999-es csúcs óta.

Nem a kalózkodás, hanem az album szétszedése és a váltás a szűkösségről a bőségre

A szerzők szerint a gyakran emlegetett kalózkodás csak a visszaesés töredékéért felelős. 1999-ben kb. 10 milliárd zeneszámot adtak el az Egyesült Államokban (természetesen főként CD-ken), 2010-re ez a szám 57 %-kal esett vissza. Ez idő alatt a becslések szerint kb. 340 millió számot töltöttek le illegálisan, ami a visszaesésnek csak igen kis hányada; ha mindezeket megvásárolják (ami persze irreális feltételezés), akkor is 50 % lett volna a visszaesés.

Sokkal komolyabb változás, hogy az iTunes megjelenésével, majd végül vezető zenebolttá válásával “szétesett” az album, és amikor az emberek már nem voltak “rákényszerítve”, hogy a kedvenc számaikkal együtt még kb. tíz másikat megvásároljanak, akkor “kiderült, hogy jóval kisebb az igény a zene ‘birtoklására’, mint azt a legtöbben gondolták”.

De még az eladott számok drasztikus visszaesése sem magyarázza teljes mértékben a bevételek még radikálisabb csökkenését: az inflációval korrigálva ez több mint 70% 1999 óta. Erre pedig a zene terjesztésének alapvető megváltozása a magyarázat. A digitális korszak előtt a “szűkösség” jellemezte a piacot: a felvételek elkészítésének, legyártásának, terjesztésének, reklámozásának, valamint a rádiókhoz eljuttatásának olyan költségei voltak, hogy ez a major kiadók kvázimonopóliumához vezetett, amelyek csak viszonylag kevés zenészbe fektettek be ennyi pénzt.

Ehhez képest a digitális világra a bőség jellemző (gondoljunk a több tízmilliós katalógusokra, amelyekkel szinte minden ismert szolgáltatás rendelkezik) – ez pedig minden korábbinál nagyobb versenyt hozott. “A versenynek pedig megvannak az elkerülhetetlen gazdasági következményei: lemennek az árak és az egyes termékekből (albumokból, számokból, előadókból) eladott mennyiségek.” Egy átlagos Spotify-felhasználó havonta több mint 1300 számot hallgat meg. Ha előfizető, akkor jóval többet költ zenére, mint egy átlagos hallgató a csúcsidőszakban (havi 10 dollár, évi 120) – és mégis, a a nagy mennyiségű zenehallgatás következménye az, hogy az egy számra jutó összeg óhatatlanul alacsony lesz.

A Spotify simán elveszthetné az ingyenes felhasználók 97 %-át

A szerzők ugyan tudják, hogy még mindig a rádió az elsődleges forrás, ahol a legtöbben új zenékkel találkoznak, de szerintük egyértelmű a trend: a stream szolgáltatók folyamatos térnyerése, nemcsak az eladások, hanem a rádióhallgatás rovására is. Ezért ezek kifizetési strukturáit vizsgálják. Megállapítják, hogy az az – önmagában logikusnak ható – elv, hogy az összes bevétel egy bizonyos hányadát (70%-át, ami amúgy más iparágakhoz képest kiugróan magas) osztják szét aszerint, hogy egy-egy jogtulajdonosnak mekkora a részesedése az összes streamből, fura következményekhez vezet. Vagy legalábbis a “szabott árú eladott egységek” szemléletéhez képest, hiszen pl. ha egy előadót ugyanannyian streamelnek, mint az előző időszakban, ám közben az “összfogyasztás” nő, akkor az előadónak kevesebb pénz jár; viszont az is előfordulhat, hogy úgy nőnek a Spotify bevételei, hogy kevesebb stream után mégis több bevételt kap az előadó.

A Spotify-jal szembeni fő kritikájuk célpontja az ingyenes zenehallgatás – ez megszokott, de érveik nem azok. Megfordítják azt a meglehetősen ismert adatot, hogy a Spotify-felhasználók kb. háromnegyede nem fizet, inkább reklámokat hallgat, ám a bevétel mindössze 9 %-a köszönhető nekik. “Ez azt jelenti, hogy ha a Spotify olyan változtatásokkal állna elő (mondjuk több reklámmal, vagy visszavezetnék a meghallgatható zene mennyiségi korlátozását), amelyek csak az ingyenes felhasználók 3 %-át győznék meg arról, hogy érdemes inkább fizetni, az azonnali anyagi haszonnal járna – még akkor is, ha a maradék 97% mind lelépne.” Persze egy technológiai cégnél természetes az, hogy a felhasználói bázis növelésére tör, ám kérdés, hogy ezt meddig akarja csinálni, illetve hogy nem erősíti-e ezzel túlságosan azt a benyomást, hogy igen, a zene ingyen jár – és “egy termék vagy szolgáltatás értékére vonatkozó nézeteket hírhedten nehéz megváltoztatni.”

A cikk végül röviden arra is kitér, hogy mindezen alapvető változásokat nem követték a kiadók és zenészek közötti szerződések hasonló mértékű változásai, és amíg ez így marad, addig ez utóbbiak nem számíthatnak a sorsuk jobbra fordulására.

(A Less Money, Mo’ Music & Lots of Problems: A Look at the Music Biz című cikk szerzője Liam Boluk, aki amellett, hogy befektető, a legjobbnak tartott “kurátor oldal”, a zenével is foglakozó Redef szerkesztője.)



Categories: Hírek

Tags: ,

1 reply

Trackbacks

  1. Ezért vesznek kevesebb zenét – de van megoldás! | Zenei Marketing Blog

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading