A Soundcloud két szék között a pad alá esett – írtuk májusban, amikor a legnépszerűbb, audiomegosztásra használt platform nagyobb mennyiségben kezdett el zenéket eltávolítani, illetve felhasználókat felfüggeszteni. A 2007-ben indult oldal ugyanis máig veszteséges, ami önmagában még nem lenne baj (a 2006-ban indult Spotify is az), csak éppen a befektetők egyre kevésbé bíznak abban, hogy bármikor nyereséges lesz majd, legalábbis a major kiadók licencszerződései nélkül. Sokak szerint ezek nyomására indultak el, hogy egyre több zenét szednek le, felhasználót függesztenek fel – amit viszont azok a zenészek néznek nagyon rossz szemmel, akik naggyá tették a Soundcloudot.
A legutóbbi hírek nemcsak arról szólnak, hogy jogosítatlan zenéket, remixeket távolítanak el. (Erre persze minden joguk megvan, noha az elektronikus zenében, illetve a hip hopban, vagyis a platformon legjelentősebb műfajokban pont ezek nagyon fontosak, és egy kezdő zenész, producer számára leginkább egy remix jelentheti a kiugrási lehetőséget.) Leszedtek olyan remixeket is, amelyek hivatalos versenyre készültek. Vagy olyan számot, amelyet a zenész saját kiadójánál és zeneműkiadójánál jelentetett meg. Felfüggesztették például az underground műfajokban meghatározó Dummy magazin hozzáférését. Mint a lap írta, állítólag a Sony emelt panaszt, noha csak olyan számokat töltöttek fel, amelyeket maga a kiadó juttatott el hozzájuk, hogy promótálják. A Soundcloud azt közölte velük, hogy a Sonyval egyeztethetnek, ám arra nincsenek felhatalmazva, hogy elárulják, kit kell keresni a kiadónál.
Ez az utóbbi probléma aztán megoldódott, de hasonló esetekkel volt tele a net az elmúlt napokban. A Vice Thump című aloldala Nagy tisztogatási akcióról ír, a YourEDM pedig egyenesen Soundcloud apokalipszisről. Rengeteg zenész ír arról, hogy elhagyja a platformot, illetve latolgatja, hogy hova menjen át.
Mindez túlmutat egy szolgáltatás problémáján. Mint Stadiumx-interjúnkból kiderül, egyes műfajokban a Soundcloud fontosabb és látogatottabb, mint a YouTube. A FACT magazinnak az egyik, saját száma miatt „megbüntetett” zenész arról beszélt, hogy mind kiadóvezetőként, mind a meghatározó londoni rádió, a Rinse DJ-jeként az új tehetségekre 99 %-ban a Soundcloudon talál rá. Vagyis a Soundcloud nélkülözhetetlen funkciót tölt be a zenei életben. A tapasztalat pedig azt mutatja, hogy ha a major kiadók nyomására annyira átalakul, hogy erre a szerepre alkalmatlan lesz, akkor lesznek helyette majd mások, amelyek bizonyára (legalábbis kezdetben) még kevésbé lesznek hajlandóak együttműködni a jogtulajdonosokkal.
„A Universal tudja, hogy jobb egy olyan világ, amelyben működik egy általa befolyásolható Soundcloud, mint egy olyan, amelyben nincs Soundcloud – főleg, ha ez utóbbi ahhoz vezet, hogy százszámra bukkannak fel a neten a klónjai” – jellemezte a legnagyobb major kiadó gondolkodását egy, a Soundcloudhoz közel álló, neve elhallgatását kérő forrás a Music Business Worldwide cikkében. A lap úgy tudja, hogy igen közel van a legnagyobb major és a Soundcloud szerződésének aláírása. A források szerint a feltételek között szerepel, hogy a Soundcloud előfizetéses szolgáltatást is indítson a meglévő ingyenes (de általában nem teljes katalógusokat kínáló) hozzáférés mellé. Továbbá a Universal tulajdonrészt kapna, mégpedig annál az 5 %-osnál nagyobbat, mint amennyit a Warner kapott a tavalyi szerződésben – erről itt írtunk részletesen.
Categories: Hírek
Leave a Reply