Kinek köszönhető, hogy egyre több az idegesítő hirdetés az illegális oldalakon?

Sikeres a brit rendőrség 2013-ban indult akciója, amelynek keretében a jogsértő oldalak reklámbevételeit kívánják csökkenteni. Legalábbis a nagy reklámvásárló cégek 73 %-kal csökkentették az illegális oldalakon az aktivitásukat. Van, aki szerint ez fontos eredmény – és van, aki szkeptikusabb.

A londoni rendőrség Operation Creative nevű akciója 2013 nyarán indult. Azt az elvet követik, hogy a jogsértő oldalak ellen a bevételi oldalon kell támadást indítani, ami pedig nem más, mint a reklám. Egy becslés szerint 2013-ban a jogsértő oldalak reklámbevétele 227 millió dollár volt (63,7 milliárd forint). Abban az évben még számos, jónevű cég hirdetései jelentek meg ezeken az oldalakon (például a National Lottery). Nem mintha ezek direkt támogatni kívánták volna a kalózkodást, hiszen nem közvetlenül vásárolták ezeket a reklámokat, hanem erre szakosodott cégeket bíztak meg.

A rendőrség ezért létrehozta a jogsértő oldalak listáját (Infringing Website List), amely nem nyilvános, viszont a reklámelhelyezésekért felelős cégek hozzáférhetnek. (Mint a kritikákra válaszul akkor közölték, egy-egy meggyanúsított oldal üzemeltetőit megkeresik, mielőtt felveszik a listára.) Két év alatt azt érték el, hogy ezeken az oldalakon „a legnagyobb reklámvásárló cégek költései 73 %-kal csökkentek”, és például az étel-, ital- és autógyártó cégek, az ingatlankereskedők hirdetései csaknem teljesen eltűntek ezekről az oldalakról. Nemrég a szerencsejátékok szervezői is csatlakoztak az akcióhoz.

Ezt az eredményt egy független cég, a Whitebullet kutatásai igazolták. Ennek vezetője azt nyilatkozta a BBC-nek, hogy a rendszer még nem tökéletes, hiszen a reklámhelyek megvásárlásával megbízott cégek néha kiszervezik a munkát, esetleg a rendőrséggel kevésbé együttműködő partnereknek. Ezzel együtt egy brit felhasználó számára jelentősen megváltozott az illegális oldalak képe. (A hirdetéseket rendszerint lokalizálva jelenítik meg.) „Egyre kevesebb az igazán értékes hirdetés, a nagy, jól ismert márka. Olyan formátumok felé mozdultak el ezek a hirdetések, amelyek alacsonyabb bevételt jelentenek, és a fogyasztó szempontjából pedig kevésbé hitelesek: felnőtt oldalak, vagy ‘ingyenes játékok’ hirdetései, amelyekről aztán kiderül, hogy rosszindulatú szoftvert terjesztenek, vagy átverik a felhasználót; vagy egyszerűen csak zavaróak.”

Ugyanakkor egy másik szakértő, az Oxford Internet Institute munkatársa azt mondta a BBC-nek, hogy attól még, hogy néhány szektor hirdetései kiesnek, automatikusan mások lépnek a helyükre, így az illegális oldalak bevételei nem fognak jelentősen csökkenni.

Akárhogy is, az Operation Creative alapelve, vagyis „a pénzcsapok elzárása” az EU digitális stratégiájában is szerepel, amiről részletesen itt írtunk.



Categories: Hírek

Tags: