A brit jogkezelők beperlik a Soundcloudot

A brit jogkezelő, a PRS for Music tagjainak írt levele, amely kiszivárgott a sajtóhoz, arról szól, hogy “öt évnyi sikertelen tárgyalás”, alapos megfontolás után és egyáltalán nem jó szívvel, de be kell perelniük a Soundcloudot. A számos magyar zenész által is használt, havonta 175 millió hallgató által látogatott oldal még azt is tagadja, hogy egyáltalán jogosítási szerződést kellene kötnie a PRS-szel. Az ok: elvben legalábbis maguk az alkotók töltik fel a zenéket, saját döntésük alapján, nyilatkozva arról, hogy azok minden jogával rendelkeznek – elfogadva azt, hogy jogdíjat nem kapnak a lejátszások után, viszont jogaikat megtartják. (A Soundcloudról mint az ingyenes zeneterjesztés eszközéről itt írtunk. A platform gondjairól itt volt szó nemrég.)

Persze valójában az, hogy valaki a jogi nyilatkozatokat kipipálja, nem jelenti azt, hogy valóban rendelkezik a jogokkal – legyen szó egy szám sima, engedély nélküli feltöltéséről, vagy jogosítatlan remixről vagy mixről. A PRS for Music levelében azt írja, hogy 4500 linket küldtek a Soundcloudnak, ahol az ő szerző tagjaik műveit használták fel jogosítás nélkül. A Soundcloud ezek közül 250-et távolított el, de az nem derült ki, miért pont ezeket; és azt, hogy a szolgáltatásukat kihasználva nagy tételben történik jogsértés, nem ismerték el. A PRS szerint a Soundcloud “semleges tartalommegosztó szolgáltatásnak” mondja magát, és azt közölték velük, hogy a bíróságon is ezt az álláspontot fogják képviselni. A PRS álláspontja szerint viszont dönteniük kellene: vagy teljesen megszüntetik az általuk képviselt alkotók műveinek használatát, vagy pedig megegyeznek és jogdíjat fizetnek.

A Soundcloud válaszában sajnálatosnak nevezi, hogy “aktív üzleti megbeszélések közepette” fordult bírósághoz a PRS, és ez szerintük az általuk képviselt alkotóknak árt a legjobban, akik közül számosan használják a szolgáltatásukat. “Senki más a világon nem tesz annyit az alkotókért, mint mi: segítünk nekik, hogy növeljék a rajongóik számát, hatékonyan kommunikáljanak velük, és közben megvédjék a jogaikat. Keményen dolgozunk azon, hogy olyan platformot hozzunk létre, ahol minden alkotó fizetséget kap a munkájáért, és már jogtulajdonosok ezreivel van szerződésünk” – írták.

A Music Ally szerint a látszólagos ellentmondás a két álláspont között úgy oldható fel, hogy a megfeneklett tárgyalások a Soundcloud által biztosított ingyenes zenehallgatásra vonatkoztak, míg az “aktív üzleti megbeszélések” az elindítandó előfizetéses, esetleg teljes katalógusokat vagy exkluzív anyagokat is tartalmazó rész jogosításáról folynak. A Soundcloud így azt sugallja, hogy a jogi lépések esetleg csak a tárgyalási taktika részei volnának.

Szintén a Music Ally írja azt, hogy az ügy hordereje túlmutat a Soundcloudon. Mind a PRS, mint más zeneipari szervezetek (például az IFPI) is aktívan támadja a YouTube-ot, mégpedig éppen azzal, amit most a Soundclouddal kapcsolatban a bíróság elé vinnének: hogy a “semleges tartalommegosztó szolgáltatás” kitétel mögé bújnak, amely valójában nem vonatkozik rájuk, hiszen valójában aktív tartalomszolgáltató, szórakoztató platformok. (Bővebben itt írtunk erről.) Ha bíróság elé kerül az ügy, az e kérdésben hozott döntés komoly hatással lehet a jogtulajdonosok és a YouTube közötti kapcsolatra, főleg amikor majd sorra kerül a jogosítási szerződések újratárgyalására.



Categories: Hírek

Tags: ,

1 reply

Trackbacks

  1. A Soundcloud megegyezett a brit jogkezelővel |

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading