Egyedülálló “hangmintázási amnesztiát” hirdetett az EMI Production Music

Egyedülálló “amnesztiát” hirdetett az EMI Production Music zeneműkiadó. A lépés érdekes és előremutató, de az iparág egésze aligha tudja könnyen követni. Az amnesztia jelentése a következő: ha valaki felhasznált az EMI Production Music katalógusából egy hangmintát, és ezt elmulasztotta jogosítani, akkor szeptember 1-től fél éven át megteheti ezt a jelenlegi piaci árakon.

Ezzel elkerüli azt, hogy ha a cég felfedezné az engedély nélküli mintázást, akkor perre menjen, valamint visszamenőlegesen nem számolnak fel neki jogdíjakat, bármikor is készült a szám. Az amnesztia nem vonatkozik a folyamatban lévő ügyekre, és azokra sem, ahol nem a mintázó áll elő, hanem a zeneműkiadó fedezi fel a felhasználást. (A részletes leírás itt olvasható, a jogi feltételek itt.)

A legnagyobb zeneműkiadó, a Sony/ATV kötelékébe tartozó EMI Production Music katalógusa a nagyközönség számára nem igazán ismert, azonban ebben vannak nemcsak klasszikus brit tévéműsorok szignáljai, hanem az aláfestő zenék klasszikusai közé tartozó KPM ezernél több kiadványa is. Az ún. library music sokáig “alkalmazott zeneként” nem számított a “komoly” (könnyű)zenék közé, azonban már jó ideje felfedezték a ritkaságok gyűjtői, valamint a hangmintázók, hogy ezek szerzői gyakran bátrabban kísérletezhettek, izgalmas hangokat, illetve komoly groove-okat létrehozva. A cég amnesztiáját és katalógusát promótálandó létre is hozott egy playlistet (jogosított) hangmintákból és az eredetikből. Akit érdekel a – most frissen digitalizált kiadványokkal bővített – katalógus, itt kereshet benne.

A Guardiannek az EMI Production Music vezetője, Alex Black arról beszélt, hogy elgondolkodtatta az, hogy a hangmintázás már több mint 30 éve elterjedt gyakorlat; a KPM-et pedig különösen szeretik az ezt alkalmazó, nem ritkán DIY zenészek. “Akárkivel beszélek, bevallja, hogy felhasznált egy-két mintát itt-ott” – mondta Black arról, hogy mi vezetett az amnesztia ötletéhez. A cél kettős: egyrészt a hangminták jogosításának népszerűsítése, új kapcsolatok létesítése a producerekkel – másrészt hogy felhívják a figyelmet a saját szerzőikre, a kincsekre, amelyeket a katalógus rejt.

A Guardian arról ír, hogy a hangminta-jogosítás “modernizálásának” első lépése lehet az amnesztia. Ugyanakkor arra is figyelmeztet, hogy a library music különleges helyzetben van ebből a szempontból: jóval egyszerűbb a jogosítása, hiszen az összes jogok egy kézben, a zeneműkiadónál vannak, így egyetlen lépésben megszerezhetők.



Kategóriák:Hírek

Címkék:,

1 hozzászólás

Visszakövetés

  1. Változás az amerikai sampling világában? – COPY21

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: