A zenészek legyenek olyanok, mint a startupok?

A magyar zenészek jól ismerik, hogy vállalkozóként kell nemcsak működniük, hanem gondolkodniuk is. Ez nem egyedi: mint arról a New York Times nagy vitát kiváltott cikke írt, a mai környezet azoknak kedvez, akikben van vállalkozó kedv, hogy új bevételi forrásokat keressenek (no meg kezelik a közösségi médiát, és tudnak és szeretnek turnézni).

A Vice zenei blogja, a Noisey cikke egy új, érdekes szempontot vezet be. Eszerint a zenészeknek nemcsak hogy vállalkozóként, hanem egyenesen startup cégként kellene gondolkodnia – legalábbis a stream szolgáltatók szerint. Ezek ugyanis, mivel túl sok pénzt nem tudnak felajánlani (noha általában a bevételeik kb. 70 %-át jogdíjakra fizetik), ezért valami más is ajánlaniuk kell, hogy „megmutassák, hogy fontosak számukra a zenészek”. Ez pedig nem más, mint az a nagy mennyiségű adat, amely a zenéik felhasználásáról keletkezik. A szerző, Devin Schiff szerint a szolgáltatók pont ugyanolyan szóhasználattal ajánlgatják ezt a szolgáltatásukat a zenészeknek és menedzsereiknek, „mint ahogy egy nem túl fantáziadús üzletembernek ajánlkozna egy elemző cég. A zenészeknek ugyanolyan módon kéne az adatokra építve stratégiát kidolgozniuk, mint egy startup cégnek.”

Ennek több következménye is lehet. Egyrészt arra indíthatja a zenészeket, hogy a stream szolgáltatókhoz igazodjanak – nemcsak a zenéjüket abba az irányba alakítva, amely népszerűbbnek látszik ezeken az oldalakon, hanem pl. a playlistekhez, a felhasználók által „megkövetelt” dalhosszúsághoz is igazodnak. (Persze mióta van rögzített zene, azóta a technológia mindig is járt bizonyos korlátokkal és lehetőségekkel.) Ezt a kreativitás halálának is lehet nevezni – mint ahogy egy, a cikkben megszólaló zenész fogalmaz -, de ettől eltekintve is azzal jár, hogy nemcsak a stream szolgáltatók szorulnak rá a zenészekre, hanem fordítva is: kialakul a kölcsönös függés rendszere a tech cégek és a zeneipar között.

A szerző itt kissé forradalmi hangot üt meg: arról beszél, hogy így megmarad a régi hierarchia: „néhány nagy hatalmú cég tartja a kezében a terjesztést és a fogyasztást” – bár talán most más (vagyis tech) cégek, de ez a lényegen nem változtat. Így viszont azok a problémák, amelyek eddig megterhelték a zeneipart, továbbra is fennállnak. A művészeknek felkínált adatok „csak az elterelést szolgálják: nagyobbnak, változatosabbnak mutatják a lehetőségeket, mint amilyenek – holott valójában alig lettek jobbak.”



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.