A zenészek legyenek olyanok, mint a startupok?

A magyar zenészek jól ismerik, hogy vállalkozóként kell nemcsak működniük, hanem gondolkodniuk is. Ez nem egyedi: mint arról a New York Times nagy vitát kiváltott cikke írt, a mai környezet azoknak kedvez, akikben van vállalkozó kedv, hogy új bevételi forrásokat keressenek (no meg kezelik a közösségi médiát, és tudnak és szeretnek turnézni).

A Vice zenei blogja, a Noisey cikke egy új, érdekes szempontot vezet be. Eszerint a zenészeknek nemcsak hogy vállalkozóként, hanem egyenesen startup cégként kellene gondolkodnia – legalábbis a stream szolgáltatók szerint. Ezek ugyanis, mivel túl sok pénzt nem tudnak felajánlani (noha általában a bevételeik kb. 70 %-át jogdíjakra fizetik), ezért valami más is ajánlaniuk kell, hogy “megmutassák, hogy fontosak számukra a zenészek”. Ez pedig nem más, mint az a nagy mennyiségű adat, amely a zenéik felhasználásáról keletkezik. A szerző, Devin Schiff szerint a szolgáltatók pont ugyanolyan szóhasználattal ajánlgatják ezt a szolgáltatásukat a zenészeknek és menedzsereiknek, “mint ahogy egy nem túl fantáziadús üzletembernek ajánlkozna egy elemző cég. A zenészeknek ugyanolyan módon kéne az adatokra építve stratégiát kidolgozniuk, mint egy startup cégnek.”

Ennek több következménye is lehet. Egyrészt arra indíthatja a zenészeket, hogy a stream szolgáltatókhoz igazodjanak – nemcsak a zenéjüket abba az irányba alakítva, amely népszerűbbnek látszik ezeken az oldalakon, hanem pl. a playlistekhez, a felhasználók által “megkövetelt” dalhosszúsághoz is igazodnak. (Persze mióta van rögzített zene, azóta a technológia mindig is járt bizonyos korlátokkal és lehetőségekkel.) Ezt a kreativitás halálának is lehet nevezni – mint ahogy egy, a cikkben megszólaló zenész fogalmaz -, de ettől eltekintve is azzal jár, hogy nemcsak a stream szolgáltatók szorulnak rá a zenészekre, hanem fordítva is: kialakul a kölcsönös függés rendszere a tech cégek és a zeneipar között.

A szerző itt kissé forradalmi hangot üt meg: arról beszél, hogy így megmarad a régi hierarchia: “néhány nagy hatalmú cég tartja a kezében a terjesztést és a fogyasztást” – bár talán most más (vagyis tech) cégek, de ez a lényegen nem változtat. Így viszont azok a problémák, amelyek eddig megterhelték a zeneipart, továbbra is fennállnak. A művészeknek felkínált adatok “csak az elterelést szolgálják: nagyobbnak, változatosabbnak mutatják a lehetőségeket, mint amilyenek – holott valójában alig lettek jobbak.”



Kategóriák:Hírek

Címkék:,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: